Olvasóinknak

Kedves Olvasóink!



Szeretettel és Tisztelettel köszöntöm Önöket!

Mielőtt a Tanú vélemény rovat szellemi önarcképét átnyújtanám Önöknek, engedjék meg, hogy köszönetet mondjak azért a szeretetért, bizalomért, amelyet a lap indulása óta Önöktől kaptam. Köszönöm a biztatást, az elismerő szavakat, még egyszer köszönöm, és továbbra is elvárom a segítő szándékú kritikákat, bíráló megjegyzéseket is, amelyet Önöktől kaptam.

„Nyelvében él a nemzet!” – hangzik a máig ható intelem. Ez a nyelv pedig napjainkban végveszélyben van! A könyvekből, a folyóiratokból, a képernyőn keresztül árad felénk a szellemi bóvli, a szennyes gondolat, az esztétikai-erkölcsi-világnézeti mocsok, egyre jobban teret hódít a durvaság, az erőszak, a hazugság… Körülvesz bennünket a döntően önző és haszonelvű világ, amely elérni és megszerezni akar, amely az élet minőségét csak az anyagi javakban és az élvezetekben méri.

E „tiszta fényű lappal”, ahogyan Hegyi Béla író, esszéista nevezte, a Tanú tiltakozni kíván a mindennapjainkat elárasztó szellemi igénytelenség ellen.

A nemzeti kultúra és műveltség terjesztésével, a korrekt tájékoztatás megteremtésével ez a folyóirat - a maga szerény módján - szeretné elősegíteni az emberi személyiség méltóságának, egyenlőségének és tiszteletének, mint demokratikus eszménynek a megvalósítását.

Az irodalom, a szellem, a szív erejével kíván hozzájárulni a honfitársak igazságosságra, szabadságra és hazaszeretetre történő neveléséhez, az ismeretek és eszmék szabad kicseréléséhez, a hazánk múltjának és jelenének pótolhatatlan, egyedi és meg nem újítható forrását jelentő kulturális örökségünk megőrzéséhez.

Európa szívében csak erős nemzeti műveltséggel, évszázados hagyományainkkal tudunk megmaradni függetlennek, magyarnak. Ismert, hogy a nemzeti öntudatot történelmünk viharos századaiban az irodalom, a kultúra tudta megőrizni. A nemzetmegmaradás egyik legfontosabb eszköze a nemzeti kultúra: ha van nemzeti kultúránk, létezik nemzet is. A diktatúra időszakaiban az irodalom jelentette az egyedüli kapaszkodót, a vigaszt; szólt helyettünk az egész nemzet helyzetéről, kínjairól. A Tanú /Németh László emlékére/ azért született, hogy szellemi-lelki otthona legyen azoknak az öntudatos, tenni akaró polgároknak, akik még hisznek az eszményekben, a kultúra összetartó erejében.

Ma költők, írók, tudósok helyett médiasztárokra hallgatnak a gyermekeink, és megmosolyogni való bolond, aki elérzékenyül a kristálytiszta költészet olyan hangjain, mint Áprily Lajos Március című versének utolsó strófája, amely így hangzik:

„Barna patakja
napra kacagva
a lomha Marosba csengve siet,
Zeng a csatorna,
zeng a hegy orma,
s zeng - úgy-e zeng, úgy-e zeng a szíved?”

A Tanú, indulásakor arra vállalkozott, hogy a kortárs irodalom, a művészetek, valamint a hiteles történetírás és politológia eszközeivel szolgálja az igényes olvasókat, fölvállalva a nemzeti értékeket, a polgári esztétikai-erkölcsi értékrendet.

A közjó elkötelezett és önzetlen szolgálatára törekedve igyekszem megtartani azt az erkölcsi-szakmai igényességet, amit a lap ars poeticájában megfogalmaztam.
Nem várom el olvasóimtól, hogy véleményük mindenben egyezzen a szerző meggyőződésével, pusztán arra törekszem, hogy írásaimmal továbbgondolkodásra késztessem, éltessem, hitet és önbizalmat adjak. Az aztán már az olvasó dolga, hogy saját élményeivel, tudásával, gondolataival, érzésvilágával egészítse ki az olvasottakat, és alakítsa ki saját álláspontját, véleményét a körülöttünk levő világról.

De ahogyan azt a híres argentin író, Borges megfogalmazta: „Akárcsak az olvasás, az előadás is közös munka, és azok, akik hallgatják, nem kevésbé fontosak, mint az, aki beszél...”

Hiszem, hogy a lap munkássága nem hiábavaló, és a Tanú-nak hosszú évekig helye lesz a polgári Magyarország kulturális térképén.

Adjon Isten ehhez mindig elegendő erőt!



Szabó Piroska

2012. október 13., szombat

Ábrázolási törekvések

Történelmi elkésettségben szenvedő társadalom, megáporodott, elposványosodott élet, irodalomtól-politikától elzárt, hangtalan nép teremthet-e nagy irodalmat – ennek a helyzetnek gondjával, lendítő és akadályozó hatásával kellett megküzdeni a népi íróknak, Lukács György fogalmazásában: hogyan lehetséges az életanyagnak ezt a hibáját művészileg feloldani. Válasza az volt, hogy – bár közvetlen feloldás nem lehetséges – az írói éleslátáson, az "író embert- és társadalmat-látó tekintetén" múlik az irodalmi érték. A népiek azért lehettek új irodalmi korszak megalapozói, mert elmúlásra ítélt társadalom vádlóiként léptek fel, "teremtő leltározást" végeztek, s munkájukban a leszámolás egyértelmű indulata, kritikai pátosza hevítette őket. Lukács György végső következtetése azonban – a "nagyrealizmus" normáját képviselő esztétika nevében – elvitatta a népiektől a teljes értékű irodalmi alkotás lehetőségét. Összegező igényű, 1946-ban írott Népi írók a mérlegen című tanulmánya szerint a magyar társadalmi élet betegsége objektíve és szubjektíve egyaránt ellene szegült az "élet nagyvonalú és egységes realisztikus ábrázolásának". Másutt fejtette ki, hogy a magyar irodalom azért nem ment át a nagy-realista korszakon, azért hiányzik történetéből a francia és orosz típusú realizmus, mert ennek a realista irodalomnak a társadalom fejlettsége az alapfeltétele: a tőkés gazdasági fejlődés következtében létre-{309.}jövő egységes polgári irodalom. A népi irány "teremtő leltározása" valóban nem ismételte, de nem is ismételhette meg a 19. századi francia és orosz regény történelmileg adott formáit. Nem lehet azonban elvitatni, hogy megteremtette az "életanyag baját" legyőző eszközeit. Nem a polgári korszak eszményített nagyrealizmusának eljárásai, hanem a kor lehetőségei és követelményei szerint. Illyés Gyula és Németh László, Tamási Áron és Szabó Pál, Kodolányi János és Erdélyi József új esztétikum megalkotója is. Irodalmilag ez új világnak, a parasztság életének felfedezését jelenti: pátoszát a felfedezés igazságából nyeri s a tárgy és megjelenítés újszerűségéből. Föltáratlan, ismeretlen világot nyitottak meg; Ady kezdeményezését, a történelmi tudatú nemzeti önismeret munkáját folytatták és mélyítették el, legjobb műveikben megalkották a realizmus új változatait. Az önéletrajzban és a dokumentumban, a költészetben és az esszéregényben, a lírai epikában és a tanulmányban továbbösztönző eredményekhez jutottak. Az írói "éleslátás" egyértelműen és értéket teremtően érvényesülhetett "teremtő leltározásban": az elmúló világ megörökítésében és a paraszti sors fölfedezésében. A paraszti demokratizmus kínálhatta azt a nézőpontot, ahonnan feloldható volt az "életanyag hibája".
A mozgalom "kétarcúsága" a szépirodalmi alkotásokban is jelentkezett. A népi írók iránya nemcsak legyőzője, de rabja is a magyar társadalom betegségeinek, a társadalmi erők gyengeségeinek, az elmaradottságnak. Egyes művek, de életpályák is, tartalomban és formában az elmaradottságot, elkésettséget igazolják, felruházzák a nemzeti sors szükségszerűségével, megteremtik az ösztönösség és irracionalizmus népi-nemzeti eszményeit. A polgári társadalom tagadását civilizáció- és fejlődésellenes vádirattá torzítják s az élet mély bajának ellenszereit az ősi szimbólumvilág, a primitív életforma észjárásában, nacionalista tartalmú jelképrendszerben és ízlésvilágban lelik meg. Az elmaradottság eszményítése létrehozta az irracionális fajszemlélet, a különös magyar sors romantikus mitológiáját s a paraszti sorsot és tudatvilágot a nemzettel azonosító szemlélet gyakran útját állta az írói kiteljesedésnek is: a stílus megrekedt a provinciális magyar jellegzetesség szintjén. Ennek az irodalomnak őse és eszmei ihletője Szabó Dezső. Hősi és tragikus végzettudatból eredő fajkultusza kialakította a "két malomkő" között őrlődő nemzet fogalmát, faji öntudatra ébredt hőseivel azt akarta ábrázolni, hogy eljátszott századok után megnyílik a fölemelkedés útja, ha a faj tiszta erői hivatásukra találnak. A népi írók egy része erre a történelem menetével szembeszegülő öntudatosításra vállalkozott.
A "népi" írók mozgalmát a magyar történelem "fájdalmas késései" hívták életre. E században alig ismerünk az övékénél ellentmondásosabb irodalmi és ideológiai áramlatot. A mozgalom sok értéket hozott: a gondolkodás serkentője s a realizmus új válfajainak kísérletezője volt. Az idő kívánalma azonban továbbjutást követelt; többek között azt is, hogy a történelmi kényszerből irodalmi értéket teremtő írók maguk végezzék el eszmék, módszerek, írói eszközök fölülvizsgálatát. A mozgalom nehéz, fullasztó korban született. Ami egykor első feladat, az írói elkötelezettség benső parancsa lehetett, később megrögzítő, visszatartó erőként is érvényesülhetett. A népi írók közül tovább azok jutottak, pályájuk azoknak emelkedett, akik elvégezték a múlttal való számvetést s a történelem kínálta új kérdésekre tudtak válaszolni.
A felszabadulással új szakasz kezdődött a népiek művében is.

Irodalom

Féja Géza: Parasztírók előretörése. ErdHel 1932. 504–505. – Buday György: Az agrársettlement mozgalom útja. Nyug 1933. I. 32–36. – Babits Mihály: Könyvről könyvre. Nyug 1933. I. 126–127., 308–309. – Németh László: A Válasz. Tanú 1934. 8. sz. 194–196. – Ujvári László: Narodnikok a magyar irodalomban. Kor 1934. 905–909., 1935. 45–49. – Illyés Gyula: Nép és népiesség. Magyarország 1935. dec. 25. és I. Gy.: Magyarok. 1938. – Veres Péter: A parasztság és az irodalom. Gondolat 1935. 275–280. – Komlós Aladár: A régi népiesség és az új. ErdHel 1935. 40–46. és K. A.: Írók és elvek. 1937. – József Attila: "Új szellemi Front." Szocializmus 1935. május 198–204. és Összes művei III. 1958. – Ujvári László: Az Új Szellemi Front Magyarországon. Kor 1935. 439–443. – Nagypál István: A Választól a Tanúig. Gondolat 1935. 348–351. – Sárközi György: A "Válasz". Új Szellem 1936. 4. sz. 7–8. – József Attila: "Márciusi Front." Szép Szó júl.–aug. 296., 1937. Van-e szociológiai indokoltsága az új népies iránynak? Szép Szó 1937. szept. 172–173., és Összes művei III. 1958. – Gaál Gábor: A mai magyar szociográfia és az irodalom. Kor 1937. 406–410. és Válogatott írások. Bukarest 1964. – Barta Lajos: Viharsarok és Atlantisz. Kor 1937. 600–608. – Nagypál István: Új március – új nacionalizmus. Gondolat 1937. 73–79. – Németh Imre: Irodalmi pörök. Híd 1937. 2. sz. 1. – Kovács Imre: A Márciusi Front. Hitel 1937. 154–159. – Féja Géza: Népi arcvonal. Tátra 1937. 6. sz. 166–169. – Erdei Ferenc: A szabadság politikája. Válasz 1937. 717–721. – Bálint György: "Baloldali mazochizmus" vagy szektademokrácia? Gondolat 1937. 3–4. sz. 137–139. és A toronyőr visszapillant. 1961. – Ortutay Gyula: A magyar népismeret mai helyzete. Új Szellem 1937. máj. 1. – Bálint György: Hozzászólás a városból. PN 1938. jan. 30. – Bóka László: Népi kultúra és irodalmi népiesség a háború után. Az Ország Útja 1938. 2. sz. 89–98., Népi kultúra, irodalmi népiesség, népi gondolat. Az Ország Útja 1938. 5. sz. 339–340. – Darvas József: Népi gondolat – és irodalmi népiesség. Híd 1938. 6. sz. 8. – Kovács Imre: A nagy per. Híd 1938. 3–4. sz. 1. – Lukács György: Írástudók felelőssége. UH 1939. 5. sz. 5–18. és Írástudók felelőssége. 1945. – Jócsik Lajos: Iskola a magyarságra. 1939. – [Révai József] Vörös Sándor: Demokrácia és szocializmus a népiesek irányzatában. UH 1939. 7. sz. 18–27. – [Révai József] Vörös Sándor: A magyar népiesek viszonya a proletárinternacionalizmushoz. UH 1939. 5. sz. 31–44. – [Révai József] Vörös Sándor: A magyar népiesek viszonya a fasizmushoz. UH 1939. 6. sz. 16–25. – [Révai József] Vörös Sándor: A magyar népiesekről.UH 1939. 4. sz. 53–63. – [Révai József] Vörös Sándor: Pillantás a jövőbe. UH 1939. 8. sz. 42–51. – Veres Péter: Népi írók és parasztmozgalom. KelN 1939. 8. sz. 3–4. – Lándor Béla: Magyarságtudomány és valódi tudomány. UH 1939. 10. sz. 52–65. – Kovács Imre: Levél a Márciusi Frontról. KelN 1940. 6. sz. 13–14. – Veres Péter: A mai magyar népi írókról. Kor 1940. 516–523. – Keresztury Dezső: Az új magyar népiesség problémái. Jelenkor 1940. okt. 15. 5–6. – Révai József: A "népiesek" széthullása. UH 1940. 5–6. sz. 5–8. és Marxizmus és magyarság 1946. – Németh László: Egy műfaj haldoklása. Magyar Élet 1941. 3. sz. 10–14. – Cs. Szabó László: Mérleg. Nyug 1941. 475–489. – Veres Péter: Ember és írás. 1941. – Erdei Ferenc: A reformkorszak epilógusa. KelN 1941. ápr. 1.– Gábor Andor: A "Márciusi Front" széthullása. UH 1941. 5. sz. 40–45. – Losonczy Géza: Megbántott irodalom. Nszava 1941. júl. 13. – Féja Géza: A Márciusi Front hiteles története. Magyar Út 1941. ápr. 10. – Kállai Gyula: Őszinte szavak egy mozgalomról Nszava 1941. ápr. 13. – Darvas József: A népi írók új útja. Nszava 1941. ápr. 13. sz. – Lukács György: Prológ vagy epilóg? UH 1941. 2. sz. 13–30, és Írástudók felelőssége. 1945. – Erdei Ferenc: Hőskorunk. KelN 1941. 8. sz. 3–4. – Darvas József: Hűség a néphez. Magyar Élet 1941. 8–9. sz. – Fodor József: Sípja régi babonának...Ujság 1941. júl. 18. – Kovalovszky Miklós: Új népi irodalom. Fiatal Magyarság 1941. szept. 18. szept. 25. – Kovalovszky Miklós: A nép költői. Fiatal Magyarság 1942. szept. 10. – Darvas József: A népi írók nevében. SzabSzó 1942. júl. 19. – Asztalos István: Levél egy régi munkatársamnak. MCsill 1942. II. 77–81. – Németh László: Fantomok ellen. MCsill 1942.I. 212–219., 257–262. – Szabó Pál: A Kelet Népe viszontagságos pályafutása. Magyar Út 1942. okt. 22. – Móricz Zsigmond: Miért támadják a falukutatókat. SzabSzó 1942. aug. 9. – Kovács Endre: Népiség és urbanitás. Sorsunk 1942. 505–514. – Juhász Géza: A magyar irodalom regénye. KelN 1942. ápr. 15. 1–3. – Németh László: Népi író. MCsill 1943. 1. sz. 3–8., 2. sz. 67–74., 3. sz. 131–136. – Kállai Gyula: A megvádolt irodalom kérdésében. Nszava 1943. ápr. 11. – Kállai Gyula: Írók az eresz alatt. Nszava 1943. szept. 12. – Solt Andor: Népi írók irodalomtörténetírása. ItK 1943.246–250. – [Révai József] Kállai Gyula: {311.} Népiség, demokrácia, szocializmus, 1943. – Juhász Géza: Népi írók. 1943. – Mód Aladár. A Szabad Szó és íróinak feladata. SzabSzó 1944. febr. 27. – Veres Péter: Az író politikája. MCsill 1944. 7–16. – Révai József: Marxizmus és magyarság. 1946. – Révai József: Marxizmus és népiesség. 1946. – Révai József: Marxizmus, népiesség, magyarság. 1947. – Illyés Gyula: Az idő kérdései. Válasz 1946. okt. 1–14. – Darvas József: Perújítás. Forum 1946. szept. 50–56., okt. 138–145. – Haraszti Sándor: Urbánusok és népiesek. Forum 1946. szept. 95–98. – Lukács György: A Válasz első száma. Forum 1946. okt. 178–182. – Lukács György: Népi írók a mérlegen. Irodalom és demokrácia. 1947. – Lukács György: Régi és új legendák ellen. Forum 1947. 3. sz. 203–210. – Lukács György: A népi irodalom múltja és jelene. Vság 1948. 2. sz. 88–102. és Új magyar kultúráért. 1948. – Juhász Géza: A népi írók. Alföld 1954. 4. sz. 75–89. – Juhász Géza: Néhány megjegyzés a népi írók vitájához. Alföld 1955. 3. sz. 116–119. – Nagy Péter: A népi írók értékeléséhez. IU 1955. febr. 5. – Ortutay Gyula: A "népiesség" kérdéséhez. SzabN 1955. márc. 20. – Fodor József: "Népi vita" – s ami még marad [1957.] A történelem sodrában. 1961. 245–247. – Gellért Oszkár: A népi írók útja. Nszab 1957. jún. 16. – Mesterházi Lajos: Útvesztés tanulságokkal. Nszab 1957. máj. 26. – Féja Géza: Viharsarok. (Bevezető) 1957. – Darvas József: Tiszántúl. (Bevezető). 1957. – A "népi" írókról. Az MSZMP Központi Bizottsága mellett működő kulturális elméleti munkaközösség állásfoglalása. TársSz 1958. 6. sz. 38–69. – Kállai Gyula: A népi írókról. Nszab 1958. máj. 6. – Mesterházi Lajos: Előhang a "népi" vitához. ÉI 1958. júl. 18. 1. – Sőtér István: Irodalomtudományunk feladatai a népi írók vitájában. MTud 1958. 297–304. – Diószegi András: A "népi" írók nacionalizmusáról. Kort 1958. 9. sz. 373–383. – Diószegi András: A "népi" írók tragikus magyarság szemléletéhez. Nszab 1958. szept. 11. – Molnár Erik: Irracionalizmus és ösztönösség. Kort 1958. 10. sz. 5G9–571. – Horváth Zsigmond: A "népiek" irodalomszemléletének néhány problémájáról. Kort 1958. 8. sz. 252–255. – Ortutay Gyula: A népi írók kérdéséről. Kort 1958. 10. sz. 572–582. és Írók, népek, századok. 1960. – K. Nagy Magda: Sziget vagy tenger? Kort 1958. 9. sz. 384–392. – Klaniczay Tibor: Népiesség és romantika. Kort 1958. 12. sz. 894–900. – Történészvita a "népi" írókról. Száz 1958. 5–6. sz. 732–757. – Pamlényi Ervin: Történelmünk kérdései – "népi" megvilágításban. MNemzet 1958. szept. 21. – Vita a népi írókról. A MTA Irodalomtörténeti Intézetében 1958. szept. 8–9-én tartott tudományos ülésszak előadásainak és hozzászólásainak jegyzőkönyvi kivonata. 1958. – Szabolcsi Miklós: Megjegyzés a vitához. Kort 1959. 1. sz. 97–102. és Költészet és korszerűség. 1959. – Király István: Kezdetek és előzmények. Kort 1959. 3. sz. 448–456. – Tóth Dezső: Parasztság, nemzet, népiesség. Kort. 1959. 103–108. – Kovács Endre: A Sarlós mozgalom és a magyar irodalom. Tanulmányok a magyar szocialista irodalom történetéből. 1962. 301–336. – Illés László: Az Új Hang kritikai munkássága. Tanulmányok a magyar szocialista irodalom történetéből. 1962. 409–445. – Varga Rózsa: A népi írók Szabad Szó c. lapjának történetéből. ItK 1962. 439–453. – Varga Rózsa: Bajcsy-Zsilinszky Endre és a népi írók. ItK 1963. 566–580. – K. Nagy Magda: A Válasz. 1963. – Féja Géza: A társadalomrajz tegnap és ma. Vság 1963. 6. sz. 60–64. – Pamlényi Ervin: A Válasz a mérlegen. Mnemzet 1963. aug. 4. – Hegedüs András: Azonosság és különbözőség. Kort 1963. 1844–1852. – Bata Imre: A Válasz indulása. Ívelő pályák. 1964. 97–151.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Jó tanács

 „Putyin halálos beteg, az orosz hadsereg a padlón van – hogyan szépíti a nyugati média az ukrajnai helyzetet” – ezzel a címmel közölt publi...