Olvasóinknak

Kedves Olvasóink!



Szeretettel és Tisztelettel köszöntöm Önöket!

Mielőtt a Tanú vélemény rovat szellemi önarcképét átnyújtanám Önöknek, engedjék meg, hogy köszönetet mondjak azért a szeretetért, bizalomért, amelyet a lap indulása óta Önöktől kaptam. Köszönöm a biztatást, az elismerő szavakat, még egyszer köszönöm, és továbbra is elvárom a segítő szándékú kritikákat, bíráló megjegyzéseket is, amelyet Önöktől kaptam.

„Nyelvében él a nemzet!” – hangzik a máig ható intelem. Ez a nyelv pedig napjainkban végveszélyben van! A könyvekből, a folyóiratokból, a képernyőn keresztül árad felénk a szellemi bóvli, a szennyes gondolat, az esztétikai-erkölcsi-világnézeti mocsok, egyre jobban teret hódít a durvaság, az erőszak, a hazugság… Körülvesz bennünket a döntően önző és haszonelvű világ, amely elérni és megszerezni akar, amely az élet minőségét csak az anyagi javakban és az élvezetekben méri.

E „tiszta fényű lappal”, ahogyan Hegyi Béla író, esszéista nevezte, a Tanú tiltakozni kíván a mindennapjainkat elárasztó szellemi igénytelenség ellen.

A nemzeti kultúra és műveltség terjesztésével, a korrekt tájékoztatás megteremtésével ez a folyóirat - a maga szerény módján - szeretné elősegíteni az emberi személyiség méltóságának, egyenlőségének és tiszteletének, mint demokratikus eszménynek a megvalósítását.

Az irodalom, a szellem, a szív erejével kíván hozzájárulni a honfitársak igazságosságra, szabadságra és hazaszeretetre történő neveléséhez, az ismeretek és eszmék szabad kicseréléséhez, a hazánk múltjának és jelenének pótolhatatlan, egyedi és meg nem újítható forrását jelentő kulturális örökségünk megőrzéséhez.

Európa szívében csak erős nemzeti műveltséggel, évszázados hagyományainkkal tudunk megmaradni függetlennek, magyarnak. Ismert, hogy a nemzeti öntudatot történelmünk viharos századaiban az irodalom, a kultúra tudta megőrizni. A nemzetmegmaradás egyik legfontosabb eszköze a nemzeti kultúra: ha van nemzeti kultúránk, létezik nemzet is. A diktatúra időszakaiban az irodalom jelentette az egyedüli kapaszkodót, a vigaszt; szólt helyettünk az egész nemzet helyzetéről, kínjairól. A Tanú /Németh László emlékére/ azért született, hogy szellemi-lelki otthona legyen azoknak az öntudatos, tenni akaró polgároknak, akik még hisznek az eszményekben, a kultúra összetartó erejében.

Ma költők, írók, tudósok helyett médiasztárokra hallgatnak a gyermekeink, és megmosolyogni való bolond, aki elérzékenyül a kristálytiszta költészet olyan hangjain, mint Áprily Lajos Március című versének utolsó strófája, amely így hangzik:

„Barna patakja
napra kacagva
a lomha Marosba csengve siet,
Zeng a csatorna,
zeng a hegy orma,
s zeng - úgy-e zeng, úgy-e zeng a szíved?”

A Tanú, indulásakor arra vállalkozott, hogy a kortárs irodalom, a művészetek, valamint a hiteles történetírás és politológia eszközeivel szolgálja az igényes olvasókat, fölvállalva a nemzeti értékeket, a polgári esztétikai-erkölcsi értékrendet.

A közjó elkötelezett és önzetlen szolgálatára törekedve igyekszem megtartani azt az erkölcsi-szakmai igényességet, amit a lap ars poeticájában megfogalmaztam.
Nem várom el olvasóimtól, hogy véleményük mindenben egyezzen a szerző meggyőződésével, pusztán arra törekszem, hogy írásaimmal továbbgondolkodásra késztessem, éltessem, hitet és önbizalmat adjak. Az aztán már az olvasó dolga, hogy saját élményeivel, tudásával, gondolataival, érzésvilágával egészítse ki az olvasottakat, és alakítsa ki saját álláspontját, véleményét a körülöttünk levő világról.

De ahogyan azt a híres argentin író, Borges megfogalmazta: „Akárcsak az olvasás, az előadás is közös munka, és azok, akik hallgatják, nem kevésbé fontosak, mint az, aki beszél...”

Hiszem, hogy a lap munkássága nem hiábavaló, és a Tanú-nak hosszú évekig helye lesz a polgári Magyarország kulturális térképén.

Adjon Isten ehhez mindig elegendő erőt!



Szabó Piroska

2013. május 1., szerda

Hogy vannak a gyerekek?





 A gyerekek minden ország legfontosabb forrásai, nem csupán erkölcsi, de gazdasági szempontból is. Az egészségük védelmét, az oktatásukat és képzésüket támogató beruházások a legmagasabb hozamot kínálják.

„A gyermekek jóléte a gazdag államokban” című, nemrég megjelent UNICEF-tanulmány 29 országban hasonlítja össze a gyerekek helyzetét. A listát Hollandia vezeti, megelőzve Norvégiát, Izlandot, Finnországot, Svédországot és Németországot. A rangsor végén jön a meglepetés: az Egyesült Államok csak a 26., és csak olyan, sokkal szegényebb országokat előz meg, mint Litvánia, Lettország és Románia. A tanulmány a gyermekek jólétét anyagi körülmények (a háztartások jövedelme), az egészség és a biztonság, az oktatás, a kockázatos viselkedés (amilyen például a túlzott alkoholfogyasztás), valamint a fizikai környezet (köztük a lakáskörülmények) szempontjából vizsgálta. 

A leginkább sokatmondó az észak-európai országok és az USA közötti különbség. Az észak-európai államok általában készpénzzel is támogatják a családokat, hogy a gyermekeket tisztességes körülmények között tudják felnevelni, és ambiciózus szociális programokat működtetnek, amelyek célja az iskola-előkészítés, illetve az alap- és középfokú oktatás színvonalának emelése. Emellett a gyermekek hatékony egészügyi ellátásban részesülnek. Az USA a maga individualista, szabadpiaci ideológiájával ettől lényegesen eltér. A családok nem kapnak pénzbeli juttatásokat. A kormányprogramok elvileg létrehoznak egy „biztonsági hálót”, a politikusok azonban meglehetősen közömbösek, amikor a szegények jólétéről van szó, a szegényebb szavazók ugyanis kisebb számban nyilvánítanak véleményt, és nem finanszírozzák Amerika drága választási kampányait. A politikusok inkább a gazdagabb választókra figyelnek, aminek az úgynevezett biztonsági háló látja kárát – Amerika szegényeivel egyetemben.

Érdekes része az UNICEF tanulmányának a „szubjektív jólétről” szóló felmérés. Az adatok alapján úgy tűnik, hogy az észak-európai gyermekek általában nagyra értékelik az előnyöket, amelyekkel rendelkeznek. A válaszolók egy 11-es skálán értékelték, mennyire „elégedettek az életükkel”. Hollandiában a gyermekek 95 százaléka 6-os vagy annál nagyobb számot jelölt be – az USA-ban ez az arány 84 százalék körüli. Ez a szubjektív besorolás erősen korrelál azzal, ahogy a gyerekek a társaikkal és szüleikkel való kapcsolatukat értékelik. A holland gyerekek 80 százaléka arról számolt be, hogy osztálytársai „kedvesek és segítőkészek”, az amerikai gyerekeknek viszont mindössze 56 százaléka vélekedett így.
Az USA hatalmas árat fizet azért, amiért hagyja, hogy sok gyerek szegénységben, rossz egészségi és lakásviszonyok között nőjön fel, és gyenge iskolákba járjon. Az így felnőtt fiatalok – különösen a nem fehér bőrűek – megdöbbentően nagy arányban kerülnek börtönbe. Azok pedig, akik elég szerencsések ahhoz, hogy ezt a csapdát elkerüljék, gyakran munkanélküliként – nem kevesen alkalmazhatatlanként – végzik. Végeredményben tehát mindenki veszít. Az iskolák alulteljesítenek, a szegénység magas marad, a munkanélküliség és a bűnözés pedig hatalmas költséget jelent a társadalomnak.
 Az UNICEF adataiból nyilvánvaló: a magas nemzeti jövedelem nem elegendő ahhoz, hogy biztosítsa a gyerekek jólétét. Azok a társadalmak, amelyek erősen elkötelezettek amellett, hogy minden gyereknek egyenlő lehetőséget biztosítsanak – és az államok készek áldozni is erre – sokkal jobb eredményt érnek el.
 Minden országnak össze kellene vetnie azokat a feltételeket, amelyek közt gyermekei élnek, azokkal, amelyek az UNICEF felmérésében szerepelnek, és amelyek a gyermekek jólétébe való befektetés vezérfonalául szolgálhatnak. Egy társadalom jövőbeni egészsége és jóléte szempontjából semmi nem lehet fontosabb.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Ti urak

Kondor Katalin Ti urak, ott, a magasságos Európai Parlamentben, nem szégyellitek magatokat? Foglalkoztok-e egyáltalán a titeket az álságos u...