Olvasóinknak

Kedves Olvasóink!



Szeretettel és Tisztelettel köszöntöm Önöket!

Mielőtt a Tanú vélemény rovat szellemi önarcképét átnyújtanám Önöknek, engedjék meg, hogy köszönetet mondjak azért a szeretetért, bizalomért, amelyet a lap indulása óta Önöktől kaptam. Köszönöm a biztatást, az elismerő szavakat, még egyszer köszönöm, és továbbra is elvárom a segítő szándékú kritikákat, bíráló megjegyzéseket is, amelyet Önöktől kaptam.

„Nyelvében él a nemzet!” – hangzik a máig ható intelem. Ez a nyelv pedig napjainkban végveszélyben van! A könyvekből, a folyóiratokból, a képernyőn keresztül árad felénk a szellemi bóvli, a szennyes gondolat, az esztétikai-erkölcsi-világnézeti mocsok, egyre jobban teret hódít a durvaság, az erőszak, a hazugság… Körülvesz bennünket a döntően önző és haszonelvű világ, amely elérni és megszerezni akar, amely az élet minőségét csak az anyagi javakban és az élvezetekben méri.

E „tiszta fényű lappal”, ahogyan Hegyi Béla író, esszéista nevezte, a Tanú tiltakozni kíván a mindennapjainkat elárasztó szellemi igénytelenség ellen.

A nemzeti kultúra és műveltség terjesztésével, a korrekt tájékoztatás megteremtésével ez a folyóirat - a maga szerény módján - szeretné elősegíteni az emberi személyiség méltóságának, egyenlőségének és tiszteletének, mint demokratikus eszménynek a megvalósítását.

Az irodalom, a szellem, a szív erejével kíván hozzájárulni a honfitársak igazságosságra, szabadságra és hazaszeretetre történő neveléséhez, az ismeretek és eszmék szabad kicseréléséhez, a hazánk múltjának és jelenének pótolhatatlan, egyedi és meg nem újítható forrását jelentő kulturális örökségünk megőrzéséhez.

Európa szívében csak erős nemzeti műveltséggel, évszázados hagyományainkkal tudunk megmaradni függetlennek, magyarnak. Ismert, hogy a nemzeti öntudatot történelmünk viharos századaiban az irodalom, a kultúra tudta megőrizni. A nemzetmegmaradás egyik legfontosabb eszköze a nemzeti kultúra: ha van nemzeti kultúránk, létezik nemzet is. A diktatúra időszakaiban az irodalom jelentette az egyedüli kapaszkodót, a vigaszt; szólt helyettünk az egész nemzet helyzetéről, kínjairól. A Tanú /Németh László emlékére/ azért született, hogy szellemi-lelki otthona legyen azoknak az öntudatos, tenni akaró polgároknak, akik még hisznek az eszményekben, a kultúra összetartó erejében.

Ma költők, írók, tudósok helyett médiasztárokra hallgatnak a gyermekeink, és megmosolyogni való bolond, aki elérzékenyül a kristálytiszta költészet olyan hangjain, mint Áprily Lajos Március című versének utolsó strófája, amely így hangzik:

„Barna patakja
napra kacagva
a lomha Marosba csengve siet,
Zeng a csatorna,
zeng a hegy orma,
s zeng - úgy-e zeng, úgy-e zeng a szíved?”

A Tanú, indulásakor arra vállalkozott, hogy a kortárs irodalom, a művészetek, valamint a hiteles történetírás és politológia eszközeivel szolgálja az igényes olvasókat, fölvállalva a nemzeti értékeket, a polgári esztétikai-erkölcsi értékrendet.

A közjó elkötelezett és önzetlen szolgálatára törekedve igyekszem megtartani azt az erkölcsi-szakmai igényességet, amit a lap ars poeticájában megfogalmaztam.
Nem várom el olvasóimtól, hogy véleményük mindenben egyezzen a szerző meggyőződésével, pusztán arra törekszem, hogy írásaimmal továbbgondolkodásra késztessem, éltessem, hitet és önbizalmat adjak. Az aztán már az olvasó dolga, hogy saját élményeivel, tudásával, gondolataival, érzésvilágával egészítse ki az olvasottakat, és alakítsa ki saját álláspontját, véleményét a körülöttünk levő világról.

De ahogyan azt a híres argentin író, Borges megfogalmazta: „Akárcsak az olvasás, az előadás is közös munka, és azok, akik hallgatják, nem kevésbé fontosak, mint az, aki beszél...”

Hiszem, hogy a lap munkássága nem hiábavaló, és a Tanú-nak hosszú évekig helye lesz a polgári Magyarország kulturális térképén.

Adjon Isten ehhez mindig elegendő erőt!



Szabó Piroska

2018. január 22., hétfő

Honvédők és tolvajok

Bayer Zsolt és Stefka István

Szellemi honvédelem – szép, nemes veretű kifejezés. Ha kell, sajnos áruvédjegy, amely hitelesítő jelként ragasztható fel kétes vállalkozásokra, állítható a napi politika kérészéletű szolgálatába. Mint történt ez legutóbb is. „Nyolcvan évvel ezelőtt, 1938-ban Szabó Zoltán író megfogalmazta a szellemi honvédelem szükségességét” – mondta két nappal ezelőtt Csizmadia László, a mai „szellemi honvédők” (reprezentánsaihoz sorolhatjuk a CÖF–CÖKA prominense mellett a videoüzenetben bejelentkezett Bayer Zsoltot és Stefka Istvánt) vezérürüje, a kormánybarát civilek első embere egy díjátadón.

Nézzük sorjában, mi is történt. Kezdjük a leglényegtelenebbel. Csizmadia László rosszul tudja: a Magyar Nemzettől elválaszthatatlan szellemi honvédelem gondolata 1939-es születésű. Szabó Zoltánt egyszerre inspirálta Katona Jenőnek a hasonló nevű svájci mozgalomról szóló beszámolója és Zrínyi Áfiuma, amely nem sokkal korábbi politikai esszéjének, a Két pogány köztnek is ihletője volt. „Félműveltek és karrieristák, filléres hazaárulók magyarázzák a szegény és elhagyott magyarnak az érdekei, a magyar náció ellen való nacionalizmust, a magyar tulajdonságok ellen való »jobboldaliságot«, a magyar nemzet ellen való »népi« reformot” – indokolta 1939 júniusának derekán mai helyzetünket illetően is megrendítő áthallással Szabó a szellemi honvédelem életre hívását.

Az azonos című rovat az ellenzéki Magyar Nemzet hasábjain 1939. július 9-én látott napvilágot. A múlt magyar nagyjaitól való idézetek Szabó megjegyzéseinek kíséretében pontosan megvilágították – persze kendőzetlenebbül, mint a kényszerű hangfogót használó publicisztikák – a magyarságra az adott korban, a háború felé menetelő Európában leselkedő veszélyeket, csapdákat. A rovatból mégsem születhetett mozgalom, a szeptember 1-jén kitörő világháború megakadályozta. A kormányzat által bevezetett előzetes cenzúra az eleinte egyoldalas Szellemi honvédelmet elsorvasztotta, 1940 nyarán pedig rendelet is született arról, hogy a szellemi honvédelem kifejezés használatát „mellőzni kívánatos”.

A lapalapító Pethő Sándor és Szabó Zoltán viharos ellenszélben, bátran hirdette nézeteit. Nem a hatalom katonáiként képzelték el a bármiféle szellemi honvédelmet, hanem autonóm, gondolkodó magyarokként. Nem hergelni akartak, hanem csitítani. Nem uszítani, hanem eszméltetni. „Azt is tudjuk – írta Pethő Sándor –, hogy a gondolkodásból kifejtett politikai meggyőződés, különösen rendhagyó időkben, ritkán tud sikerrel versenyezni a tömegek nyers indulataira spekuláló bujtogatással.” Hogy Pethő ideája mennyire idegen a mai idők „szellemi honvédőitől”, arra garmadával találhatnánk idézeteket a kormányzat védőpajzsa mögül vitézkedőktől. Tárgyunknál maradva citáljuk Csizmadia László minapi, a Szellemi Honvédelemért díj átadóján elmondott beszédét: „Az ellenzékből ellenséggé vált országrablók ismét szövetkeznek, szeretnék kiénekelni a nehezen elkészített sajtot a szánkból. Segítségükre siet a Soros-félék pénzhatalmi gépezete, akik legszívesebben meg sem állnának a világuralom megszerzéséig. A hatalomért nyálcsorgató falánk ordasok saját honfitársaikat küldenék rabszolgasorsba.” A stílus, „a tömegek nyers indulataira spekuláló bujtogatás”, tán mondani sem kell, sokkal inkább emlékeztet más eszmék frázisaira, mint Pethő Sándor vagy Szabó Zoltán életművére.

Hogy minderre éppen most hívom fel a figyelmet, arra komoly személyes okom is van. Néhány napja felhívott telefonon  egy  baratom , Pethő Sándor egyik dédunokája. Egy budapesti iskolában angolt tanít; több mint tíz éve – jóformán minden követ megmozgatva, egyedül dolgozva az ügyért – a jobboldali, polgári újságírók elismerése érdekében hívta életre a Szellemi Honvédelem díjat, amelyet Körmendy Zsuzsanna, Osztovits Ágnes, Bódis András mellett megkapott horribile dictu (az ismert közéleti emberekből álló kuratórium döntése alapján) Bayer Zsolt és Stefka István is. Az évente átadott kitüntetést finanszírozó Szellemi Honvédelem Alapítvány idővel kifogyott a pénzből. Pethő Sándor leszármazottja hiába fordult segítségért a nem sokkal korábban kistafírozott Bayer Zsolthoz vagy Stefka Istvánhoz (utóbb Csizmadia Lászlóhoz). Elutasították, olykor megalázó módon visszautasították, lerázták. Aztán szombaton meglepve értesült róla, hogy Stefka, Csizmadia és Bayer bábáskodása mellett ismét átadták a díjat. (Mint megtudta, nem is először.)

Az események üzenete világos. A mögötte megbújó gátlástalan, pragmatikus szemérmetlenség, a szellemi értelemben végrehajtott lopás sem kíván különösebb magyarázatot. Ahogy az sem, hogy a tolvajok a hagyományos értelemben vett „úri becsületet” illetően is fényévnyi távolságban vannak Szabó Zoltánéktól.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

A bárányok, Magyar és a liberális értelmiség

   Bartus László Amerikai Népszava                                                                                                          ...