Olvasóinknak

Kedves Olvasóink!



Szeretettel és Tisztelettel köszöntöm Önöket!

Mielőtt a Tanú vélemény rovat szellemi önarcképét átnyújtanám Önöknek, engedjék meg, hogy köszönetet mondjak azért a szeretetért, bizalomért, amelyet a lap indulása óta Önöktől kaptam. Köszönöm a biztatást, az elismerő szavakat, még egyszer köszönöm, és továbbra is elvárom a segítő szándékú kritikákat, bíráló megjegyzéseket is, amelyet Önöktől kaptam.

„Nyelvében él a nemzet!” – hangzik a máig ható intelem. Ez a nyelv pedig napjainkban végveszélyben van! A könyvekből, a folyóiratokból, a képernyőn keresztül árad felénk a szellemi bóvli, a szennyes gondolat, az esztétikai-erkölcsi-világnézeti mocsok, egyre jobban teret hódít a durvaság, az erőszak, a hazugság… Körülvesz bennünket a döntően önző és haszonelvű világ, amely elérni és megszerezni akar, amely az élet minőségét csak az anyagi javakban és az élvezetekben méri.

E „tiszta fényű lappal”, ahogyan Hegyi Béla író, esszéista nevezte, a Tanú tiltakozni kíván a mindennapjainkat elárasztó szellemi igénytelenség ellen.

A nemzeti kultúra és műveltség terjesztésével, a korrekt tájékoztatás megteremtésével ez a folyóirat - a maga szerény módján - szeretné elősegíteni az emberi személyiség méltóságának, egyenlőségének és tiszteletének, mint demokratikus eszménynek a megvalósítását.

Az irodalom, a szellem, a szív erejével kíván hozzájárulni a honfitársak igazságosságra, szabadságra és hazaszeretetre történő neveléséhez, az ismeretek és eszmék szabad kicseréléséhez, a hazánk múltjának és jelenének pótolhatatlan, egyedi és meg nem újítható forrását jelentő kulturális örökségünk megőrzéséhez.

Európa szívében csak erős nemzeti műveltséggel, évszázados hagyományainkkal tudunk megmaradni függetlennek, magyarnak. Ismert, hogy a nemzeti öntudatot történelmünk viharos századaiban az irodalom, a kultúra tudta megőrizni. A nemzetmegmaradás egyik legfontosabb eszköze a nemzeti kultúra: ha van nemzeti kultúránk, létezik nemzet is. A diktatúra időszakaiban az irodalom jelentette az egyedüli kapaszkodót, a vigaszt; szólt helyettünk az egész nemzet helyzetéről, kínjairól. A Tanú /Németh László emlékére/ azért született, hogy szellemi-lelki otthona legyen azoknak az öntudatos, tenni akaró polgároknak, akik még hisznek az eszményekben, a kultúra összetartó erejében.

Ma költők, írók, tudósok helyett médiasztárokra hallgatnak a gyermekeink, és megmosolyogni való bolond, aki elérzékenyül a kristálytiszta költészet olyan hangjain, mint Áprily Lajos Március című versének utolsó strófája, amely így hangzik:

„Barna patakja
napra kacagva
a lomha Marosba csengve siet,
Zeng a csatorna,
zeng a hegy orma,
s zeng - úgy-e zeng, úgy-e zeng a szíved?”

A Tanú, indulásakor arra vállalkozott, hogy a kortárs irodalom, a művészetek, valamint a hiteles történetírás és politológia eszközeivel szolgálja az igényes olvasókat, fölvállalva a nemzeti értékeket, a polgári esztétikai-erkölcsi értékrendet.

A közjó elkötelezett és önzetlen szolgálatára törekedve igyekszem megtartani azt az erkölcsi-szakmai igényességet, amit a lap ars poeticájában megfogalmaztam.
Nem várom el olvasóimtól, hogy véleményük mindenben egyezzen a szerző meggyőződésével, pusztán arra törekszem, hogy írásaimmal továbbgondolkodásra késztessem, éltessem, hitet és önbizalmat adjak. Az aztán már az olvasó dolga, hogy saját élményeivel, tudásával, gondolataival, érzésvilágával egészítse ki az olvasottakat, és alakítsa ki saját álláspontját, véleményét a körülöttünk levő világról.

De ahogyan azt a híres argentin író, Borges megfogalmazta: „Akárcsak az olvasás, az előadás is közös munka, és azok, akik hallgatják, nem kevésbé fontosak, mint az, aki beszél...”

Hiszem, hogy a lap munkássága nem hiábavaló, és a Tanú-nak hosszú évekig helye lesz a polgári Magyarország kulturális térképén.

Adjon Isten ehhez mindig elegendő erőt!



Szabó Piroska

2021. január 1., péntek

2020

 Hogy a 2020-as, ez a sok-sok tervünket, megszokásainkat, örömeinket és vágyainkat tolvaj módjára elrabló, gyalázatos év rendhagyó s némi túlzással történelmi volt, abban legalábbis alig van vita a legkülönbözőbb világnézetű emberek között, és ez látszik akkor is, ha átböngésszük a hazai vagy a nemzetközi sajtó év végi visszatekintéseit.


Tavasszal, amikor már lehetett tudni, hogy a járványt nem fogjuk tudni megállítani, és hamarosan nem lesz egyetlen pontja sem a Földnek, ahová ne jutna el a vírus, jogosan hihettük, hogy a kialakuló helyzet némileg egységbe kovácsolja az emberiséget. Hiszen 2020-ban az egész világ ugyanazzal a kihívással nézett szembe: minden egyes ország vezetői ugyanazokkal a dilemmákkal küszködtek, és minden egyes ember egyformán lemondásokra kényszerült. Korántsem volt tehát utópisztikus feltételezés, hogy egy ilyen helyzet egyfajta szellemi kapocsként köti össze az embereket. Mert világszerte egyszerre döbbentünk rá például, milyen fontos a társaságban, a szeretteinkkel töltött idő, a mozgás öröme vagy szimplán az a tény, hogy akkor megyünk ki a lakásból, amikor csak szeretnénk. Azok az adatok pedig, amelyek szerint idén minden korábbinál többen költöttek karitatív célokra, jól mutatják, hogy 2020-ra legalábbis nem csak rossz érzésekkel lehet visszagondolni majd.


Persze, ahogy arra a kevésbé optimisták számíthattak, a világjárvány idővel megosztotta az embereket, a társadalmak kezdeti, a lelkesedés és a félelem különös lélektani egyvelegéből összeálló járványélménye elillant, és hamarosan mindenki a maga világnézete szerint kezdte értelmezni a helyzetet.


Mert 2020 alkalmas rá, hogy mindenki más és más miatt ítélje történelminek. Egyesek a szabadságjogaink végleges elvesztésének éveként hivatkoznak rá, míg mások számára most nyert tökéletes bizonyságot, hogy a világ sorsának alakulásáért kizárólag a háttérben machináló, az ördöggel feltehetően lepaktált gonosz tudósok, űrlények, na és persze Bill Gates-ek felelősek. (A listába tetszés szerint beilleszthető bárki, akit nem kedvelünk.) Szintén mások a globalizáció és a kapitalizmus sérülékenységére, a gazdaságtól való, irreá­lis mértékű függésre döbbentek rá, és eközben emberek sokaságát győzte meg éppen egy járvány arról, hogy a védőoltások valójában kártékonyak. Søren Kierkegaard dán filozófus Vagy-vagy című könyvében így fogalmaz: „Nevess a világ ostobaságain, meg fogod bánni; sirasd el, azt is meg fogod bánni; nevess a világ ostobaságain vagy sirasd el, mindkettőt meg fogod bánni; vagy nevetsz a világ ostobaságain, vagy elsiratod őket, mindkettőt megbánod. […] Akaszd fel magad, meg fogod bánni; ne akaszd fel magad, azt is meg fogod bánni; akaszd fel magad vagy ne akaszd fel magad, mindkettőt meg fogod bánni; vagy felakasztod magad, vagy nem, mindkettőt meg fogod bánni. Ez, uraim, minden életbölcsesség foglalata.” Kierkegaard itt persze arról a szorongásról beszélt, amelyet annak felismerése okoz, hogy az embernek mindig megvan a szabadsága választani úgy, hogy közben a leghalványabb fogalma sincs arról, hogyan hozza meg döntéseit, arról pedig végképp nincs, milyen következményekkel jár.


A 2020-as év egy jó adag, ehhez legalábbis hasonló szorongást rakott az emberekre, hiszen minden döntés kollektív jelentősége közvetlenné, a korábbiaknál láthatóbbá vált.


A világ mindenesetre nem omlott össze, a védőoltások pedig megérkeztek, ami sokak szerint jó hír, sokak szerint meg rossz. Szerencsére az ember szabadnak született. Ezen még 2020 sem tudott változtatni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Jó tanács

 „Putyin halálos beteg, az orosz hadsereg a padlón van – hogyan szépíti a nyugati média az ukrajnai helyzetet” – ezzel a címmel közölt publi...