Olvasóinknak

Kedves Olvasóink!



Szeretettel és Tisztelettel köszöntöm Önöket!

Mielőtt a Tanú vélemény rovat szellemi önarcképét átnyújtanám Önöknek, engedjék meg, hogy köszönetet mondjak azért a szeretetért, bizalomért, amelyet a lap indulása óta Önöktől kaptam. Köszönöm a biztatást, az elismerő szavakat, még egyszer köszönöm, és továbbra is elvárom a segítő szándékú kritikákat, bíráló megjegyzéseket is, amelyet Önöktől kaptam.

„Nyelvében él a nemzet!” – hangzik a máig ható intelem. Ez a nyelv pedig napjainkban végveszélyben van! A könyvekből, a folyóiratokból, a képernyőn keresztül árad felénk a szellemi bóvli, a szennyes gondolat, az esztétikai-erkölcsi-világnézeti mocsok, egyre jobban teret hódít a durvaság, az erőszak, a hazugság… Körülvesz bennünket a döntően önző és haszonelvű világ, amely elérni és megszerezni akar, amely az élet minőségét csak az anyagi javakban és az élvezetekben méri.

E „tiszta fényű lappal”, ahogyan Hegyi Béla író, esszéista nevezte, a Tanú tiltakozni kíván a mindennapjainkat elárasztó szellemi igénytelenség ellen.

A nemzeti kultúra és műveltség terjesztésével, a korrekt tájékoztatás megteremtésével ez a folyóirat - a maga szerény módján - szeretné elősegíteni az emberi személyiség méltóságának, egyenlőségének és tiszteletének, mint demokratikus eszménynek a megvalósítását.

Az irodalom, a szellem, a szív erejével kíván hozzájárulni a honfitársak igazságosságra, szabadságra és hazaszeretetre történő neveléséhez, az ismeretek és eszmék szabad kicseréléséhez, a hazánk múltjának és jelenének pótolhatatlan, egyedi és meg nem újítható forrását jelentő kulturális örökségünk megőrzéséhez.

Európa szívében csak erős nemzeti műveltséggel, évszázados hagyományainkkal tudunk megmaradni függetlennek, magyarnak. Ismert, hogy a nemzeti öntudatot történelmünk viharos századaiban az irodalom, a kultúra tudta megőrizni. A nemzetmegmaradás egyik legfontosabb eszköze a nemzeti kultúra: ha van nemzeti kultúránk, létezik nemzet is. A diktatúra időszakaiban az irodalom jelentette az egyedüli kapaszkodót, a vigaszt; szólt helyettünk az egész nemzet helyzetéről, kínjairól. A Tanú /Németh László emlékére/ azért született, hogy szellemi-lelki otthona legyen azoknak az öntudatos, tenni akaró polgároknak, akik még hisznek az eszményekben, a kultúra összetartó erejében.

Ma költők, írók, tudósok helyett médiasztárokra hallgatnak a gyermekeink, és megmosolyogni való bolond, aki elérzékenyül a kristálytiszta költészet olyan hangjain, mint Áprily Lajos Március című versének utolsó strófája, amely így hangzik:

„Barna patakja
napra kacagva
a lomha Marosba csengve siet,
Zeng a csatorna,
zeng a hegy orma,
s zeng - úgy-e zeng, úgy-e zeng a szíved?”

A Tanú, indulásakor arra vállalkozott, hogy a kortárs irodalom, a művészetek, valamint a hiteles történetírás és politológia eszközeivel szolgálja az igényes olvasókat, fölvállalva a nemzeti értékeket, a polgári esztétikai-erkölcsi értékrendet.

A közjó elkötelezett és önzetlen szolgálatára törekedve igyekszem megtartani azt az erkölcsi-szakmai igényességet, amit a lap ars poeticájában megfogalmaztam.
Nem várom el olvasóimtól, hogy véleményük mindenben egyezzen a szerző meggyőződésével, pusztán arra törekszem, hogy írásaimmal továbbgondolkodásra késztessem, éltessem, hitet és önbizalmat adjak. Az aztán már az olvasó dolga, hogy saját élményeivel, tudásával, gondolataival, érzésvilágával egészítse ki az olvasottakat, és alakítsa ki saját álláspontját, véleményét a körülöttünk levő világról.

De ahogyan azt a híres argentin író, Borges megfogalmazta: „Akárcsak az olvasás, az előadás is közös munka, és azok, akik hallgatják, nem kevésbé fontosak, mint az, aki beszél...”

Hiszem, hogy a lap munkássága nem hiábavaló, és a Tanú-nak hosszú évekig helye lesz a polgári Magyarország kulturális térképén.

Adjon Isten ehhez mindig elegendő erőt!



Szabó Piroska

2012. október 1., hétfő

Reménysugár

Tölgyesi Gábor


Magyar Nemzet

2012. október 01., hétfő 00:01
Szombaton este nagyot szólt a Magyar Állami Operaház évadnyitója: végre közérthetővé tette, hogy az opera ma is élő, a mának szóló műfaj, ami képes hatni, ha nem áraszt magából naftalinszagot, de nem is a bennfentesek furcsa, absztrakt szeánsza. Az Operaház mert populáris fogásokhoz folyamodni ennek érdekében, kerülve az olcsóságot: kiment a falakon túlra, az Andrássy úton fiákeres népünnepélyen bemutatta az évad kosztümös főszereplőit, és egy hatalmas kivetítőn az utca emberével is láttatta első nemzeti operánkat, a Hunyadi Lászlót. De nem csak kivetítőn: Erkel Ferenc operáját élő adásban az interneten és a televízióban, mégpedig főműsoridőben is figyelemmel követhettük.

A nagy felhajtás persze puffanhatott is volna jókorát, az Operaház aktuális ellendrukkereinek (kár)örömére, hiszen az évadnyitó premier is volt egyben. (Külön bátorságra vall: évadnyitó előadásként nem minden dalszínház vállalja fel, hogy új darabot tűzzön műsorra, idén a bécsi Staatsoper is csak novemberre írta ki az első premierjét.) Ugyanis hiába tudható a színlap alapján, hogy kiváló énekesek mennek fel majd a színpadra, Héja Domokos karmester kvalitása sem titok, van úgy, hogy valami mégsem stimmel egy bemutatón, úgymond még nem állt össze, érnie kell az előadásnak. Ha viszont valami döcög, azt a képernyő felnagyítja.
Szűcs Gábor rendezésében a Hunyadi László azonban hatott, mégpedig sokakra. Érthető szimbólumokkal, történelmi utalásokkal, egyszerű, ám látványos díszlettel, jelmezzel, de leginkább olyan hangokkal, amelyeket gyönyörűség hallgatni. Olyanokra is hatott, akik egyébként (eddig legalábbis) kerülték az operát. Mai, korszerű előadás volt, ám mégsem kínosan, zagyván modernkedő, nem akart olyan üzenetet erőltetni a darabba, aminek Erkel művéhez, vagy a nézők többségéhez nem nagyon van köze. Ám a lényeget nagyon jól láttatta: a szerelmet, az ármányt, a hősiességet és a hataloméhséget – a történelmi és az emberi igazságot.
Ne legyenek kétségeink: lesznek, vannak olyanok, akik nem tetszik az előadás. Volt már olyan kritika, hogy a hallgatóságot gyönyörű énekével megríkató Miklósa Erika magas D-je lehetett volna kitartottabb is, vagy a szintén világsztár Fekete Attila nem elég lágy lírai tenor Hunyadi László szerepére, de hát nem lehet mindenkinek édes a szőlő, és ez nem csak az ízlések különbözősége miatt van így. Nem esik mindenkinek jól, hogy az intézményben sok fájdalommal is járó változások után ilyen hamar, ennyire komoly sikert tudott elérni a dalszínház.
Ám sokaknak édes a szőlő. Például annak a sok fiatal énekesnek, akinek a tehetsége, képessége nem titok, ám most, az idei évadban lehetőséget is kap arra, hogy azt megmutassa, és komolyabb szerepben bizonyítson. S még valami: Erkel Ferenc most elégtételt kapott.
Történt ugyanis bő két évvel ezelőtt, hogy egy agyonsztárolt, egyébként valóban tehetséges operarendezőnk több tucat operaigazgató előtt kijelentette, hogy Erkel Ferenc művészete nem képvisel komoly zenei értéket. (Megnézném azt a cseh muzsikust, aki Smetanáról merne ilyet nyilatkozni.) S mintha a véleményére adott volna a szocialista kultúrpolitika: az Erkel-év botrány lett volna, ha a zeneszerző szülővárosa, Gyula és a Filharmónia ne tett volna meg mindent azért, hogy nemzeti operánk megteremtőjét ne jelentéktelenítsék el.
Hallgatva most a Hunyadi László nagy áriáit, a Van végre néhány nyugodt pillanatot, a Szép reménysugárt, a duetteket, a palotást vagy a Meghalt a cselszövőt: bizakodás fogott el, hogy hamarosan minden a helyére kerül. Még az is megeshet, hogy operapremierekről – megérdemelten – újra a címlapon számolunk be.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

A család és a női életpályák

  Nádasi Katalin        Mottó: „A család a hozzánk legközelebb eső kórház, a gyerekeink első iskolája, és egyben a legjobb, legszebb öregek ...