Olvasóinknak

Kedves Olvasóink!



Szeretettel és Tisztelettel köszöntöm Önöket!

Mielőtt a Tanú vélemény rovat szellemi önarcképét átnyújtanám Önöknek, engedjék meg, hogy köszönetet mondjak azért a szeretetért, bizalomért, amelyet a lap indulása óta Önöktől kaptam. Köszönöm a biztatást, az elismerő szavakat, még egyszer köszönöm, és továbbra is elvárom a segítő szándékú kritikákat, bíráló megjegyzéseket is, amelyet Önöktől kaptam.

„Nyelvében él a nemzet!” – hangzik a máig ható intelem. Ez a nyelv pedig napjainkban végveszélyben van! A könyvekből, a folyóiratokból, a képernyőn keresztül árad felénk a szellemi bóvli, a szennyes gondolat, az esztétikai-erkölcsi-világnézeti mocsok, egyre jobban teret hódít a durvaság, az erőszak, a hazugság… Körülvesz bennünket a döntően önző és haszonelvű világ, amely elérni és megszerezni akar, amely az élet minőségét csak az anyagi javakban és az élvezetekben méri.

E „tiszta fényű lappal”, ahogyan Hegyi Béla író, esszéista nevezte, a Tanú tiltakozni kíván a mindennapjainkat elárasztó szellemi igénytelenség ellen.

A nemzeti kultúra és műveltség terjesztésével, a korrekt tájékoztatás megteremtésével ez a folyóirat - a maga szerény módján - szeretné elősegíteni az emberi személyiség méltóságának, egyenlőségének és tiszteletének, mint demokratikus eszménynek a megvalósítását.

Az irodalom, a szellem, a szív erejével kíván hozzájárulni a honfitársak igazságosságra, szabadságra és hazaszeretetre történő neveléséhez, az ismeretek és eszmék szabad kicseréléséhez, a hazánk múltjának és jelenének pótolhatatlan, egyedi és meg nem újítható forrását jelentő kulturális örökségünk megőrzéséhez.

Európa szívében csak erős nemzeti műveltséggel, évszázados hagyományainkkal tudunk megmaradni függetlennek, magyarnak. Ismert, hogy a nemzeti öntudatot történelmünk viharos századaiban az irodalom, a kultúra tudta megőrizni. A nemzetmegmaradás egyik legfontosabb eszköze a nemzeti kultúra: ha van nemzeti kultúránk, létezik nemzet is. A diktatúra időszakaiban az irodalom jelentette az egyedüli kapaszkodót, a vigaszt; szólt helyettünk az egész nemzet helyzetéről, kínjairól. A Tanú /Németh László emlékére/ azért született, hogy szellemi-lelki otthona legyen azoknak az öntudatos, tenni akaró polgároknak, akik még hisznek az eszményekben, a kultúra összetartó erejében.

Ma költők, írók, tudósok helyett médiasztárokra hallgatnak a gyermekeink, és megmosolyogni való bolond, aki elérzékenyül a kristálytiszta költészet olyan hangjain, mint Áprily Lajos Március című versének utolsó strófája, amely így hangzik:

„Barna patakja
napra kacagva
a lomha Marosba csengve siet,
Zeng a csatorna,
zeng a hegy orma,
s zeng - úgy-e zeng, úgy-e zeng a szíved?”

A Tanú, indulásakor arra vállalkozott, hogy a kortárs irodalom, a művészetek, valamint a hiteles történetírás és politológia eszközeivel szolgálja az igényes olvasókat, fölvállalva a nemzeti értékeket, a polgári esztétikai-erkölcsi értékrendet.

A közjó elkötelezett és önzetlen szolgálatára törekedve igyekszem megtartani azt az erkölcsi-szakmai igényességet, amit a lap ars poeticájában megfogalmaztam.
Nem várom el olvasóimtól, hogy véleményük mindenben egyezzen a szerző meggyőződésével, pusztán arra törekszem, hogy írásaimmal továbbgondolkodásra késztessem, éltessem, hitet és önbizalmat adjak. Az aztán már az olvasó dolga, hogy saját élményeivel, tudásával, gondolataival, érzésvilágával egészítse ki az olvasottakat, és alakítsa ki saját álláspontját, véleményét a körülöttünk levő világról.

De ahogyan azt a híres argentin író, Borges megfogalmazta: „Akárcsak az olvasás, az előadás is közös munka, és azok, akik hallgatják, nem kevésbé fontosak, mint az, aki beszél...”

Hiszem, hogy a lap munkássága nem hiábavaló, és a Tanú-nak hosszú évekig helye lesz a polgári Magyarország kulturális térképén.

Adjon Isten ehhez mindig elegendő erőt!



Szabó Piroska

2019. április 4., csütörtök

A Most múlik pontosan története sokkal érdekesebb, mint hinnénk



Ha a 2000-es évek legnépszerűbb magyar könnyűzenei dalát keressük, legtöbbeknek azonnal Fluor Mizu?-ja, vagy Majkától a Belehalok juthat eszükbe, pedig van még egy másik, ami legalább ennyire, ha nem népszerűbb. A Most múlik pontosannál kevés dal jellemzi jobban a magyar néplelket, a sírva vigadást, a lemondás romantikáját. Azonban a Quimby 2005-ös dala ma lehet csak egy lenne a sok közül, ha nem jön egyszer csak a Csík Zenekar, és egy váratlan feldolgozással örök slágerré változtatja. Lévai Balázs Engedem, hadd menjen c. dokumentumfilmje ennek a dalnak a hátterét dolgozza fel a létező összes oldalról.

Lévai Balázs dokumentumfilmje a lehető legjobb szemléltetőeszközzel mutatja be, hogy mennyire fontos dal ma Magyarországon a Most múlik pontosan. Apró részleteket vágnak be arról a rengeteg feldolgozásról, ami kering a neten, kezdve az indonéz anyukától a legbizarrabb mulatós átíratokon át a dal x-faktoros feltűnéséig. A Csík Zenekar köztévés fellépésének videója egyébként lassan eléri a 23milliót.

Egyetlen egy dallal azért nehéz megtölteni másfél órát, de a film pontosan ezért mutatja be a hátteret három különböző szemszögből:

Csík János és a zenekar
Kiss Tibi (és némi Quimby)
illetve egy román zenészcsalád, akikről sokáig nem tudni, mit keresnek a filmben.
Lévai azért is vállalkozott nehéz feladatra, mert alapvetően egy olyan dalról kéne forgatnia, amit egy rehabról visszatért alternatív rockzenész írt, majd egyedül a népzenei körökben ismert Csík tette közismertté egy erdélyi, román és magyar elemeket is tartalmazó feldolgozással.

Óriási szerencse, hogy mindhárom oldal megszólalói szórakoztatóak a maguk módján. Kiss Tibi nem csak azért elismerésre méltó, mert a hazai közszereplőkkel ellentétben hajlandó őszintén beszélni a korábbi drogproblémáiról és a rehabilitációról. Ráadásul tényleg szórakoztató figura, aki oldja a sokszor már túlzásba eső kedvességet, ami az egész népzenei vonalat jellemzi.

https://youtu.be/bbF7VVsKYIw
Csík János ennek pont az ellentéte: minden képernyőn töltött pillanatában azon kellett gondolkodnom, hogy láttam-e már ennyire sugárzóan kedves, láthatóan a végtelenségig jóindulatú figurát valaha. Még az ő élettörténetébe is betekintést kapunk, például szó esik arról a  korai balesetéről, aminek köszönhetően majdnem meghalt, és konkrétan újra kellett tanulnia járni.

A két ismert zenésszel szemben remek kontraszt az Erdélyben élő Varga család. Róluk sokáig nem derül ki, hogy milyen módon kapcsolódnak a történethez, de aztán szép lassan felvezetik, hogy a Most múlik pontosan népzenei feldolgozása

lehet egészen másként alakult volna egy román-magyar hegedűs nélkül.

MG 7909

Varga "Balog" László családjáról van szó, akik már nem beszélnek magyarul, de apjuknak köszönhetően az egész família zenész lett. Megtudjuk, hogy mennyire keresettek voltak régebben, hogy aztán mára lecseréljék őket gépzenére, hiszen mégis csak olcsóbb és egyszerűbb betenni egy cédét, mint odahívni egy komplett zenekart.
Mint kiderül Balog nagyon sokat játszott Magyarországon, ennek köszönhetően az egészen sokszínű térségi népzene egy alig ismert válfaját mutathatta be itthon a maga idejében. Balog két fia közül az egyik el is magyarázza, hogy az ő lakhelyükre jellemző népzene "rommagyar", vagyis román és magyar elemekből tevődik össze. Még mindig nem értettem, hogy ennek mi köze a filmhez, mire jött az egész doku legerősebb jelenete, amikor lejátszották a testvéreknek a Most múlik pontosan Csík-feldolgozását. Nem csak elbűvölően őszinte, hanem nagyon tanulságos is volt, ahogy a szám közepénél megjelent az a hegedűtéma, amit még az apjuktól tanultak nagyon régen. A film a lehető legminimálisabb szakmázással végigvezeti, hogyan jutott el ez a hatás a Csík Zenekarig, majd került bele a dalba.
Itt akár vége is lehetne a filmnek, de még hátra volt a csattanó: egy közös erdélyi koncert, ahol a Csík és a Quimby együtt lépett fel Balog családjával. Egy kicsit már kezdett leülni a dolog, a Csík és a román népzenészek találkozása kicsit hosszú és kevésbé érdekfeszítő, egyedül Kiss Tibi menti meg ezeket a részeket. Aztán jön a finálé, és tényleg majdnem megkönnyeztem, ahogy a kissé megszeppent népzenészek a Csík és a Quimby között ráhúznak a dallamra. Mindezt több ezer ember előtt, miközben a film eddig eltelt részében arról panaszkodtak, hogy már senkit sem érdekel a zenéjük. A vége főcím alatt mutatott, öltözői, spontán örömzenélés pedig konkrétan libabőrős élmény, hiszen az egész film alatt itt érezhető először, hogy a romániai zenészek és a Magyarországról jött zenész sztárok között eltűnik az a távolságtartás, amit eddig érezni lehetett.

Elképzelésem sem volt, hogy mégis mit lehet forgatni az egyik leghosszabb ideje rágott magyar zenei csontról, de Lévai Balázsnak tényleg sikerült bemutatni egy olyan történetet, amiről valószínűleg még a legkeményebb zenerajongók sem tudtak. Szerencsére a téma ellenére egy pillanatra sem csap át a film fölösleges pátoszba Erdéllyel, vagy a kint ragadt magyarsággal kapcsolatban, nem akar társadalompolitikai és nemzeti témát is belevinni a főtörténetbe. Ez mindenképpen dícsérendő, mert így a néző magától tud szimpatizálni az ismeretlen zenészekkel, és az egészen furcsa, sokszor eltúlzott román-magyar viszonnyal.

Akit egy kicsit is érdekel, hogy miért is annyira népszerű ma a Csík, miért számít az ország egyik legjobb frontemberének Kiss Tibi, és mi köze egy romániai népzenésznek az utóbbi évek legfelkapottabb magyar dalához, annak erősen ajánlott az Engedem, hadd menjen.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Jó tanács

 „Putyin halálos beteg, az orosz hadsereg a padlón van – hogyan szépíti a nyugati média az ukrajnai helyzetet” – ezzel a címmel közölt publi...