Olvasóinknak

Kedves Olvasóink!



Szeretettel és Tisztelettel köszöntöm Önöket!

Mielőtt a Tanú vélemény rovat szellemi önarcképét átnyújtanám Önöknek, engedjék meg, hogy köszönetet mondjak azért a szeretetért, bizalomért, amelyet a lap indulása óta Önöktől kaptam. Köszönöm a biztatást, az elismerő szavakat, még egyszer köszönöm, és továbbra is elvárom a segítő szándékú kritikákat, bíráló megjegyzéseket is, amelyet Önöktől kaptam.

„Nyelvében él a nemzet!” – hangzik a máig ható intelem. Ez a nyelv pedig napjainkban végveszélyben van! A könyvekből, a folyóiratokból, a képernyőn keresztül árad felénk a szellemi bóvli, a szennyes gondolat, az esztétikai-erkölcsi-világnézeti mocsok, egyre jobban teret hódít a durvaság, az erőszak, a hazugság… Körülvesz bennünket a döntően önző és haszonelvű világ, amely elérni és megszerezni akar, amely az élet minőségét csak az anyagi javakban és az élvezetekben méri.

E „tiszta fényű lappal”, ahogyan Hegyi Béla író, esszéista nevezte, a Tanú tiltakozni kíván a mindennapjainkat elárasztó szellemi igénytelenség ellen.

A nemzeti kultúra és műveltség terjesztésével, a korrekt tájékoztatás megteremtésével ez a folyóirat - a maga szerény módján - szeretné elősegíteni az emberi személyiség méltóságának, egyenlőségének és tiszteletének, mint demokratikus eszménynek a megvalósítását.

Az irodalom, a szellem, a szív erejével kíván hozzájárulni a honfitársak igazságosságra, szabadságra és hazaszeretetre történő neveléséhez, az ismeretek és eszmék szabad kicseréléséhez, a hazánk múltjának és jelenének pótolhatatlan, egyedi és meg nem újítható forrását jelentő kulturális örökségünk megőrzéséhez.

Európa szívében csak erős nemzeti műveltséggel, évszázados hagyományainkkal tudunk megmaradni függetlennek, magyarnak. Ismert, hogy a nemzeti öntudatot történelmünk viharos századaiban az irodalom, a kultúra tudta megőrizni. A nemzetmegmaradás egyik legfontosabb eszköze a nemzeti kultúra: ha van nemzeti kultúránk, létezik nemzet is. A diktatúra időszakaiban az irodalom jelentette az egyedüli kapaszkodót, a vigaszt; szólt helyettünk az egész nemzet helyzetéről, kínjairól. A Tanú /Németh László emlékére/ azért született, hogy szellemi-lelki otthona legyen azoknak az öntudatos, tenni akaró polgároknak, akik még hisznek az eszményekben, a kultúra összetartó erejében.

Ma költők, írók, tudósok helyett médiasztárokra hallgatnak a gyermekeink, és megmosolyogni való bolond, aki elérzékenyül a kristálytiszta költészet olyan hangjain, mint Áprily Lajos Március című versének utolsó strófája, amely így hangzik:

„Barna patakja
napra kacagva
a lomha Marosba csengve siet,
Zeng a csatorna,
zeng a hegy orma,
s zeng - úgy-e zeng, úgy-e zeng a szíved?”

A Tanú, indulásakor arra vállalkozott, hogy a kortárs irodalom, a művészetek, valamint a hiteles történetírás és politológia eszközeivel szolgálja az igényes olvasókat, fölvállalva a nemzeti értékeket, a polgári esztétikai-erkölcsi értékrendet.

A közjó elkötelezett és önzetlen szolgálatára törekedve igyekszem megtartani azt az erkölcsi-szakmai igényességet, amit a lap ars poeticájában megfogalmaztam.
Nem várom el olvasóimtól, hogy véleményük mindenben egyezzen a szerző meggyőződésével, pusztán arra törekszem, hogy írásaimmal továbbgondolkodásra késztessem, éltessem, hitet és önbizalmat adjak. Az aztán már az olvasó dolga, hogy saját élményeivel, tudásával, gondolataival, érzésvilágával egészítse ki az olvasottakat, és alakítsa ki saját álláspontját, véleményét a körülöttünk levő világról.

De ahogyan azt a híres argentin író, Borges megfogalmazta: „Akárcsak az olvasás, az előadás is közös munka, és azok, akik hallgatják, nem kevésbé fontosak, mint az, aki beszél...”

Hiszem, hogy a lap munkássága nem hiábavaló, és a Tanú-nak hosszú évekig helye lesz a polgári Magyarország kulturális térképén.

Adjon Isten ehhez mindig elegendő erőt!



Szabó Piroska

2013. június 4., kedd

Bevakolt szentképek

Több százezer ember akármiért nem mozdul meg. Franciaországban ennek a hatalmas, tüntető tömegnek nagyon határozott véleménye van egy több évezredes együttélési formáról. Az, hogy tessék békén hagyni ezt a több évezredes multikulturális képződményt. Igen, a család okvetlenül az, hiszen ősidők óta fennáll a legkülönbözőbb kultúrákban.

Társadalmi rendszerek építőköve. Létezett a zsidóknál, a görögöknél, a népvándorlás kori törzseknél, létezett a feudalizmusban és a kapitalizmusban, sőt, a szocializmus sem tudott meglenni nélküle. Létezik minden földrészen, ilyen vagy olyan formában – monogámiában vagy többnejűségben – minden kultúrában. A lexikon szerint a család „azoknak az embereknek társadalmilag elismert csoportja, akiknek egymáshoz való viszonya vérségi vagy házassági kapcsolaton alapszik”. Az élet nem mindig vesz tudomást a definíciókról, ezért ha férfi és nő házasságlevél nélkül együtt élnek, s gyermekeiket közösen nevelik, környezetük őket is családnak tartja, amint a gyermeküket egyedül nevelő szülőket is.

Nem tartja azonban családnak a köztudat a homoszexuális párokat, házassági kapcsolatukat hiába engedélyezte a francia törvényhozás. Fontos tudnunk: aki nem fogadja el a homoszexuális párok jogát a házassághoz és a gyerekneveléshez, az nem magát a homoszexualitást ítéli el. Több százezer francia azért nem vonulna utcára, hogy kifejezze: mélyen elítéli Csajkovszkijt, Szvjatoszlav Richtert, Oscar Wilde-ot. Mert nem is ítéli el. Azért tüntettek, mert sérelmesnek tartják emberi jogi szempontból, hogy egy férfi és egy nő együttlétéből született gyermek fejlődése irányultsága attól a pártól függ, amelynek az esetek többségében egyik tagja sem szülő, felelősségérzetük pedig kérdéses. A franciák nem azért tüntetnek, mert meg akarnák határozni, ki milyen kéjforrást részesítsen előnyben önmagának. Ez magánügy. De a jövendő generáció reproduktív képességének beszűkítése már nem magánügy.
A gyerek nem élvezeti cikk. Örömök forrása, de nem úgy, ahogyan férfi a nőnek, nő a férfinak, férfi a férfinak, nő a nőnek lehet. A gyerek a szülőnek hol öröm-, hol lemondásforrás. A kaukázusi krétakör híres példázata (két asszony közül az az igazi anya, aki, ha már fájdalmat okoz, inkább elengedi gyermeke kezét) arról is szól, hogy egy gyermek épsége mindennél előbbre való. Mert a gyermek egy kicsit a szülőé, egy kicsit a társadalomé és nagyon a jövőé. S ettől elvonatkoztatni nem lehet, nem szabad.
A hírek szemérmesen csak az örökbefogadási jogról beszélnek, de itt valójában a neveléshez, a gondozáshoz és példaadáshoz való jogról van szó. A gyermek mindig kiszolgáltatott. Természetesen nemcsak a homoszexuális örökbe fogadó szülőknek, hanem a drogos anyának, az alkoholista apának is. A közfelfogás szerint a társadalomnak kötelessége lenne kiiktatni, nem pedig pártfogolni a nem követendő példák közül legalább azt, ami kiküszöbölhető. Különös, hogy az emberjogi aktivisták, akik az egynemű párok házassági és gyereknevelési jogaiért harcolnak, egyáltalán nem gondolják végig a gyerekek jogait. Hogy nekik is joguk van a családban éléshez. S mivel a rettenthetetlen emberjogi harcosok ezt nem merték megtagadni a gyermekektől, kitalálták, hogy meg kell változtatni, parttalanná tenni a család fogalmát, kiterjeszteni a házasság intézményét. Mindegy is már, mire; a lényeg, hogy elveszítse eredeti jelentését, és ezzel jelentőségét. Ezért kellett törvénybe iktatni a homoszexuálisok házasodási jogait.


A több százezer párizsi tüntető végiggondolta azt, amihez a jogvédők lusta agyúaknak bizonyultak. Nem azért tüntetnek, mintha bele akarnának szólni, ki hogyan keresse a boldogságot. Nem azért, mert meg akarnák határozni a másik ember érzéki vágyainak egyedül üdvözítő módját. A modern társadalmakban a tapasztalat, az intelligencia segít abban, hogy ilyen meghatározásra a másik ember életére vonatkozóan ne tartsunk igényt. De egy gyerek életének beszűkítése az elé állított példával – felelőtlenség.
Elnökségének egy éve alatt Francois Hollande különösebb eredményt felmutatni nem tudott. Hogy legalább a sajtója javuljon, engedett a liberális divatnak, s május 18-án aláírta a homoszexuálisok jogait kiszélesítő törvényt. A franciáké így lett a világon a 14. ország, ahol a homoszexuálisok házasodhatnak. Közben egy férfi agyonlőtte magát a Notre-Dame-ban, szakrális helyen, szakrális tartalommal. A hírek siettek megjegyezni, hogy „szélsőjobboldali történészről” volt szó. Lehet, fontosabb lett volna tudnunk, mit üzent az emberiségnek, mielőtt golyót röpített volna a fejébe. Remélem, a hírek nem azt akarták cinkosan közölni az olvasóval: emberek, ez egy szélsőjobboldali volt, nem kár érte.
Az a pisztolylövés figyelmeztetés volt, miként a több százezres tüntetés puszta ténye, a szétoszlatott tömeg felháborodása. A párizsi utcákon hömpölygő emberáradat: jeladás. A progresszióhajcsároknak fel kellene ébredniük a liberális Csipkerózsika-álomból. Tolsztoj a darwinizmust elutasította, követőiről így írt a Háború és békében: „akik azt gondolják, hogy megoldották ezt a kérdést, az olyan vakolókhoz hasonlítanak, akiket a templom egyik falának a bevakolásával bíztak meg, de a fő munkafelügyelő távollétét kihasználva, nagy nekibuzdulásukban bekenték vakoló- anyaggal az ablakokat is, a szentképeket is, az építőállványokat is, a még meg nem szilárdított falakat is, és örülnek azon, hogy az ő vakolói szempontjukból minden egyenletesre, simára sikerült”.
Valahogy így érezhet a francia törvényhozás is: minden egyenletesre, simára sikerült. A vakolás tökéletes. A franciaországi homoszexuálisok első esküvőjét éppen ma tartják, a liberális sajtó várható csinnadrattája közepette.
De a szentképeket meg az ablakokat talán mégsem kellett volna bevakolni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Ti urak

Kondor Katalin Ti urak, ott, a magasságos Európai Parlamentben, nem szégyellitek magatokat? Foglalkoztok-e egyáltalán a titeket az álságos u...