Olvasóinknak

Kedves Olvasóink!



Szeretettel és Tisztelettel köszöntöm Önöket!

Mielőtt a Tanú vélemény rovat szellemi önarcképét átnyújtanám Önöknek, engedjék meg, hogy köszönetet mondjak azért a szeretetért, bizalomért, amelyet a lap indulása óta Önöktől kaptam. Köszönöm a biztatást, az elismerő szavakat, még egyszer köszönöm, és továbbra is elvárom a segítő szándékú kritikákat, bíráló megjegyzéseket is, amelyet Önöktől kaptam.

„Nyelvében él a nemzet!” – hangzik a máig ható intelem. Ez a nyelv pedig napjainkban végveszélyben van! A könyvekből, a folyóiratokból, a képernyőn keresztül árad felénk a szellemi bóvli, a szennyes gondolat, az esztétikai-erkölcsi-világnézeti mocsok, egyre jobban teret hódít a durvaság, az erőszak, a hazugság… Körülvesz bennünket a döntően önző és haszonelvű világ, amely elérni és megszerezni akar, amely az élet minőségét csak az anyagi javakban és az élvezetekben méri.

E „tiszta fényű lappal”, ahogyan Hegyi Béla író, esszéista nevezte, a Tanú tiltakozni kíván a mindennapjainkat elárasztó szellemi igénytelenség ellen.

A nemzeti kultúra és műveltség terjesztésével, a korrekt tájékoztatás megteremtésével ez a folyóirat - a maga szerény módján - szeretné elősegíteni az emberi személyiség méltóságának, egyenlőségének és tiszteletének, mint demokratikus eszménynek a megvalósítását.

Az irodalom, a szellem, a szív erejével kíván hozzájárulni a honfitársak igazságosságra, szabadságra és hazaszeretetre történő neveléséhez, az ismeretek és eszmék szabad kicseréléséhez, a hazánk múltjának és jelenének pótolhatatlan, egyedi és meg nem újítható forrását jelentő kulturális örökségünk megőrzéséhez.

Európa szívében csak erős nemzeti műveltséggel, évszázados hagyományainkkal tudunk megmaradni függetlennek, magyarnak. Ismert, hogy a nemzeti öntudatot történelmünk viharos századaiban az irodalom, a kultúra tudta megőrizni. A nemzetmegmaradás egyik legfontosabb eszköze a nemzeti kultúra: ha van nemzeti kultúránk, létezik nemzet is. A diktatúra időszakaiban az irodalom jelentette az egyedüli kapaszkodót, a vigaszt; szólt helyettünk az egész nemzet helyzetéről, kínjairól. A Tanú /Németh László emlékére/ azért született, hogy szellemi-lelki otthona legyen azoknak az öntudatos, tenni akaró polgároknak, akik még hisznek az eszményekben, a kultúra összetartó erejében.

Ma költők, írók, tudósok helyett médiasztárokra hallgatnak a gyermekeink, és megmosolyogni való bolond, aki elérzékenyül a kristálytiszta költészet olyan hangjain, mint Áprily Lajos Március című versének utolsó strófája, amely így hangzik:

„Barna patakja
napra kacagva
a lomha Marosba csengve siet,
Zeng a csatorna,
zeng a hegy orma,
s zeng - úgy-e zeng, úgy-e zeng a szíved?”

A Tanú, indulásakor arra vállalkozott, hogy a kortárs irodalom, a művészetek, valamint a hiteles történetírás és politológia eszközeivel szolgálja az igényes olvasókat, fölvállalva a nemzeti értékeket, a polgári esztétikai-erkölcsi értékrendet.

A közjó elkötelezett és önzetlen szolgálatára törekedve igyekszem megtartani azt az erkölcsi-szakmai igényességet, amit a lap ars poeticájában megfogalmaztam.
Nem várom el olvasóimtól, hogy véleményük mindenben egyezzen a szerző meggyőződésével, pusztán arra törekszem, hogy írásaimmal továbbgondolkodásra késztessem, éltessem, hitet és önbizalmat adjak. Az aztán már az olvasó dolga, hogy saját élményeivel, tudásával, gondolataival, érzésvilágával egészítse ki az olvasottakat, és alakítsa ki saját álláspontját, véleményét a körülöttünk levő világról.

De ahogyan azt a híres argentin író, Borges megfogalmazta: „Akárcsak az olvasás, az előadás is közös munka, és azok, akik hallgatják, nem kevésbé fontosak, mint az, aki beszél...”

Hiszem, hogy a lap munkássága nem hiábavaló, és a Tanú-nak hosszú évekig helye lesz a polgári Magyarország kulturális térképén.

Adjon Isten ehhez mindig elegendő erőt!



Szabó Piroska

2012. október 13., szombat

Népiesség

A mozgalom tükre és kifejezője, sokszor igazolója is volt a magyar történelem általános menetében és a társadalom szerkezetében rejlő visszamaradottságnak. A "népi" írók fellépésének, majd mozgalommá tömörülésének magyarázatát is a "magyar nyomorúságban" kereshetjük. A társadalom fejlődésének késleltetett üteme a feudalizmus maradványait időszerűtlen és kóros továbbéléshez segítette hozzá; világra hozta a "porosz út" magyar változatát és az egészséges polgári fejlődést elrekesztette, a társadalom fölépítését az agrárjellegzetesség szintjén állandósította, sértetlenül továbbélt a nagybirtok rendszere és a lakosságnak csaknem egyharmada koldussorban nyomorgott. A "magyar Pokol" ellen hívott forradalomba már Ady Endre is. Örökségét azzal vehette át a következő nemzedék, hogy eszméinek igazsága az ő koruké is: a történelem még semmit nem végzett el abból, ami már a század elején, sőt még korábban időszerű tennivaló lett volna.
Az is fájdalmas nemzeti jellegzetesség, a "magyar nyomorúság" egyik ismérve, hogy a haladó demokratikus gondolatból nem született politikai mozgalom, nem sikerült tartósan nagyobb tömeget mozgósítani, nem támadt országot átjáró mozgalom, mely előidézhette volna a politikai-közéleti szellem gyökeres átformálódását. Radikális és következetes demokratikus mozgalom hiányában az irodalom forrta ki azt a gondolati, ideológiai többletet, amit az egészségesebb fejlődésű társadalmakban legalábbis részint a mozgalmak, pártok küzdelme teremt meg a gyakorlati munka során. Petőfi és Ady nemcsak az irodalom klasszikusa, hanem a politikai és ideológiai gondolkodás lángoszlopa is. A két háború között legrosszabb helyzetbe a szegényparasztság került: országos fórumon igazi képviselete, érdekvédelmi szerve nem volt, s az ország munkabíró lakosságának nagyobbik hányada embertelen körülmények között tengődve, némán, "nemzet alatti" létre kárhoztatott. Hangot nekik ez a mozgalom adott, vállalván, hogy a legszegényebbek szószólóiként helyzetüket nemcsak megörökítik, de a megoldás módjait is elébük tárják. Az "újítás, a merészség nemcsak az irodalomban esedékes, hanem a társadalomban is, sőt ott esedékes először és igazán" – írta ezekre az évekre visszatekintve Illyés Gyula.
Elbukott forradalom után, a munkásmozgalom vereségeinek idején, amidőn korérzés a válságtudat és az irányvesztettség – ekkor lép fel a népiek mozgalma, s mozgalmuk azért lesz több politikai mozgalomnál vagy irodalmi áramlatnál – ismét Révai Józseffel szólva –, azért "nagyigényű szellemi áramlat", mert nemcsak földosztást akarnak, hanem az ország "egész gazda-{307.}sági és társadalmi rendjét akarják átalakítani". A mozgalom elnevezése is ezt a két jelentést fejezte ki. Legsürgősebb feladatnak a hárommillió nincstelen bajának orvoslását, a földreformot tartották, de azt is vallották – Illyés Gyula szavaival –, hogy a parasztság a "magyarság egyetlen szilárd pillére", vagy a Márciusi Front 1938-as programjának fogalmazása szerint a magyar nép "törzse". A "népies" vagy "népi" elnevezés igazi tartalma is innen ered, Az ország új társadalmi rendjét ennek a felfogásnak értelmében, a parasztság történelmi küldetése szerint gondolták el és vélték megvalósíthatónak. A "parasztország" gazdasági, társadalmi és szellemi tervezetét pedig egyszerre alakította a korszerű történelemlátás és a légvár-építő utópizmus. Minden "népi" tudta, hogy Magyarország következő történelmi lépése a polgári demokrácia már nem lehet, bár a társadalom betegségei nagyrészt éppen a polgári demokratikus vívmányok elsikkadásából vezethetők le. Ennek fölismerése és hirdetése igazi érdemük, s ez az egyik választóvonal is a kor irodai mának népi és urbánus szárnya között. "Nem volt nemzetvezető polgárságunk – írta 1936-ban Illyés Gyula –, de a nemzetvezetésre Európa-szerte már a polgáriasult középosztály is képtelenné s jogosulatlanná gyengült vagy romlott: a nemzeti tudat ismét a nép tudatává válik, ha válik: a nemzetek sorsa ismét a nép felkészültségén és felemelkedésén fordul meg, a felemelkedésen azt is értve, hogy: az ország irányításáig." A nemzet érdeke azonos a nép érdekével, új országot a nép teremthet: ez a népiek mozgalmának cáfolhatatlan igazsága és ebben az értelemben valóban a nagy örökség folytatói, a hagyományok továbbvivői. "Népiességüknek" is az a tartalma, ahogyan azt Illyés Gyula értelmezi: "a nép anyagi és szellemi helyzetével való foglalkozást jelenti, ami nem új és nem régi." Tudjuk azonban, hogy népen elsősorban parasztságot értenek s részint ebből a kötöttségből ered, hogy a megoldás, a polgári demokrácia utáni társadalmi rendszer terve felemásan sikerült. A "népiesség" hordozhatott polgári demokráciánál tovább mutató demokratikus, humanista tartalmakat – mint Illyés Gyula fogalmazásában is. Az ideológiai programokban azonban megtalálhatók a "magyar szocializmus", a "paraszt szocializmus", "magyar közösség" különböző árnyalatai is. A "szocializmus" népies változatának ideológiája a forradalomban és a munkásosztályban való csalódásnak, a válság érzületének, a polgári demokráciától való elfordulásnak és a megoldás keresésének, valamilyen új társadalmi rend igényének összegeződése. Van benne haladó és radikális elem, reális helyzet-felmérés és jövőbe utaló meglátás, de föllelhető benne az átmeneti adottságok történelemfelettivé növesztése is. Színezi a paraszti "kollektív lelkiség" elmélete, s az egészet átitatja a tragikus szükségszerűségnek az a pátosza, amit a reménytelenségből, nemzeti sorsérzésből váltott át a szépítő-nagyító írói tudat.
Mindez érthetővé teszi, hogy a mozgalom "népiességében" összevegyült a korszerűen haladó és a provinciálisan idejétmúlt elem. Foglalatává válhatott demokratikus, forradalmi eszméknek, de rejthetett nacionalista gondolatot és misztikát, ködös jelképrendszert is.
A történelmi elkésettségből, a magyar elmaradottságból erényt is lehetett kovácsolni: magas irodalom életrehívója is lehetett. Nem önigazolás, mikor Illyés Gyula és Németh László arra hivatkozik, hogy a "népiesek" egy része nemcsak népi író, hanem európai is. A "népiesség" fogalmi értéke alászállt a Petőfit és Aranyt utánzó népnemzeti iskola kezén. Jelzője lett a konok {308.} maradiságnak, a városellenes vidék-kultusznak, az érzelmes idillizmusnak s a búsongó magyarság-szemléletnek, mely a múlt nagyságának idézésével kárpótolt az elfajuló jelen sivárságért. Ez a "népiesség" a hivatalos-akadémikus irodalom stílusának és szemléletének tartozéka – egy világ választja el a népi írók mozgalmától. A hivatalos népiesség az elmaradottságot törvénnyé, a nemzeti jellem adekvát kifejezőjévé ütötte: erénynek mondta a lemaradást, a nemzeti élet egészségévé stilizálta át a társadalom nyavalyáit. A "népi" írók joggal érveltek a magyar irodalom haladó örökségével, s méltán mondhatták, hogy a "jobbra törés" igényének folytatói gyakran azonosították is a "népi" és a "nemzeti" fogalom jelentését. "Népiesség annyi, mint magyarság. Az a magyarság, melynek álomképe legjobbjaink képzeletében él, akik közben a legjobb európaiak is voltak" – határozta meg ezt az indokolt egybehangzást Illyés Gyula. S a népi irány nemcsak kivételesen jutott erre a szintre. Az a tíz-tizenkét író, aki a szorosan vett mozgalom jellegét megadta, a szépirodalom minden műfajában hozott maradandó alkotást, megpezsdítette a gondolkodást, új szempontokat vitt az irodalomtörténet és kritika, a társadalomleírás és a néprajz művelésébe. Révai József már idézett, 1938-ban keletkezett Marxizmus és népiesség című tanulmányában leszögezte: "Nem volt ebben az időszakban még egy szellemi áramlat, amely mélyebben hatolt volna be a közvéleménybe, amelynek hatása az egész magyar közéletre nagyobb lett volna, amely megtermékenyítőbben hatott volna a magyar szellemi élet szinte minden területére." Révai József a mozgalom "hőskorát" látva írta tanulmányát. Megállapításának érvényességét éppúgy lehetetlen a mozgalom egész történetére kiterjeszteni, mint elvitatni azt, ami benne a "népies baloldal" megbecsülése.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Jó tanács

 „Putyin halálos beteg, az orosz hadsereg a padlón van – hogyan szépíti a nyugati média az ukrajnai helyzetet” – ezzel a címmel közölt publi...