Németh László műveiben – módosuló tartalommal –
mindig meg fog újulni a katartikus erkölcsi példákba vetett bizalom.
Pályájának irányát az is jelzi, hogy rendszerének középpontjába a
"példaembert" állítja – a Tanú nagy világnézet-kísérlete is a
példaemberért születik –, majd egyre inkább a valóságos társadalmi
erőkkel próbálja egyeztetni, összehangolni az erkölcsi példákban rejlő
életalakító szándékot. Pedagógiai reformtervei, vázlatai is a nevelői
szenvedélyből születnek; életművének egyik állandó alakítója a
"pedagógiai erosz". De kudarcokat és csalódásokat kell megélnie, új
belátásokra jutnia, {507.}
hogy a világidegenség abszolút elveket kereső idea-embere megbékéljen a
világban magát nagyon is jól érző, életszomjas, kísérletező emberrel.
Az eszmerendszereket búvárló, nyelveket tanuló megszállott olvasó, a
modern enciklopédiáért új ismereteket hajszoló kutató az élet abszolút
elvét szeretné megtalálni; a "szellemi erők organizátora" viszont mindig
hivatást érez műhely szervezésében, a "szellemi égtáj" meghatározásában
és a pedagógiai munkában. Társadalomjavító szándék és az erkölcsi
önalakítás igénye gyakran jár majd külön úton, noha a Tanúnak az lenne a
fő hivatása, hogy tudomány és művészet összefogásával "egyéni üdvösség,
nemzeti küldetés és embertörténet" nagy egységét megteremtse. A
gondolati erőfeszítés eredménye a "minőség" utópia lett, sok helytálló
részletből szövődő, költőien színezett ábránd. De végül is az ábrázoló
íróra hárul majd a szerep, hogy az utópiák, tervek csodavilágáról a
valóságos élet nyelvén beszéljen, s megmutassa az ábrándok nemes
szándékait és gyakorlati kivihetetlenségét. Életművének
ellentmondásaihoz tartozik, hogy lappangva sokáig él a világidegenség
érzés, a "durva élet" ellentéteként megjelenő szép álom, a valóságra
ránövő eszmék mitológiája. A Tanú köteteinek utópiáiban egy ideig még
folytatódik Boda Zoltán befelé élő külön világának álmodozása.
1932-től több mint négy éven át jelentette meg a
Tanú című folyóiratot. Egyedül írta és részben anyagilag is egyedül
tartotta életben. A Nyugatból vonult ki, hogy Boda Zoltán sorsát is
folytatva, a maga "szigetén" alkossa meg kor-összegezést vállaló
folyóiratát. A Tanú éveiben részese és programadója a "népi" írók
mozgalmának. A kibontakozó új irányban az irodalom "konzervatív
forradalmát" látta: nemzeti hagyománynak és a kor társadalmi igényeinek
összefonódását. 1934 és 1935 azt a reményt ébresztette, hogy a
reformterveket a kormány fogja valóra váltani. Az Új Szellemi Front
eszmecseréjében Németh László is fölszólalt. Egyike volt azoknak, akik
nagy reményeket fűztek Zilahy és a kormány közös vállalkozásához. Kozma
Miklósban azt az embert látta, aki majd a magyar irodalom javának
eszméiből csinál új reformpolitikát. A kormány iránti bizalomból fogadja
el a Rádió irodalmi osztályának vezetését, színvonalas műsorokat állít
össze; a Választ is ezekben a hónapokban alapítja meg Gulyás Pállal. A
kormány ígérte reformból semmi nem lett – ezt 1935 nyarán Németh László
is nemcsak észrevette, hanem csalódásáról a nyilvánosság előtt mondott
keserű szavakat, tudván azt is, hogy a "Nagy Csalás" a szövetkezésre
vállalkozó írókat is rossz hírbe keverte. Ezután a visszavonulás évei
következnek. 1936-ban a Tanú is megszűnt és helyet adott a regények és
drámák új korszakának. Esszéiben az európai történelemről, az újabb
filozófiáról, a fizikai világkép változásairól, antik és modern
irodalomról olvashatunk, és fölvázolja az ismeretanyagnak értelmet
sugárzó reformtervét. A "görögségből", kora-középkorból és a
szocializmus eszméiből alkotja meg üdvösség-tanát. Németh László számára
az ismeret és az eszme elsősorban "üdvösség"-ügy: a gondolatból az
érdekli, ami átváltható erkölcsi tartalommá és szolgálja az egyéni
magatartás önalakítását. Innen ered a Tanú egész gondolatrendszerének és
nemcsak a társadalmi reformeszméknek utópikus színezete, szélmalomharc
jellege. Az "új enciklopédia" azt kísérelte meg, hogy az emberi tudás
áttekinthető anyagát "antropologizálja" – oly módon tegye emberivé, hogy
minden szaktudományt közvetlenül emberi érdekűvé avasson. A Tanú esszéi
a tudomány- és a művészet-{508.}ismeret
tömegét úgy fogják fel, mint ami az emberben már eleve adott és ezért
felidézhető. A tudomány antropologizálásában az "életfilozófiát"
gondolja tovább, midőn a világot megélő egyéniséget állítja a
gondolkodás középpontjába; mondván, hogy a megélés a megismerés alapja, s
az életet csak önmagával lehet bizonyítani: az élményben benne van az
élet s az értelem is csak az életből ered. Az "élet" – mely Németh
fogalmazásában először egyéniséget, erkölcsöt, magatartást jelent – több
is számára mindig, mint a történelem vagy éppen az értelem. A Tanú
összegezés kísérletében a gondolkodás eredményei erkölccsel átitatott
nagy szintézisben kívánnak egyesülni; egy vázlatosan körülírt
antropológiában nyerik el értelmüket. Minden ismeret, tudás értelme,
vallja Németh László, a magatartás, az erkölcs. Az a tudás igazolódik,
mely módszerévé és tartalmává válik az egyéni életnek. Ha a szenvedve
küzdés jogán Prométheuszra hivatkozhat, az erőszakot elutasító erkölcs
nevében Gandhira vagy Tolsztojra – a Tanú utópia terveit leginkább Don
Quijote alakja jelképezheti. Az "antropologizálás"-igénynek nemcsak
azért lehetett igen nagy a varázsa, mert a tudás széles területét fogta
látómezőbe. Azért is, mert nem lezártságra, hanem nyitottságra
törekedett. Az esszék olvasóját "együttgondolkodásra" hívta meg; nemcsak
a világnak, de önmaga eszmélkedésének, keresésének is tanújává avatta.
Világképe arra kísérlet, hogy a kapitalizmus és szocializmus társadalmi
rendszerét áthidalva és mellőzve, megtalálja az egyéniségre méretezett
társadalmi formát. Szabadságot és rendet akar, kérlelhetetlen
társadalombírálóvá érik, megírja a "magyar élet antinómiáiról" szóló
tanulmányát, több írása foglalkozik a magyar és az európai helyzet
szociális elemzésével. A szabadságot és rendet azonban elsősorban mindig
az egyéniség, az "egyéni változat", az önalakítás felől vizsgálja.
Ezért is lesz a reform hordozója a kis egység: a telep és a kert, a
sziget és a tájhaza. Eszmerendszerét egyetlen formula is magába
sűrítheti: ki kell vonulni a társadalomból és az egyéniség szabad
virágzását lehetővé tevő szigeten megújulni. A "minőségszocializmus" ki
is mondja, hogy először az embernek kell erkölcsi értelemben
újjászületnie. Fogalmazásában az utópia azt jelenti, hogy az ember
nemcsak történelmi lény – több annál. Németh László azt keresi, amiben
több, a történelem által megcsonkított, visszaszorított "emberi
lényeget". A "minőségszocializmus" kritikája kívánt lenni a társadalmi
haladás eszméjének és minden történelmi-szociológiai világképnek.
"Szörnyszülött történelem" – mondja egyhelyütt. Szenvedélyes
filippikákkal támad a kapitalizmusra; ami a "történelemben" rossz, azt a
modern kapitalizmus testesíti meg szemében. A 20. századi társadalmat
egészében torz képződménynek véli, melyben az egyéniségnek a civilizáció
minden áldása ellenére le kell mondania az élet lényegéről. A mai
társadalom megöli az egyéni változatot – mondja –, az ember nem él
szabadon képességeivel, hajlamait elfelejti. A társadalmat átjáró bajnak
legfőbb mutatója, hogy a gazdasági és szellemi élet eltömegesedett; a
munkából robot lett; az életet a nagy kollektivitás unalma lepte el. A
bajok gyökerét – írja – a 19. században kell keresni. A múlt század
indította el a kapitalizmust és szülte a marxi szocializmust. A
kapitalizmus és szocializmus – szögezi le egyik fő gondolatát –
ikertestvérek: ugyanazt akarják – hatalmasan kiterjesztett gazdasági
életet, tömegtermelést és tömegtársadalmat – csak ellenkező előjellel.
Márpedig az "élet mély baját" nem lehet az "elosztás forradalmával"
meggyógyítani, ahogyan azt a szocialisták gondolják. Az igazi {509.}
forradalomnak Németh László szerint az egyénben kell végbemennie. Az
embert igazi mivoltából kiforgatta, azután megalázta a mammut-társadalom
– a kornak az a feladata, hogy visszataláljon az egyénekre szabott
világhoz. Németh László antikapitalista bírálata újra meg újra az
egyénre hivatkozik, a "tömegtermelés", a munkamegosztás robotjából magát
kiszabadító és kiteljesítő egyéniségre. Ez az elképzelt új embertípus
visszahódítja magának az elorzott hagyományt, az európait és a hazait
egyaránt, de közben kissé maga is visszaprimitivizálódik. A Tanú
utópiája, noha a legidőszerűbb társadalmi és szellemi jelenségeket
figyeli, a pontosan nem körvonalazott ősihez is vissza akar térni, a
múltat akarja föléleszteni a "görögös magyarságban". A szabadság Németh
László számára elsősorban az egyén szabadsága – ideálja az "akaratunkban
érzett szabadságot" megvalósító új rend. A "minőség-szocializmus"
vázolja fel annak a boldog aranykornak az ábrándját, melyben az ember e
belső szabadságérzet törvényei szerint élhet, "kényszerűsítések" nélkül,
mint a görög városköztársaságok emberei.
A társadalom átalakítását is csak úgy tudja
elképzelni, hogy a "lappangó jobbak", akikben a reform belső igény,
kivonulnak az adott rendből és az ellenséges társadalom tengerében
megalkotják az egyéniség szabad virágzását biztosító
szigetköztársaságukat. "Ha egy pár ember igazán ki tud válni a többi
közül –írja –, csapásukon előbb-utóbb mindig megindulnak a jobbak." A
lelkiismeret forradalma mentes maradna az erőszaktól: hatását az
erkölcsi példa magyarázza. A lappangó jobbak vezetője, serkentője az
önálló társadalmi erőként felfogott értelmiség – ez a réteg formálná a
maga képére az egész társadalmat. Eszménye az értelmiségi társadalom,
melyben minden foglalkozás értelmiségi szintre jutna, megszűnne az
osztályok különbsége és megvalósulna az osztály nélküli új rend.
Kapitalizmusról, szocializmusról vallott
felfogását Ferdinand Fried és Henrik de Man is formálta; filozófiai
gondolkodása, történelemszemlélete Dilthey, Spengler és Ortega
ösztönzéseiről is tanúskodik. Módszerére azonban nagyon is jellemző az
"együttgondolkodás". Miközben Diltheyt, Spenglert vagy Ortegát
tanulmányozza és eszméik némelyikét gondolatrendszerébe olvasztja – már
vitázik velük, megértésében bírálat van, és a továbblépés igénye.
Spengler művében helyesli a "tragikus életérzés" kifejtését, de nem
fogadja el a "végzet"-gondolatot; Ortegában dicséri a nagy készültséget,
de történelem-analíziseit egyoldalúnak tartja; Dilthey
"életfilozófiáját" együttérzéssel ismerteti, ám módszerében alaphibákat
fedez fel. Németh László művének az is feszítő, összebékülést kereső
ellentmondása, hogy a polgári filozófia és művészet irracionalizmusát
kívánta átfordítani életben működő elvekké; hadakozott a hideg
"ész-vallás", a racionalizmus uralma ellen, az irracionalizmusból meg
gyakorlati programot akart megszövegezni. A filozófia "vallatását" csak
úgy, mint a történelem és az irodalom tanulságait annak érdekében
mozgósítja, hogy a kapitalizmus és a szocializmus között egy "harmadik
oldal" társadalomformájának tervét megalkossa. Ebben válik Németh László
igazi útkereső ideológussá. Többféle reformot kínál, de mindegyik
elgondolásnak hangsúlyosabb része a polgári társadalom és saját
társadalmának bírálata, mint a szocializmus kritikája. A marxi
szocializmussal szemben mindig hangoztatta ellenvéleményeit,
fenntartásait, ám a szocializmushoz mindig közelebb tudta magát, mint a
kapitalista társadalomhoz. {510.} Alapgondolata, hogy a magyar társadalomnak meg kell újulnia. 1934-ben írta, A magyar élet antinómiái
című tanulmányban: "Az ország egy bandaszerűen szervezkedő, első és
második társaság kezébe került. A tekintélytisztelet oda szegődött a
pozíciók mögé s elhagyta az érdemet; megsüvegelt méltóságok sütkéreznek a
színen sötét pletykák árnyékával a hátuk mögött; a gondosan őrzött
formák alatt elsenyved az élet, névmagyarosítással csinálnak magyarokat s
álnemesi nevekkel nemeseket; az állások előtt ténfergő fiatalok között a
hitványság kiválasztása folyik, az egész vezető réteg s vele az
önállóságtól megfosztott társadalom züllik, mállik."
A Tanú tájékozódásának egyik kristályosodási
pontja a "mozgalom": annak az új politikának, társadalmi programnak
körvonalazása, melyben a magyar "sorskérdések" megoldását vélte
megtalálni. A magyar reform tervét, a "minőség-szocializmus" vagy
"harmadik oldal" programszerű kifejtését tartalmazza az 1933-ban
megjelent Debreceni Káté, majd a Nemzeti radikalizmus, Marxizmus és szocializmus, Töredékek a reformból és a novellisztikus-költői formában megírt, 1935-ben keletkezett Kapások.
Ezek a tanulmányok tervezik meg a "marxizmus nélküli szocializmus"
magyar változatának gazdasági, társadalmi és szellemi képét, a "védő
rend és az új nemesség" mozgalmát. Azt írja, hogy az idő a
szocializmusnak kedvez, mégsem tud teret nyerni, mert elmélete nem talál
kapcsolatot a kor friss eszméivel; a fasizmuson át pedig a barbárság
tör be, s azt jósolja, hogy a humanizmus sírásója lesz. Új politikára
van tehát szükség és kis emberi közösségekből újjászervezett
társadalomra, mely összehangolja az egyéni függetlenséget a közösség
érdekeivel. Az új nemességnek az a rendje, amit munkatervekben ismertet,
alapjaiban utópikus elképzelésnek bizonyult. Utópikus volt a
megvalósítás feltételeiről, a belső megújhodásról, az aszkétikus új
vallásosság szigorú erkölcsébe öltöző lappangó jobbak várásáról szőtt
gondolat. Utópikus volt az a gondolat, hogy az értelmiség önálló
társadalmi erő; hordozója: vezetője és szervezője a minőség-eszmét
megvalósító társadalmi formának. ("A nép fölé, a képességek osztálya
fölé kell egy másik osztály, az akaraté, mely a képességet szervezi s az
erények számára történelmi szerepet teremt".) De terveiben és
utópiáiban megszólalt a helyes történelmi érzék is. A
minőségszocializmus, magyar radikalizmus, kispolgári reformer terve, de a
megoldást: a történelmi zsákutcából való kijutást, a társadalom
újjáéledését a szocializmus és az osztály nélküli társadalom irányában
kereste. Magasabbrendű társadalmi forma szükségességének tudata járja át
írásait, s ez a tudat állandóan felesel az esszéiből kirajzolódó
történelmi helyzet érzékeléssel és a történelmet láttatni kívánó
megismerési módszerrel.
A tervek irreális volta majd Németh László előtt
is kiviláglik – s ez nyitánya lesz az életmű újabb fejezetének, melyben a
kétségeket, kudarcokat és tragédiákat ábrázoló szépíró bontakozik ki.
El kellett jutnia a felismeréshez, hogy az utópia álmodhat magas
eszményeket, romantikusan színezheti a jövőt – az egyéni belátásra
bízott reform elmaradt. Visszájára fordult, amit önigazolásul írt: "Az
utópia a történelem ellenereje, a lélek válasza a valóságra, s mint
ilyen maga is valóság és történelem csináló erő."
A műveltség nem ünneplőruha, amelyet hordani kell. A műveltség a helytállás segédeszköze, a kifejezés szerszáma, a vállalkozás fegyverzete.
Olvasóinknak
Kedves Olvasóink!
Szeretettel és Tisztelettel köszöntöm Önöket!
Mielőtt a Tanú vélemény rovat szellemi önarcképét átnyújtanám Önöknek, engedjék meg, hogy köszönetet mondjak azért a szeretetért, bizalomért, amelyet a lap indulása óta Önöktől kaptam. Köszönöm a biztatást, az elismerő szavakat, még egyszer köszönöm, és továbbra is elvárom a segítő szándékú kritikákat, bíráló megjegyzéseket is, amelyet Önöktől kaptam.
„Nyelvében él a nemzet!” – hangzik a máig ható intelem. Ez a nyelv pedig napjainkban végveszélyben van! A könyvekből, a folyóiratokból, a képernyőn keresztül árad felénk a szellemi bóvli, a szennyes gondolat, az esztétikai-erkölcsi-világnézeti mocsok, egyre jobban teret hódít a durvaság, az erőszak, a hazugság… Körülvesz bennünket a döntően önző és haszonelvű világ, amely elérni és megszerezni akar, amely az élet minőségét csak az anyagi javakban és az élvezetekben méri.
E „tiszta fényű lappal”, ahogyan Hegyi Béla író, esszéista nevezte, a Tanú tiltakozni kíván a mindennapjainkat elárasztó szellemi igénytelenség ellen.
A nemzeti kultúra és műveltség terjesztésével, a korrekt tájékoztatás megteremtésével ez a folyóirat - a maga szerény módján - szeretné elősegíteni az emberi személyiség méltóságának, egyenlőségének és tiszteletének, mint demokratikus eszménynek a megvalósítását.
Az irodalom, a szellem, a szív erejével kíván hozzájárulni a honfitársak igazságosságra, szabadságra és hazaszeretetre történő neveléséhez, az ismeretek és eszmék szabad kicseréléséhez, a hazánk múltjának és jelenének pótolhatatlan, egyedi és meg nem újítható forrását jelentő kulturális örökségünk megőrzéséhez.
Európa szívében csak erős nemzeti műveltséggel, évszázados hagyományainkkal tudunk megmaradni függetlennek, magyarnak. Ismert, hogy a nemzeti öntudatot történelmünk viharos századaiban az irodalom, a kultúra tudta megőrizni. A nemzetmegmaradás egyik legfontosabb eszköze a nemzeti kultúra: ha van nemzeti kultúránk, létezik nemzet is. A diktatúra időszakaiban az irodalom jelentette az egyedüli kapaszkodót, a vigaszt; szólt helyettünk az egész nemzet helyzetéről, kínjairól. A Tanú /Németh László emlékére/ azért született, hogy szellemi-lelki otthona legyen azoknak az öntudatos, tenni akaró polgároknak, akik még hisznek az eszményekben, a kultúra összetartó erejében.
Ma költők, írók, tudósok helyett médiasztárokra hallgatnak a gyermekeink, és megmosolyogni való bolond, aki elérzékenyül a kristálytiszta költészet olyan hangjain, mint Áprily Lajos Március című versének utolsó strófája, amely így hangzik:
„Barna patakja
napra kacagva
a lomha Marosba csengve siet,
Zeng a csatorna,
zeng a hegy orma,
s zeng - úgy-e zeng, úgy-e zeng a szíved?”
A Tanú, indulásakor arra vállalkozott, hogy a kortárs irodalom, a művészetek, valamint a hiteles történetírás és politológia eszközeivel szolgálja az igényes olvasókat, fölvállalva a nemzeti értékeket, a polgári esztétikai-erkölcsi értékrendet.
A közjó elkötelezett és önzetlen szolgálatára törekedve igyekszem megtartani azt az erkölcsi-szakmai igényességet, amit a lap ars poeticájában megfogalmaztam.
Nem várom el olvasóimtól, hogy véleményük mindenben egyezzen a szerző meggyőződésével, pusztán arra törekszem, hogy írásaimmal továbbgondolkodásra késztessem, éltessem, hitet és önbizalmat adjak. Az aztán már az olvasó dolga, hogy saját élményeivel, tudásával, gondolataival, érzésvilágával egészítse ki az olvasottakat, és alakítsa ki saját álláspontját, véleményét a körülöttünk levő világról.
De ahogyan azt a híres argentin író, Borges megfogalmazta: „Akárcsak az olvasás, az előadás is közös munka, és azok, akik hallgatják, nem kevésbé fontosak, mint az, aki beszél...”
Hiszem, hogy a lap munkássága nem hiábavaló, és a Tanú-nak hosszú évekig helye lesz a polgári Magyarország kulturális térképén.
Adjon Isten ehhez mindig elegendő erőt!
Szabó Piroska
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Ti urak
Kondor Katalin Ti urak, ott, a magasságos Európai Parlamentben, nem szégyellitek magatokat? Foglalkoztok-e egyáltalán a titeket az álságos u...
-
Nádasi Katalin Mottó: „A család a hozzánk legközelebb eső kórház, a gyerekeink első iskolája, és egyben a legjobb, legszebb öregek ...
-
A véleményt formáló publicisztikák tengerében írásom csak egy csepp jelentőségével bírhat Az vezet, hogy ez az egy csepp is még sok ember ...
-
„Nem élt nagy magyar író, aki tanítványa ne lett volna a népnek, amelynek tanítója lett.” (Németh László: Nép és író) Mely kultúrtörténeti ...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése