
1848. március 15-e és 1956. október 23-a. Milyen távol
állnak egymástól időben, és milyen közel lelkünkben! A szabadság lángja
lobbant fel mindkét alkalommal.
Mi is hasonló korban vagyunk most, mint voltak azok az
ifjak, akik vérükkel írták nevüket a világ történelemkönyvének
aranyozott oldalaira. A szovjet-bérenc kommunista hatalom sok
köztiszteletben álló személyt börtönnel, internálással és halállal
sújtott, akik a választott Nemzeti Bizottság és a Nemzetőrség részére
tanácsokat adtak a rend, a béke és a nyugalom érdekében.
Milyen sérelmek lehettek azok, amelyek után nemcsak a budapesti, hanem a vidéki lakosság is felszabadult érzésekkel telítődött a forradalom első napjain? Csak néhány a sok közül:
- A parasztság állandó zaklatásnak volt kitéve, az
erőszakos TSZ szervezés és beszolgáltatás miatt. Az iparosságot egyaránt
súlyos károk érték a kollektivizálással.Milyen sérelmek lehettek azok, amelyek után nemcsak a budapesti, hanem a vidéki lakosság is felszabadult érzésekkel telítődött a forradalom első napjain? Csak néhány a sok közül:
- Az értelmiségi réteg bizonytalansága az embertelenségig folytatott káderpolitika nyomása alatt mindvégig érződött. Minden ellenvéleményt szigorúan tiltottak, az elfogadható csendes, türelmes magatartást eltűrték, az egyértelmű elfogadást és ideológiájuk propagálását támogatásban részesítették. Ez volt a hírhedt három T (tűrés, tiltás, támogatás) politikája.A vasfüggönnyel szinte teljesen elzártak bennünket a nyugati világ sokkal magasabb tudományos és technikai fejlettségétől, kultúrájától és gazdasági életétől. Az értelmiségi réteg legjobban elnyomott része régi középosztályunk felső rétegéből került ki. Ezen személyek Magyarország államigazgatásában, oktatásában, gazdaságában, kulturális és művészeti életében vezető szerepet játszottak. Akkori elhallgattatásukat még ma is érzi és szenvedi társadalmunk.
- Az oktatás is pártpolitikát szolgált, továbbtanulni csak a kiválasztottaknak lehetett. Ezért a fiatalság előtt csak MADISZ vagy KISZ tagsággal nyíltak meg a továbbtanulás lehetőségei.
- Lealázó és lelkeket sorvasztó egyházpolitikájukkal méltatlanul meghurcolták a vallásos meggyőződésben élő hívőket, de különösen az egyházak képviselőit, kivéve az úgynevezett „békepapokat”, akik a hívők vélt érdekében politikai szerepet is vállaltak a párt előszobáját képező Hazafias Népfronton keresztül.
- Az iskolán belüli vallásos nevelést kiszorították. Kialakult egy egészségtelen kettős nevelés iskola és család között, ami tovább gyűrűzött a felnőtt korig: közalkalmazottnak nem volt ajánlatos templomban esküdni, gyermeket keresztelni, de még pappal temetkezni sem. Ha mégis megtörtént, arról a besúgóhálózatukon és a beépített tagjaikon keresztül értesültek.
Elsősorban a budapesti ifjúság jelezte nagyfokú
elégedetlenségét a fennálló rendszerrel szemben. Nem volt olyan
társadalmi réteg, amelynek ne lett volna félni- és féltenivalója. Ilyen
körülmények között az általános felszabadultság érzése öntötte el a
lakosságot a forradalom történései során.
A legnagyobb megmozdulás és békés tüntetés október 23-a délutánján bontakozott ki, amikor a felvonuló egyetemi ifjúság lelkülete magával ragadta az egész magyar társadalmat.
Az elnyomó rendszer kezdetben értetlenül szemlélte a tüntetést, majd természetéhez híven a legkegyetlenebb módszerhez, az erőszakhoz nyúlt. Nem tudta megérteni és magáévá tenni a 16 pontba foglalt követelések elfogadását. Ellenforradalmároknak minősítette a felvonuló tömeget és fegyvert ragadott. Ez a magatartás még világosabbá tette a tömegek előtt, hogy a fennálló rendszer hazug és embertelen. Alkalmatlan a magyar társadalom vezetésére, irányítására.
A békésen induló felkelés forradalomba, majd szabadságharcba csapott át, vállalva a legnagyobb megpróbáltatásokat is hazánkért és szabadságunkért. A retorzió iszonyatos volt.
A szovjetek Budapest és az ország elhagyását ígérték, de álnok módon november 4-ére virradó éjjel lerohanták az országot, halomra lőtték katonáinkat, ezerszeres túlerejükkel lehengerelték a szabadságunkért még továbbra is harcoló dicsőséges fiatalságot, pribékjeikkel börtönbe hurcolták a munkástanácsok képviselőit is. Ezrek és ezrek vállalták a hősi halált, a börtönt, százezrek a menekülést és a hazátlanságot. Nagy Imre kormányát elsöpörték, és Moszkva bábkormányt ültetett a magyar nép nyakába, pokollá téve az ország életét. Elnyomták a szabadság lángját, de az megmaradt a hamu alatt izzó parázsként...
A legnagyobb megmozdulás és békés tüntetés október 23-a délutánján bontakozott ki, amikor a felvonuló egyetemi ifjúság lelkülete magával ragadta az egész magyar társadalmat.
Az elnyomó rendszer kezdetben értetlenül szemlélte a tüntetést, majd természetéhez híven a legkegyetlenebb módszerhez, az erőszakhoz nyúlt. Nem tudta megérteni és magáévá tenni a 16 pontba foglalt követelések elfogadását. Ellenforradalmároknak minősítette a felvonuló tömeget és fegyvert ragadott. Ez a magatartás még világosabbá tette a tömegek előtt, hogy a fennálló rendszer hazug és embertelen. Alkalmatlan a magyar társadalom vezetésére, irányítására.
A békésen induló felkelés forradalomba, majd szabadságharcba csapott át, vállalva a legnagyobb megpróbáltatásokat is hazánkért és szabadságunkért. A retorzió iszonyatos volt.
A szovjetek Budapest és az ország elhagyását ígérték, de álnok módon november 4-ére virradó éjjel lerohanták az országot, halomra lőtték katonáinkat, ezerszeres túlerejükkel lehengerelték a szabadságunkért még továbbra is harcoló dicsőséges fiatalságot, pribékjeikkel börtönbe hurcolták a munkástanácsok képviselőit is. Ezrek és ezrek vállalták a hősi halált, a börtönt, százezrek a menekülést és a hazátlanságot. Nagy Imre kormányát elsöpörték, és Moszkva bábkormányt ültetett a magyar nép nyakába, pokollá téve az ország életét. Elnyomták a szabadság lángját, de az megmaradt a hamu alatt izzó parázsként...
Ma békében élünk, demokráciánkat építjük. Napjainkban ismét
mi, fiatalok kerültünk előtérbe, kezünkben nagy hatalom van: a jövő
záloga. Sokan elhivatottnak érezzük magunkat arra, hogy ’56 szellemét
élővé tegyük, céljait megvalósítsuk. Ilyen körülmények között nehezebb
válaszolni magamnak feltett kérdéseimre: vajon ’56-ban én hogy
cselekedtem volna? Érzem a válaszomat!
Remélem, a történelmi távlat hozzásegít bennünket ahhoz, hogy a bevezetőmben írt két fáklyalobbanás közé egyenlőségjel kerüljön, mert hiszem, hogy mindkettő azonos értékű, példájuk örök érvényű.
Kristóf PéterRemélem, a történelmi távlat hozzásegít bennünket ahhoz, hogy a bevezetőmben írt két fáklyalobbanás közé egyenlőségjel kerüljön, mert hiszem, hogy mindkettő azonos értékű, példájuk örök érvényű.
főszerkesztő
X. évfolyam 3. szám
Nemzetközi egyetem - Helyünk Európában
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése