Olvasóinknak

Kedves Olvasóink!



Szeretettel és Tisztelettel köszöntöm Önöket!

Mielőtt a Tanú vélemény rovat szellemi önarcképét átnyújtanám Önöknek, engedjék meg, hogy köszönetet mondjak azért a szeretetért, bizalomért, amelyet a lap indulása óta Önöktől kaptam. Köszönöm a biztatást, az elismerő szavakat, még egyszer köszönöm, és továbbra is elvárom a segítő szándékú kritikákat, bíráló megjegyzéseket is, amelyet Önöktől kaptam.

„Nyelvében él a nemzet!” – hangzik a máig ható intelem. Ez a nyelv pedig napjainkban végveszélyben van! A könyvekből, a folyóiratokból, a képernyőn keresztül árad felénk a szellemi bóvli, a szennyes gondolat, az esztétikai-erkölcsi-világnézeti mocsok, egyre jobban teret hódít a durvaság, az erőszak, a hazugság… Körülvesz bennünket a döntően önző és haszonelvű világ, amely elérni és megszerezni akar, amely az élet minőségét csak az anyagi javakban és az élvezetekben méri.

E „tiszta fényű lappal”, ahogyan Hegyi Béla író, esszéista nevezte, a Tanú tiltakozni kíván a mindennapjainkat elárasztó szellemi igénytelenség ellen.

A nemzeti kultúra és műveltség terjesztésével, a korrekt tájékoztatás megteremtésével ez a folyóirat - a maga szerény módján - szeretné elősegíteni az emberi személyiség méltóságának, egyenlőségének és tiszteletének, mint demokratikus eszménynek a megvalósítását.

Az irodalom, a szellem, a szív erejével kíván hozzájárulni a honfitársak igazságosságra, szabadságra és hazaszeretetre történő neveléséhez, az ismeretek és eszmék szabad kicseréléséhez, a hazánk múltjának és jelenének pótolhatatlan, egyedi és meg nem újítható forrását jelentő kulturális örökségünk megőrzéséhez.

Európa szívében csak erős nemzeti műveltséggel, évszázados hagyományainkkal tudunk megmaradni függetlennek, magyarnak. Ismert, hogy a nemzeti öntudatot történelmünk viharos századaiban az irodalom, a kultúra tudta megőrizni. A nemzetmegmaradás egyik legfontosabb eszköze a nemzeti kultúra: ha van nemzeti kultúránk, létezik nemzet is. A diktatúra időszakaiban az irodalom jelentette az egyedüli kapaszkodót, a vigaszt; szólt helyettünk az egész nemzet helyzetéről, kínjairól. A Tanú /Németh László emlékére/ azért született, hogy szellemi-lelki otthona legyen azoknak az öntudatos, tenni akaró polgároknak, akik még hisznek az eszményekben, a kultúra összetartó erejében.

Ma költők, írók, tudósok helyett médiasztárokra hallgatnak a gyermekeink, és megmosolyogni való bolond, aki elérzékenyül a kristálytiszta költészet olyan hangjain, mint Áprily Lajos Március című versének utolsó strófája, amely így hangzik:

„Barna patakja
napra kacagva
a lomha Marosba csengve siet,
Zeng a csatorna,
zeng a hegy orma,
s zeng - úgy-e zeng, úgy-e zeng a szíved?”

A Tanú, indulásakor arra vállalkozott, hogy a kortárs irodalom, a művészetek, valamint a hiteles történetírás és politológia eszközeivel szolgálja az igényes olvasókat, fölvállalva a nemzeti értékeket, a polgári esztétikai-erkölcsi értékrendet.

A közjó elkötelezett és önzetlen szolgálatára törekedve igyekszem megtartani azt az erkölcsi-szakmai igényességet, amit a lap ars poeticájában megfogalmaztam.
Nem várom el olvasóimtól, hogy véleményük mindenben egyezzen a szerző meggyőződésével, pusztán arra törekszem, hogy írásaimmal továbbgondolkodásra késztessem, éltessem, hitet és önbizalmat adjak. Az aztán már az olvasó dolga, hogy saját élményeivel, tudásával, gondolataival, érzésvilágával egészítse ki az olvasottakat, és alakítsa ki saját álláspontját, véleményét a körülöttünk levő világról.

De ahogyan azt a híres argentin író, Borges megfogalmazta: „Akárcsak az olvasás, az előadás is közös munka, és azok, akik hallgatják, nem kevésbé fontosak, mint az, aki beszél...”

Hiszem, hogy a lap munkássága nem hiábavaló, és a Tanú-nak hosszú évekig helye lesz a polgári Magyarország kulturális térképén.

Adjon Isten ehhez mindig elegendő erőt!



Szabó Piroska

2020. június 30., kedd

Harc a szavakért

A szavakért való harc régi sajátunk. Ami a baloldalt illeti, Lenin és az olasz Antonio Gramsci óta a szó szinte csak az ő erősségük, segít a más véleményűek megsemmisítésében
Ahogy Gramsci mondta, aki a politikai fogalmakat uralja és meghatározza, az gyakorolja a tényleges hatalmat is. A szocializmus mint eszmerendszer volt arra hivatva, hogy a huszadik század különféle társadalmi kísérleteiben a törvénykönyv szerepét játssza. Ma a neoliberális hegemónia képviselőinek fölényérzetét az antirasszizmus merev puritanizmusa biztosítja: az értelmiségnek nem kell azon töprengenie, hogyan űzhetné el a szavakat kísérő kötelező unalmat. Az antirasszizmus nemcsak ideológiai fölényt jelent, de az antifasizmus sztálinista jelszavának felelevenítésével a harmincas évek Kominternjétől a ma antifájáig összeköti a „jókat” s „világmentő terveiket”.

A kultúrmarxizmus Németországban és az Egyesült Államokban szellemi polgárháborút robbantott ki, amelyben a fehér ember és kultúrája játssza el a rossz szerepét, a feketék, a migránsok és a moszlimok csak áldozatok: ők a jók. Kép- és szoborrombolás, a történelem teljes újraértelmezése kísért, az ideológia kezdi felölteni George Orwell Nagy Testvérének a világát: a tudatlanság erő, az ellenfelet kriminalizálják (mint azt a sztálini rendőrség is tette), Seattle-ben, Bristolban és Stuttgartban a csőcselék az úr, a német alkotmánybíróság pedig burkoltan kijelenti, hogy a baloldali tüntetőknek joguk lehet akár életet is kioltani. Allahu Akbar, Allah hatalmas! – kiabálják moszlimok és balos elhajlók a titkos, egyenlőségi reményeket tápláló tüntető tömegben, amelynek szemében a kapitalizmus éppoly bűnös rendszer, mint volt a klasszikusok, Marx és Engels idején.

Apropó: a „modern” szélsőbalnak már Marx sem kell. Chemnitzben – amelyet az NDK-időkben Karl-Marx-Stadtra kereszteltek át – hatalmas mellszobrát azon a címen akarják ledönteni, hogy rasszizmussal és gyűlölettel nyilatkozott műveiben a zsidókról és a négerekről. Például vejét, Paul Lafarguét – mert csordogált az ereiben némi fekete vér – gorillaivadéknak és negrillónak nevezte. (Nálunk Marx és Engels szobrát 1993-ban az ÁVH volt székháza előtt azért bontották le, mert a totalitárius rendszerre emlékeztette a pesti embereket.)

Baj van Karl Lueger, Bécs huszadik század eleji, városformáló nagy polgármesterének szobrával is, lévén Luegertől eredeztetik az antiszemita tömegmozgalmakat. Magyargyűlölete bocsánatos bűn.

A gyarmatosítás is elítélendő, s az is csak a fehérek bűne. Pedig elég ránézni a középiskolai történelmi atlaszra, hogy lássuk, a mai India elődje, az indiai császárság a félszigetet egyesítő angol gyarmatosítás mesterműveként keletkezett a viktoriánus korban. A gyarmati lázadás legsikeresebb történeti példája, ahogy az amerikaiak kivívták függetlenségüket az angol korona ellenében, s hogy a Francia Királyság nemesei azért keltek át az óceánon, hogy az amerikai szabadságharc szolgálatába ajánlják kardjukat. Az Egyesült Államok – mint Washington elnök szerette mondogatni – egy „illő és önmagát tisztelő nemzetet” jelent.

S ilyen volt a szemünkben, kelet-európaiakéban még a hidegháború és a szovjet gyarmatosítás évtizedeiben is. Különös szomorúság tölti el a szívünket, hogy a németek után a „fehér ember” Amerikában is oktalan és emésztő szégyenérzetet érez a puszta léte miatt. S maga is tüntet ACAB-ot kiáltva. All Cops Are Bastards, azaz minden rendőr fattyú.

Érdekes, hogy a nyugati sajtó a rasszizmus terjedéséről beszél. Mint a szépséges Sawsan Chebli, a német szociáldemokraták rasszizmus elleni harcának szóvivője mondja, a betelepültek harmadik és negyedik generációjában a legerősebb az érzés, hogy a társadalom nem fogadja be őket. A média csal, a görög szigetek táboraiból nők és kiskorúak befogadásáról beszél, a repülőgépekből aztán Németországban fiatal férfiak, moszlimok szállnak ki, hadra foghatóan, egészségesen. A német hazafiak mozgalma, az Identitérek ellen fellép a rendőrség, szélsőjobboldali összeesküvéseket kreál, nácikat. Nálunk a kádári rendőrség hasonló módon töltötte fel a Gyűjtőfogház „előírt” politikai elítélti állományát. A Mohrhoz címzett berlini utca nevét George Floydra, a hőssé magasztosított afroamerikai bűnözőére akarják átkeresztelni, vagy ahogy Schiller után szoktuk mondani, a mór megtette kötelességét, a mór mehet. (Egyébként Marxot is, a sötét szőrzetű, bozontos értelmiségit Mór néven illette társasága.)

Szóval, a szavak veszélyesek. Mint az osztályharc vagy a proletariátus felszabadítása. Ma komolytalan jelszavak futnak a képernyőn, útonállók, szentimentális idióták, vigyorgó celebek uralják a politika világát, akik nem engedelmeskednek senkinek, s akiket csak pártkonvenciók és saját előítéleteik tartanak össze. De vigyázzunk: a Kommunista kiáltvány vérforraló olvasmány, jobb, mint Marinetti és a futuristák kiáltványai. Nagy a veszély, hogy a celebek onnan is lopni fognak!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Jó tanács

 „Putyin halálos beteg, az orosz hadsereg a padlón van – hogyan szépíti a nyugati média az ukrajnai helyzetet” – ezzel a címmel közölt publi...