Olvasóinknak

Kedves Olvasóink!



Szeretettel és Tisztelettel köszöntöm Önöket!

Mielőtt a Tanú vélemény rovat szellemi önarcképét átnyújtanám Önöknek, engedjék meg, hogy köszönetet mondjak azért a szeretetért, bizalomért, amelyet a lap indulása óta Önöktől kaptam. Köszönöm a biztatást, az elismerő szavakat, még egyszer köszönöm, és továbbra is elvárom a segítő szándékú kritikákat, bíráló megjegyzéseket is, amelyet Önöktől kaptam.

„Nyelvében él a nemzet!” – hangzik a máig ható intelem. Ez a nyelv pedig napjainkban végveszélyben van! A könyvekből, a folyóiratokból, a képernyőn keresztül árad felénk a szellemi bóvli, a szennyes gondolat, az esztétikai-erkölcsi-világnézeti mocsok, egyre jobban teret hódít a durvaság, az erőszak, a hazugság… Körülvesz bennünket a döntően önző és haszonelvű világ, amely elérni és megszerezni akar, amely az élet minőségét csak az anyagi javakban és az élvezetekben méri.

E „tiszta fényű lappal”, ahogyan Hegyi Béla író, esszéista nevezte, a Tanú tiltakozni kíván a mindennapjainkat elárasztó szellemi igénytelenség ellen.

A nemzeti kultúra és műveltség terjesztésével, a korrekt tájékoztatás megteremtésével ez a folyóirat - a maga szerény módján - szeretné elősegíteni az emberi személyiség méltóságának, egyenlőségének és tiszteletének, mint demokratikus eszménynek a megvalósítását.

Az irodalom, a szellem, a szív erejével kíván hozzájárulni a honfitársak igazságosságra, szabadságra és hazaszeretetre történő neveléséhez, az ismeretek és eszmék szabad kicseréléséhez, a hazánk múltjának és jelenének pótolhatatlan, egyedi és meg nem újítható forrását jelentő kulturális örökségünk megőrzéséhez.

Európa szívében csak erős nemzeti műveltséggel, évszázados hagyományainkkal tudunk megmaradni függetlennek, magyarnak. Ismert, hogy a nemzeti öntudatot történelmünk viharos századaiban az irodalom, a kultúra tudta megőrizni. A nemzetmegmaradás egyik legfontosabb eszköze a nemzeti kultúra: ha van nemzeti kultúránk, létezik nemzet is. A diktatúra időszakaiban az irodalom jelentette az egyedüli kapaszkodót, a vigaszt; szólt helyettünk az egész nemzet helyzetéről, kínjairól. A Tanú /Németh László emlékére/ azért született, hogy szellemi-lelki otthona legyen azoknak az öntudatos, tenni akaró polgároknak, akik még hisznek az eszményekben, a kultúra összetartó erejében.

Ma költők, írók, tudósok helyett médiasztárokra hallgatnak a gyermekeink, és megmosolyogni való bolond, aki elérzékenyül a kristálytiszta költészet olyan hangjain, mint Áprily Lajos Március című versének utolsó strófája, amely így hangzik:

„Barna patakja
napra kacagva
a lomha Marosba csengve siet,
Zeng a csatorna,
zeng a hegy orma,
s zeng - úgy-e zeng, úgy-e zeng a szíved?”

A Tanú, indulásakor arra vállalkozott, hogy a kortárs irodalom, a művészetek, valamint a hiteles történetírás és politológia eszközeivel szolgálja az igényes olvasókat, fölvállalva a nemzeti értékeket, a polgári esztétikai-erkölcsi értékrendet.

A közjó elkötelezett és önzetlen szolgálatára törekedve igyekszem megtartani azt az erkölcsi-szakmai igényességet, amit a lap ars poeticájában megfogalmaztam.
Nem várom el olvasóimtól, hogy véleményük mindenben egyezzen a szerző meggyőződésével, pusztán arra törekszem, hogy írásaimmal továbbgondolkodásra késztessem, éltessem, hitet és önbizalmat adjak. Az aztán már az olvasó dolga, hogy saját élményeivel, tudásával, gondolataival, érzésvilágával egészítse ki az olvasottakat, és alakítsa ki saját álláspontját, véleményét a körülöttünk levő világról.

De ahogyan azt a híres argentin író, Borges megfogalmazta: „Akárcsak az olvasás, az előadás is közös munka, és azok, akik hallgatják, nem kevésbé fontosak, mint az, aki beszél...”

Hiszem, hogy a lap munkássága nem hiábavaló, és a Tanú-nak hosszú évekig helye lesz a polgári Magyarország kulturális térképén.

Adjon Isten ehhez mindig elegendő erőt!



Szabó Piroska

2017. október 6., péntek


Odalépett Damjanich hullájához, és megcsókolta a kezét
Damjanich János és Vécsey Károly lépett utoljára az akasztófa alá, számukra ez a büntetés súlyosbítása volt: végig kellett nézniük társaik halálát. A sorrendet a Haynauval ápolt személyes viszony is befolyásolta 1849. október 6-án.
Négy férfit vezettek az aradi vár sáncárkába és állítottak a kivégzőosztag elé 1849. október 6-án: Kiss Ernőt, Schweidel Józsefet, Dessewffy Arisztidet és Lázár Vilmost. A dátum nem volt véletlen, Julius von Haynau tudatosan a bécsi forradalom első évfordulójára időzítette végső diadalát. Haynau tartozott Kiss Ernőnek Ők négyen méltányosságból, kegyelemből kapták a golyót. Dessewffy és Lázár azért, mert az osztrákok előtt tette le a fegyvert, Kiss és Schweidel pedig a kenyértörés után már nem volt harcoló csapatok parancsnoka. Sőt. Schweidel József betegsége okán 1848. után már nem is volt katona, a kormány aktuális székhelyének városparancsnokaként szolgált. Legendásan emberségesen bánt a hadifoglyokkal, a hadbíróság kegyelemre javasolta, de Haynau halálra ítélte.


"Kiss Ernő 1849 elejétől országos főhadparancsnok volt kizárólag adminisztratív feladatokat látott el. Korábban együtt szolgált Haynauval, és úgy tudni, a »brecsiai hiéna« jelentős kártyaadósságot halmozott fel vele szemben – mondja Hermann Róbert történész, a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum parancsnokának tudományos helyettese.


Cserna János rajza a Vasárnapi Újságban (Wikipedia)
Vécsey büntetésből lett utolsó

Kilencen cellájukban ültek még ekkor, elképzelni is nehéz, mi játszódott le bennük. Leiningen-Westerburg Károly még leírta: „Éppen most szenvedtek ki négyen közülünk, még visszhangzanak a lövések szívemben”.

Hamarosan elővezették őket is.

Őket, akiket az akasztással halálukban is meg akartak fosztani becsületüktől, hiszen kötél általi halállal csak a legaljasabb köztörvényes bűnözőket büntették – nagyon fontos volt ez akkoriban.

Egymás után léptek az akasztófa alá, a sorrendet itt is patikamérlegen mérték, másképp tényleg nem lehet mondani mint hogy azon múlt, ki mennyi vélt vagy valós fizikai és eszmei kárt okozott az Osztrák Császárságnak. Vagy milyen viszonyban volt annak teljhatalmú magyarországi megbízottjával, Julius Jacob von Haynauval.

Az utolsóknak halmazati büntetésként kellett végignézni bajtársaik halálát:

Poeltenberg Ernő,
Török Ignác,
Lahner György,
Knezich Károly,
Nagy-Sándor József,
Leiningen-Westerburg Károly,
Aulich Lajos,
Damjanich János,
Vécsey Károly.
Nem volt kézcsók

Damjanich korábban Haynau beosztottja volt Temesváron, rettenetesen összevesztek 1848 tavaszán épp a kibontakozó magyar önállóság kérdésén.

Vécsey, a kivégzések sorrendje szerint a tábornoki kar főbűnösének sorsa azon dőlt el, hogy ő foglalta el 1849 júniusában az aradi várat. Ezzel a szabadságharc egyetlen komoly erődostromának győztese, az egyik legnagyobb haditett birtokosa volt – és ezért volt Arad a kivégzések helyszíne is.

Makacsul tartja magát a köztudatban, hogy a magyar főnemes Vécsey Károly halála előtt odalépett a szerb parasztból lett tábornok, Damjanich János hullájához, és megcsókolta a kezét.

"A „szabadság, egyenlőség, testvériség” legszebb példája, a forradalom és szabadságharc résztvevőinek emelkedett lelkületének bizonyítéka, de sajnos nem igaz. A jelenetet az utókor romantikus fantáziája szülte

 -jegyzi meg Hermann Róbert.

Ugyanezen kategóriába kell utalnunk az aradi 13 hazát és szabadságot éltető, szinte szállóigévé vált utolsó szavait is, hiába idézik úton-útfélen. Kétséges hitelű, sokszor jóval későbbi visszaemlékezésekből származnak, némelyikük egyenesen romantikus hazugság. Történetileg hitelesnek a vértanúkat a kivégzőhelyre kísérő lelkészek visszaemlékezéseit fogadhatjuk el.

„Úgy ríttunk, mint a gyermekek”

Katona Tamás Az aradi vértanúk című könyvében gyűjtötte össze a forrásokat, itt lehet köztük tallózni, és érdemes elolvasni a börtönből, kivégzésük előtt írt leveleiket isHermann Róbert összeállításában.

Egy ismeretlen szemtanú, maga is aradi fogoly visszaemlékezése még a távolból is szívszorító:

 „Mi csak messziről láttuk, mikor a menet megindult, olyan büszkén lépkedtek, mint az Egzecérplatzon [kiképzőtér], csak szegény jó Damjanich döcögött utánuk [el volt törve a lába] egy szekéren, mellette a hóhér vörös kabátban. Látszott rajta, hogy az bántja, hogy nem masérozhat a bajtársakkal, aztán meg, hogy ő, a hős hazafi, mostan leghátul kocogott.
Mi, mikor ott álltunk a sáncon, ahol a menet elment: úgy ríttunk, akár a gyermekek. Aulich fölnézett mireánk, és katonásan visszaköszönt, a drága jó Damjanich még a sapkáját is levette, úgy integetett minékünk fel a sáncra. Szegény jó »Bruder Johann« úgy szivarozott, mintha kocsizni menne, nem pedig a halálba, aminek a csatába annyiszor nézett a szemébe.
Ott álltunk, amíg csak láttuk őket, azután ríttunk, de nemcsak mi, hanem az őrök is…”


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Ti urak

Kondor Katalin Ti urak, ott, a magasságos Európai Parlamentben, nem szégyellitek magatokat? Foglalkoztok-e egyáltalán a titeket az álságos u...