Olvasóinknak

Kedves Olvasóink!



Szeretettel és Tisztelettel köszöntöm Önöket!

Mielőtt a Tanú vélemény rovat szellemi önarcképét átnyújtanám Önöknek, engedjék meg, hogy köszönetet mondjak azért a szeretetért, bizalomért, amelyet a lap indulása óta Önöktől kaptam. Köszönöm a biztatást, az elismerő szavakat, még egyszer köszönöm, és továbbra is elvárom a segítő szándékú kritikákat, bíráló megjegyzéseket is, amelyet Önöktől kaptam.

„Nyelvében él a nemzet!” – hangzik a máig ható intelem. Ez a nyelv pedig napjainkban végveszélyben van! A könyvekből, a folyóiratokból, a képernyőn keresztül árad felénk a szellemi bóvli, a szennyes gondolat, az esztétikai-erkölcsi-világnézeti mocsok, egyre jobban teret hódít a durvaság, az erőszak, a hazugság… Körülvesz bennünket a döntően önző és haszonelvű világ, amely elérni és megszerezni akar, amely az élet minőségét csak az anyagi javakban és az élvezetekben méri.

E „tiszta fényű lappal”, ahogyan Hegyi Béla író, esszéista nevezte, a Tanú tiltakozni kíván a mindennapjainkat elárasztó szellemi igénytelenség ellen.

A nemzeti kultúra és műveltség terjesztésével, a korrekt tájékoztatás megteremtésével ez a folyóirat - a maga szerény módján - szeretné elősegíteni az emberi személyiség méltóságának, egyenlőségének és tiszteletének, mint demokratikus eszménynek a megvalósítását.

Az irodalom, a szellem, a szív erejével kíván hozzájárulni a honfitársak igazságosságra, szabadságra és hazaszeretetre történő neveléséhez, az ismeretek és eszmék szabad kicseréléséhez, a hazánk múltjának és jelenének pótolhatatlan, egyedi és meg nem újítható forrását jelentő kulturális örökségünk megőrzéséhez.

Európa szívében csak erős nemzeti műveltséggel, évszázados hagyományainkkal tudunk megmaradni függetlennek, magyarnak. Ismert, hogy a nemzeti öntudatot történelmünk viharos századaiban az irodalom, a kultúra tudta megőrizni. A nemzetmegmaradás egyik legfontosabb eszköze a nemzeti kultúra: ha van nemzeti kultúránk, létezik nemzet is. A diktatúra időszakaiban az irodalom jelentette az egyedüli kapaszkodót, a vigaszt; szólt helyettünk az egész nemzet helyzetéről, kínjairól. A Tanú /Németh László emlékére/ azért született, hogy szellemi-lelki otthona legyen azoknak az öntudatos, tenni akaró polgároknak, akik még hisznek az eszményekben, a kultúra összetartó erejében.

Ma költők, írók, tudósok helyett médiasztárokra hallgatnak a gyermekeink, és megmosolyogni való bolond, aki elérzékenyül a kristálytiszta költészet olyan hangjain, mint Áprily Lajos Március című versének utolsó strófája, amely így hangzik:

„Barna patakja
napra kacagva
a lomha Marosba csengve siet,
Zeng a csatorna,
zeng a hegy orma,
s zeng - úgy-e zeng, úgy-e zeng a szíved?”

A Tanú, indulásakor arra vállalkozott, hogy a kortárs irodalom, a művészetek, valamint a hiteles történetírás és politológia eszközeivel szolgálja az igényes olvasókat, fölvállalva a nemzeti értékeket, a polgári esztétikai-erkölcsi értékrendet.

A közjó elkötelezett és önzetlen szolgálatára törekedve igyekszem megtartani azt az erkölcsi-szakmai igényességet, amit a lap ars poeticájában megfogalmaztam.
Nem várom el olvasóimtól, hogy véleményük mindenben egyezzen a szerző meggyőződésével, pusztán arra törekszem, hogy írásaimmal továbbgondolkodásra késztessem, éltessem, hitet és önbizalmat adjak. Az aztán már az olvasó dolga, hogy saját élményeivel, tudásával, gondolataival, érzésvilágával egészítse ki az olvasottakat, és alakítsa ki saját álláspontját, véleményét a körülöttünk levő világról.

De ahogyan azt a híres argentin író, Borges megfogalmazta: „Akárcsak az olvasás, az előadás is közös munka, és azok, akik hallgatják, nem kevésbé fontosak, mint az, aki beszél...”

Hiszem, hogy a lap munkássága nem hiábavaló, és a Tanú-nak hosszú évekig helye lesz a polgári Magyarország kulturális térképén.

Adjon Isten ehhez mindig elegendő erőt!



Szabó Piroska

2012. március 5., hétfő

2011. július 28., csütörtök El kell temetnünk Petőfi Sándort!

2011. augusztus 5., péntek


Közeledik július 31., Petőfi Sándor fehéregyházi eltűnésének 162. évfordulója, és miután Kéri Edit „kiverte” a Magyar Tudományos Akadémiából az MTA Gyűjteményének osztályvezetője által letagadott Petőfi-hajtincset, Budapesten „forrósodik” a levegő.

A HONLEVÉL újságnak nyilatkozva Kéri Edit elmondta, hogy az Echo TV vasárnap reggeli (2011. július 24. – 8.30) műsorában Hermann Róbert történész dilettáns, szélhámos, tudománytalan jelzőkkel illette az 1989-es barguzini Petőfi-expedíciót, amelyben többek között négy (két amerikai, egy orosz és egy magyar) neves antropológus és két szakrégész is részt vett. Sajtószolgálatunk alább első ízben hozza nagy nyilvánosságra az 1989. július 23-án Barguzinban felvett szakértői nyilatkozatot, és az antropológus szakmára valamint a tudományok művelésében jártas olvasókra bízza annak megítélését, hogy lehet-e a feltárást végző szakemberek eljárását dilettánsnak, szélhámosnak és tudománytalannak nevezni. Kéri Edit, ezért a kijelentéséért feljelenti a magából kikelt, önuralmát elvesztő történészt, Hermann Róbertet.


Fordítás

SZAKÉRTŐI NYILATKOZAT
Petőfi Sándor csontvázának azonosításáról

A MEGAMORV Petőfi bizottság előzetes híradások, megemlékezések és dokumentumok alapján 1989. július 16. – július 22. között a szibériai Barguzinban hivatalos engedélyek alapján feltárásokat végzett a barguzini temetőben. Részben Vinokur, részben a helyi lakosok, részben pedig Muravjov elmondásai alapján a feltárást a temető észak-nyugati részében kezdtük el.

1989. július 17-én a déli órákban feltártuk a „száműzöttek temetőjét”. Előbb megtaláltuk Mihail Karlovics Küchelbecker dekabrista vezető sírját, /5. sz. sír/ majd nemsokára ráástunk az ún. 7. sz. sírra. A barguzini 7-es számú sír a régi temetőnek a zsidó temető felé közel eső részében fekszik, amelyben csak dekabristákat és néhány más idegent temettek el. Itt megtaláltuk 170 cm mélységben azt a sírt, amelyet később egyértelműen a Petőfiéként határoztunk meg. Ez volt a temetőnek az egyetlen sírja, amelyben a halottat nem koporsóba tették, hanem csak valamilyen vászonba /gyolcsba/ csavarták.

A csontváz összes embertani méreteit és ismérveit négyen, – két amerikai, egy szovjet és egy magyar antropológus – egyeztettük. A csontváz koponyája a homlokvarratok nyitvamaradása miatt, magas. Az állcsonti tájék igen keskeny és a fogsorív előreálló, az állkapocs magas, az állcsúcs előtt homorulat található. A bal felső szemfog erősen kiáll a száj síkjából a felső második metszőfog hiánya miatt. Összes fogai nagyok, előreállóak, ebből a síkból még kiemelkedik a bal felső szemfog. Összességében az egész arc az ismert daggerotypiával megegyező jelleget mutat. Mivel a daggerotypia a szemben levőtől 17°-os eltérést mutat, így átszámoltuk az általunk kapott, szemből vett méreteket 17°-os „skurcban”, így teljesen azonos méreteket kaptunk a daggerotypiáéval.

A koponyán levő varratcsontok és a meglevő fogak kopási felszíne alapján számított életkor 30-35 év közöttire határozható, a fogak egy része valamivel a halál előtt /2-3 hónappal/ esett ki.
A 7. sz. csontváz neme egyértelműen férfi, a hosszúcsontok bár nem túl erősek, az azokon levő izomtapadási felszínek mégis erőteljesek. A medence nőies, az ischium-pubis jelző 93-as, a férfias jelzőhatár szélén álló.
Az incisura maior ischiadica már egyértelműen férfias. A medence megfelel az irodalomból ismert „nőies”-sel. A medenceszélesség azonos Petőfi Sándor Budapesten található ruháéval.

A vázcsontok a sacro ilium ízesülése és a humerus-femur proximalis epiphysise alapján az életkora 30-35 év közé tehető.

A termetet részben a sírban mértük, részben a hosszúcsontok alapján számítottuk ki. Ez a Bach-Breitinger és Pearson-Wolansky képleteinek átlagolása alapján: 165-166 cm, azonos Petőfi Sándor ruhájából kiszámítottal és az irodalomból ismerttel.
A vázcsontokra azt mondhatjuk, hogy „egészségesek”. Mindkét sípcsonton azonban kisebb csonthártya-gyulladás utáni állapot mutatható ki az alsó harmadában; a bal sípcsont proximalis felső-külső részekben egy fiatalkori trauma nyomai mutathatók ki – erről irodalmi adataink vannak. A bal hármas bordán régi, gyógyult törés nyomai láthatók. A jobb 6. és 7. bordán, a belső felszínen egy régen lejátszódott TBC-s folyamat nyomai mutatható ki.
Az expedíció elindulása előtt a két amerikai antropológus méreteket vett Petőfi Sándor katonai zubbonyán. E méretek és a vázcsontokon vettek azonosak egymással. A zubbony kézhosszúsága 58 cm, a humerus-radius hosszúsága 55,2 cm. Az ischium vállszélesség a zubbonynál 70 cm, a vázcsontokon vett méret 68,5 cm. A zubbony nyak-váll közötti távolság 17,5 cm, a vázcsonton a clavicula hossza 17,3 cm.

Mivel a koponyán és a vázcsontokon egyetlen olyan jelleg nincsen, amely ellentmondana Petőfi Sándor testi adottságainak, viszont az irodalomból ismert összes jegy /”farkasfog”, homlok, áll, testi sérülések/ megtalálható a csontvázon, ezért felelősségünk tudatában kijelentjük, hogy az 1989. július 17-én a barguzini 7-es számú sírban talált csontváz azonos Petőfi Sándoréval.

BRUCE LATIMER, sk CLYDE SIMPSON, sk
antropológus, Cleveland /USA/ antropológus, Cleveland /USA/

Dr. KISZELY ISTVÁN, sk BURAJEV ALEKSZIJ, sk
antropológus, Budapest /MNK/ antropológus, Leningrád /SZSZKU/


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Ti urak

Kondor Katalin Ti urak, ott, a magasságos Európai Parlamentben, nem szégyellitek magatokat? Foglalkoztok-e egyáltalán a titeket az álságos u...