{303.} A "falukutatás" eredményei, s a szépírói alkotások nagyobb hányada is a kor haladó, demokratikus és forradalmi áramlatát gazdagította. A "baj megkiáltása" azonban gyakran felemássá, s önáltatóvá és hamisítóvá torzult, midőn világnézeti és ideológiai programot vázoltak, a magyar élet reformjait célzó javaslataikat előadták, a nemzeti sorskérdések megoldásának módozatait kutatták. A történelemmel való szembenézés szándéka növeli írói hitelüket, magatartásuk következetességéről és nemzeti felelősségéről tanúskodik – de épp ezekben az elméleti-ideológiai igényű írásokban ütközött ki leginkább a mozgalom ellentmondásossága, a nemzeti és demokratikus eszme gyakori kétarcúsága. A mozgalom zömében ellenzékinek számított, kérlelhetetlen ellenségei voltak a nagybirtok és a nagytőke uralmának, küzdöttek a nagybirtok kisajátításáért, a radikális földreformért, szövetkezetet és telepítést sürgettek. A kapitalizmus bírálata elméletileg nem lehetett azonban a végsőkig következetes, mert a polgári társadalom tagadásának minden következményét nem vállalták. Érvényes ez némelykor még a radikális parasztdemokraták, a "paraszt szocializmus" híveinek ideológiai tájékozódására is. Veres Péter ideológiai tárgyú írásai a népi demokratikus társadalmi rend tartalmát, szerkezeti leírását előlegezték; a nehezebb idő sem ingatja meg forradalmár hitében, de életének egy szakaszán a szocializmus és nacionalizmus egységesítésén fáradozott, s a "biológiai színkép" és osztálymeghatározottság szintézisét kereste. Ebben a "kétarcúságban" – ami másoknál is föllelhető, pl. a Csizma az asztalon kiáltványát megszövegező Illyés Gyulánál – nem Ady "kétlelkűségét" ismételte meg az irodalmi fejlődés. Adynak tagadva is küzdenie kellett a polgári demokráciáért, harcához szövetségest keresett, s a rossz helyett a kevésbé rosszal is hajlandó volt parolázni, ám közben elérkezett az egyetemes megoldás forradalmi bizonyosságához. A népiek őszinte szándéka volt, hogy teljesen leszámoljanak a polgári társadalommal, a polgárisággal és megteremtsék a népi Magyarországot. Ám az elképzelt új társadalom tervének alakításába mindig beleszóltak az illúziók, a radikális leszámolással ellentétes eszmék, – egyedül a Márciusi Front programnyilatkozata vázolt fel előremutató rendszeres képet az új társadalomról. Ezt a programot a kapitalizmus és a megvalósult szocializmus közötti reális átmeneti forma koncepciójaként igazolhatta a történelem.
A népi írók életművét ideológia és szépirodalom, ábrázolás és elmélet, mű és gondolat ellentéte, némelykor feszítő kettőssége is jellemzi. A gondolkodó festhetett utópiákat, maga elé varázsolhatta az új társadalom csodálatosan működő tündérszigeteit. Fölidézhette mintegy önvigasztalásul is a polgári társadalom vastörvényeiből kiszigetelt "telep" vagy kisgazdaság emberies békéjét. Példa rá Németh László vagy Illyés Gyula némelyik műve. De a szépírónak kérlelhetetlennek kellett lennie. A regény, dráma vagy vers nem tűrt vigasztalást: józanságot és kíméletlenséget követelt az utópia megálmodójától is. Remény és lemondás, könyörtelen tárgyilagosság és jövőt álmodó ábránd gyakran vitázott egymással – olykor ellentéteket nyitva egyazon pályán belül is. A nemzeti és népi felelősség maradandó művekben forrta ki magát, a szocialista irodalom egyik forrásvidékét is a harmincas évek népi lírája és prózája alkotja. Az útkereső ideológia azonban gyakran tévutakra került s a magyar csodavárás ábrándosságát erősítette.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése