Olvasóinknak

Kedves Olvasóink!



Szeretettel és Tisztelettel köszöntöm Önöket!

Mielőtt a Tanú vélemény rovat szellemi önarcképét átnyújtanám Önöknek, engedjék meg, hogy köszönetet mondjak azért a szeretetért, bizalomért, amelyet a lap indulása óta Önöktől kaptam. Köszönöm a biztatást, az elismerő szavakat, még egyszer köszönöm, és továbbra is elvárom a segítő szándékú kritikákat, bíráló megjegyzéseket is, amelyet Önöktől kaptam.

„Nyelvében él a nemzet!” – hangzik a máig ható intelem. Ez a nyelv pedig napjainkban végveszélyben van! A könyvekből, a folyóiratokból, a képernyőn keresztül árad felénk a szellemi bóvli, a szennyes gondolat, az esztétikai-erkölcsi-világnézeti mocsok, egyre jobban teret hódít a durvaság, az erőszak, a hazugság… Körülvesz bennünket a döntően önző és haszonelvű világ, amely elérni és megszerezni akar, amely az élet minőségét csak az anyagi javakban és az élvezetekben méri.

E „tiszta fényű lappal”, ahogyan Hegyi Béla író, esszéista nevezte, a Tanú tiltakozni kíván a mindennapjainkat elárasztó szellemi igénytelenség ellen.

A nemzeti kultúra és műveltség terjesztésével, a korrekt tájékoztatás megteremtésével ez a folyóirat - a maga szerény módján - szeretné elősegíteni az emberi személyiség méltóságának, egyenlőségének és tiszteletének, mint demokratikus eszménynek a megvalósítását.

Az irodalom, a szellem, a szív erejével kíván hozzájárulni a honfitársak igazságosságra, szabadságra és hazaszeretetre történő neveléséhez, az ismeretek és eszmék szabad kicseréléséhez, a hazánk múltjának és jelenének pótolhatatlan, egyedi és meg nem újítható forrását jelentő kulturális örökségünk megőrzéséhez.

Európa szívében csak erős nemzeti műveltséggel, évszázados hagyományainkkal tudunk megmaradni függetlennek, magyarnak. Ismert, hogy a nemzeti öntudatot történelmünk viharos századaiban az irodalom, a kultúra tudta megőrizni. A nemzetmegmaradás egyik legfontosabb eszköze a nemzeti kultúra: ha van nemzeti kultúránk, létezik nemzet is. A diktatúra időszakaiban az irodalom jelentette az egyedüli kapaszkodót, a vigaszt; szólt helyettünk az egész nemzet helyzetéről, kínjairól. A Tanú /Németh László emlékére/ azért született, hogy szellemi-lelki otthona legyen azoknak az öntudatos, tenni akaró polgároknak, akik még hisznek az eszményekben, a kultúra összetartó erejében.

Ma költők, írók, tudósok helyett médiasztárokra hallgatnak a gyermekeink, és megmosolyogni való bolond, aki elérzékenyül a kristálytiszta költészet olyan hangjain, mint Áprily Lajos Március című versének utolsó strófája, amely így hangzik:

„Barna patakja
napra kacagva
a lomha Marosba csengve siet,
Zeng a csatorna,
zeng a hegy orma,
s zeng - úgy-e zeng, úgy-e zeng a szíved?”

A Tanú, indulásakor arra vállalkozott, hogy a kortárs irodalom, a művészetek, valamint a hiteles történetírás és politológia eszközeivel szolgálja az igényes olvasókat, fölvállalva a nemzeti értékeket, a polgári esztétikai-erkölcsi értékrendet.

A közjó elkötelezett és önzetlen szolgálatára törekedve igyekszem megtartani azt az erkölcsi-szakmai igényességet, amit a lap ars poeticájában megfogalmaztam.
Nem várom el olvasóimtól, hogy véleményük mindenben egyezzen a szerző meggyőződésével, pusztán arra törekszem, hogy írásaimmal továbbgondolkodásra késztessem, éltessem, hitet és önbizalmat adjak. Az aztán már az olvasó dolga, hogy saját élményeivel, tudásával, gondolataival, érzésvilágával egészítse ki az olvasottakat, és alakítsa ki saját álláspontját, véleményét a körülöttünk levő világról.

De ahogyan azt a híres argentin író, Borges megfogalmazta: „Akárcsak az olvasás, az előadás is közös munka, és azok, akik hallgatják, nem kevésbé fontosak, mint az, aki beszél...”

Hiszem, hogy a lap munkássága nem hiábavaló, és a Tanú-nak hosszú évekig helye lesz a polgári Magyarország kulturális térképén.

Adjon Isten ehhez mindig elegendő erőt!



Szabó Piroska

2020. december 3., csütörtök

Az EU megérett a javításra

 Európa egysége egy évezredes álom, a Római Birodalom bukása óta foglalkoztatta a vezető gondolkodókat, és úgy tűnt, hogy a második világháború borzalmai után a két egymással háborúzó nemzet, a franciák és a németek összefogásával ez az egység megvalósul.


És ez így is volt nagyjából a kilencvenes évekig, a maastrichti szerződés elfogadásáig. Az emlékezetes Schuman-deklarációt követően, amelyben a francia külügyminiszter az erőforrások közös használatát javasolta a németeknek, 1951-ben megalakult az Európai Szén- és Acélközösség, majd annak tapasztalatain az 1957-es római szerződéssel létrehozták az Európai Gazdasági Közösséget. A gazdasági közösség igen sikeresen működött, a háborúban lerombolt Európa hamarosan újjáépült, korábban soha nem tapasztalt, dinamikus (átlagosan évi 5%-os) gazdasági növekedést ért el, és megvalósította azt a szociális piacgazdaságot, amelyet annyira csodáltunk, amikor útlevelet és hetven dollárt kaphattunk, hogy Nyugatra utazhassunk. Ez a gazdasági közösség annyira jól működött, hogy 1973-ban még az angolok is a közösségben látták jövőjüket, akik most, majd’ ötven év után küszködve, akadályoztatva, de kellő elszántsággal kilépnek. Mi történt? Mi romlott el?


Ha történelmi analógiákat keresünk, azt látjuk, hogy birodalmak felemelkedése és hanyatlása rendszeresen előfordult a történelemben, Oswald Spengler össze is hasonlította őket, amiből arra a következtetésre jutott, hogy a Nyugat hanyatlóban van, és amit erről a hanyatlásról írt, szinte mértani pontossággal ráillik a mai helyzetre:


„A világváros utolsó embere nem akar többé élni – egyénileg talán ragaszkodik az élethez, de mint típus, mint tömeg, már nem, mivel kollektív létére a halálfélelem megszűnése jellemző. Ami egy igazi földművest a legmélyebben rémülettel tölt el, hogy családja és neve örökre elvész, most elvesztette jelentőségét. A való világban a vérnek már nem kötelessége a vérvonal folytatása és a végzet, utolsónak lenni a sorban, nem tűnik többé végső megsemmisülésnek. Gyermekek nem születnek, nem mintha ez lehetetlen lenne, hanem mert az értelem a legmagasabb fokán nem találja értelmét a létezésüknek.”


A nyugati világ átlagpolgára elérte azt a jólétet, amelynél sokkal többet nem is akart elérni, megszűntek a célok, a jólétben elernyedt a társadalom, és könnyen martalékává vált olyan agresszív ideológiáknak, amelyek a gyökereitől, vallásától, kultúrájától, történelmi múltjától, végső soron identitásától fosztják meg, hogy azután uralkodhassanak rajta.


A jólétben szabadjára engedett piacgazdaság a maga logikája szerint kitermelte azt az egyre nagyobb anyagi és így politikai hatalommal is rendelkező réteget, amely egyre nagyobb befolyásra tett szert a nyugati társadalmakban. A valamikori demokráciák fokozatosan, az átlagpolgárok számára szinte észrevehetetlen módon, plutokráciákká, a gazdagok uralmává, alakultak át, ahol a formális demokrácia keretei között megválasztott vezetők már nem azt teszik, amiért megválasztották őket, hanem azt, ami a választásokat finanszírozóknak érdekében áll. A formális, a látható hatalmi struktúra mögé egy láthatatlan hatalmi struktúra fejlődött fel, amelyet – helytől függően – mély államnak, vagy háttérhatalomnak neveznek.


Ezzel egy időben a társadalom önvédelmi szerveződési lehetőségei is lecsökkentek. A technikai haladás következtében a valamikori, több ezer embert foglalkoztató nagyvállalatok nincsenek többé, a társadalom atomizálódott. A valamikori érdekvédelmi szervezetek, így a szakszervezetek társadalmi háttere megszűnt, ezzel a baloldali pártok is elszakadtak valamikori bázisuktól, és kiüresedett struktúrájukat szélsőséges ideológiákat valló csoportok vették át, amelyeket, megkülönböztetésül a valamikori baloldaltól, kulturális baloldalnak vagy inkább kultúrkommunistáknak célszerű nevezni.


A társadalom valós érdekvédelmét ellátó szervezetek helyét meghatározó módon a plutokrácia által finanszírozott civil szervezetek vették át, akik valamely magasztos ideológia – például a Föld megmentése – köntösébe rejtve, próbálják világnézetüket és ezzel együtt uralmukat is a társadalomra kényszeríteni.


Az Európai Gazdasági Közösség a maastrichti szerződés elfogadásával indult meg azon az úton, amely az angol kilépéshez és a centrifugális erők erősödéséhez és ennek reakciójaként a centralizációt erőltető globalista hatalom egyre agresszívebb fellépéséhez vezetett. A maastrichti szerződés a szükséges feltételek biztosítása nélkül vezette be a közös pénzt, amelynek eredménye a dél-európai országok eladósodása lett, és ekkor, ahelyett hogy a szerződés nyertesei segítették volna, kegyetlenül kifosztották őket, talán kegyetlenebbül, mint valamikori gyarmatbirodalmaikat.

Az európai polgárok, amikor lehetett, szembeszálltak a centralizációs, birodalmi törekvéssel. A dánok a maastrichti egyezmény ellen szavaztak, a franciák és a hollandok az egységet vizionáló európai alkotmányt utasították el, az írek pedig még a lisszaboni szerződést is, de valamilyen trükkel, ígérgetésekkel, újraszavazások elrendelésével, az alkotmány legirritálóbb paragrafusainak kihagyásával a háttérhatalom végül is rákényszerítette akaratát az európai polgárokra.


A szerződések sorozatos módosítása során olyan európai politikai struktúra alakult ki, amelyben a tényleges döntést hozók nem felelnek semmiért és nem is válthatók le. Vegyük például a bizottságot. A bizottság elvben a kormányfőket tömörítő tanács alárendeltje kellene hogy legyen, a tanácsban pedig csak olyan döntések születhetnének, amelyek egyik ország érdekeit sem sértik lényegesen. Ezért volt számos kérdésben vétójoga az egyes tagállamoknak.


Ez a helyzet azonban az uniós zsargonban „jogi aktivizmusnak” nevezett folyamat során fokozatosan megváltozott. Egyre több olyan kérdés, amelyekhez korábban egyhangúság kellett, átkerült a minőségi többséget igénylő kérdések közé, ahol Németország – egy-két nagyobb országgal megegyezve – rákényszerítheti akaratát a többiekre, még akkor is, ha a döntések alapvető érdekeket sértenek más országokban. Egyre több olyan terület került be az uniós politikák közé, amelyek eleve nem igényelnek egyhangúságot, ilyen például a környezetvédelem, ezen belül a klímapolitika, amelyben bármi rákényszeríthető az egyes országokra.


Ráadásul mindez szélsőségektől uralt, minden szempontból irracionális légkörben és annak megfelelő politikával megy végbe. Az irracionalitás jelentkezik a bevándorlás kezelésében, a klímavészhelyzet meghirdetésében, a mezőgazdasági politikában, hogy csak néhány aktuális példát említsünk.


A következményekért senki nem felel, a kezdeményező Európai Bizottságot leváltani nem lehet, a vele egy követ fújó parlament tulajdonképpen senkit sem képvisel, és senkinek nem felelős, ezért a legirracionálisabb, a valóságtól teljesen elrugaszkodott intézkedéseket fogadhatnak el, amelyek azután Európa további hanyatlásához, további belső megosztottságához vezetnek. Kérdés, van-e kiút ebből a helyzetből? Papírforma szerint nincs, de már láttunk olyan helyzetet, amikor szilárdnak hitt birodalmak máról holnapra összeomlottak. Nem hitegethetjük azonban magunkat, hogy a szélsőséges ideológiák által uralt birodalmi törekvések már közel lennének az összeomláshoz, sőt most akarnak magasabb fokozatba kapcsolni. Ez azonban nem akadályozhat meg bennünket abban, hogy az örökös védekező pozícióból kilépve új együttműködési formákat keressünk és mutassunk fel az unió polgárainak, ha jobbat nem tudunk, térjünk vissza a római szerződéshez.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Jó tanács

 „Putyin halálos beteg, az orosz hadsereg a padlón van – hogyan szépíti a nyugati média az ukrajnai helyzetet” – ezzel a címmel közölt publi...