De beszélek szűrös gubás embereknek...
Petőfi
Magyar az, akinek nyelve és esze magyarul forog.
Becsületesen nem lehet más vizsgát találni arra, hogy kit tartsunk
igazán magyarnak. Nem könnyű vizsga ez. Sokkal nehezebb annál, ami elé a
fajta testi jegyeinek kutatói állítják az embert. Itt a lelket kell
kitenni.
Ami ennél is nehezebb, a lelket kell megvizsgálni.
Mit mond a lélek
Mert ha valamiből, megnyugtatóan a lelki
magatartásból lehet megítélni, hogy ki milyen fajtához tartozik, vagy
egyáltalán tartozik-e valahova. Hogy pedig egy nép micsoda fajta, az
szintén a szellemben, a nép szellemében és szokásaiban mutatkozik meg.
Van erre is ismertetőjel.
Minden egészséges nép fejlődik. Nő mint a fa, azzal a
különbséggel, hogy a nép valóban az égig akar nőni; az igazi nemzet nem
ismeri a halált, magát örök életűnek érzi. Ez a szép benne, ez a
vigasztaló a halandó ember számára; ezért érdemes nemzetbe tartozni.
/Illyés Gyula/
Amikor Illyés Gyula 1939-ben leírta és végiggondolta e
kérdést, sokan hajlamosak voltak hazánkban hinni, hirdetni: az magyar,
akinek egyenes ági őse Árpád apánkkal érkezett Ázsiából.
S mert anyakönyvi kivonat, apák, nagyapák talmi
vérvonala alapján őrültek döntötték el, ki magyar, ki nem - sokak
számára csengett gyanúsan a kérdés: ki a magyar?
Nem a kérdés elhibázott vagy felesleges. A hazug
válaszok vastag rozsdája rámerevedett gondolkodásunkra: a sokféle
rozsdát kellene magunkról levakarni.
Hányan értették 1939-ben Illyés Gyula rozsdamentes
válaszát? "Ha egy indián kisdedet egynapos korában egy kecskeméti
tanyára hoznának, az is a magyar testvériséget örökölné."
Hogyan? Ereiben csipetnyi ázsiai vér nélkül,
kardforgató végvári vitéz vagy harcsabajszú magyar paraszt ős nélkül,
csupán mert egy kecskeméti tanyán nevelődött, magyarrá lehet egy
idevetődött indián?
Lehet - mert nem szükségszerűen lesz
azzá. A falra aggatott, kiglancolt ősi kard s kutyabőr nem tesz magyarrá
senkit, ha gondolkodásában, érzelmeiben nem magyar. A rézbőrű
indiánporontyból lehet magyar ember; a harcsabajszú, Amerikába kitántorgott magyarból jenki.
"Egy-egy népet nem a testi hasonlóság, hanem a közös
múlt, a hasonló gond, az egy haza levegője egyesít s választ el egy más
múltú és más jelenű néptől."
Közös múlt: finnugor rokonságunk,
nyelvünkben, mozdulatainkban, dallamainkban megőrzött ősi kultúránk, a
kalandozások emléke, a honfoglalás, az államalapítás, Szent István, a
tatárjárás, Mátyás király, a mohácsi vész, a három részre szakadt
ország, Bocskay, Zrínyi, Rákóczi, március idusa, a szabadságharc,
Világos... Ezer év Ázsiában, ezer év Európában.
Hasonló gond: elkötelezett tartozásunk egy nép halálához, feltámadásához.
Egy haza: nem csupán a föld, a
Kárpát-medence, ahol éltünk és élünk; a haza: létezésünk az időben. Az
emberiség általunk megélt, reménytelenül boldog évszázadai, a magyarság
története, amivel mi tettük gazdagabbá az emberiség egyetemes
történelmét.
Magyar, aki vállalja, megtartja életében, halálában a közös múltat, a hasonló gondot, az egy hazát.
Ki a magyar? - kérdezte Illyés Gyula 1939-ben.
Lengyel földön már dübörögtek a német páncélosok, Bécsben cvikkeres
SS-tisztek masíroztak, Budapesten országolt a lovastengerész, és
politikai meggyőződésükért, származásukért magyarságuktól,
szabadságuktól, életüktől fosztottak meg embereket. Pengevillanású volt a
mondat: "Magyar énelőttem az, aki nem bírja a homályt, sem a börtönben,
sem a gondolatban."
Ki a magyar? - a kérdés azt rettenti, akit nem rettent börtönben, gondolatban a homály.
Pusztul a nép, - kezdtem. Hangom elakadt. - A magyarság...
- Mit, magyarok...? - Oh, te... Csönd, te zsidógyülölő!
- Pusztul a nép... - Hallgass! Ne beszélj itt másról! A kérdés
Egy volt és leszen is: antiszemita vagy-é?
- Mit, magyarok...? - Oh, te... Csönd, te zsidógyülölő!
- Pusztul a nép... - Hallgass! Ne beszélj itt másról! A kérdés
Egy volt és leszen is: antiszemita vagy-é?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése