Olvasóinknak

Kedves Olvasóink!



Szeretettel és Tisztelettel köszöntöm Önöket!

Mielőtt a Tanú vélemény rovat szellemi önarcképét átnyújtanám Önöknek, engedjék meg, hogy köszönetet mondjak azért a szeretetért, bizalomért, amelyet a lap indulása óta Önöktől kaptam. Köszönöm a biztatást, az elismerő szavakat, még egyszer köszönöm, és továbbra is elvárom a segítő szándékú kritikákat, bíráló megjegyzéseket is, amelyet Önöktől kaptam.

„Nyelvében él a nemzet!” – hangzik a máig ható intelem. Ez a nyelv pedig napjainkban végveszélyben van! A könyvekből, a folyóiratokból, a képernyőn keresztül árad felénk a szellemi bóvli, a szennyes gondolat, az esztétikai-erkölcsi-világnézeti mocsok, egyre jobban teret hódít a durvaság, az erőszak, a hazugság… Körülvesz bennünket a döntően önző és haszonelvű világ, amely elérni és megszerezni akar, amely az élet minőségét csak az anyagi javakban és az élvezetekben méri.

E „tiszta fényű lappal”, ahogyan Hegyi Béla író, esszéista nevezte, a Tanú tiltakozni kíván a mindennapjainkat elárasztó szellemi igénytelenség ellen.

A nemzeti kultúra és műveltség terjesztésével, a korrekt tájékoztatás megteremtésével ez a folyóirat - a maga szerény módján - szeretné elősegíteni az emberi személyiség méltóságának, egyenlőségének és tiszteletének, mint demokratikus eszménynek a megvalósítását.

Az irodalom, a szellem, a szív erejével kíván hozzájárulni a honfitársak igazságosságra, szabadságra és hazaszeretetre történő neveléséhez, az ismeretek és eszmék szabad kicseréléséhez, a hazánk múltjának és jelenének pótolhatatlan, egyedi és meg nem újítható forrását jelentő kulturális örökségünk megőrzéséhez.

Európa szívében csak erős nemzeti műveltséggel, évszázados hagyományainkkal tudunk megmaradni függetlennek, magyarnak. Ismert, hogy a nemzeti öntudatot történelmünk viharos századaiban az irodalom, a kultúra tudta megőrizni. A nemzetmegmaradás egyik legfontosabb eszköze a nemzeti kultúra: ha van nemzeti kultúránk, létezik nemzet is. A diktatúra időszakaiban az irodalom jelentette az egyedüli kapaszkodót, a vigaszt; szólt helyettünk az egész nemzet helyzetéről, kínjairól. A Tanú /Németh László emlékére/ azért született, hogy szellemi-lelki otthona legyen azoknak az öntudatos, tenni akaró polgároknak, akik még hisznek az eszményekben, a kultúra összetartó erejében.

Ma költők, írók, tudósok helyett médiasztárokra hallgatnak a gyermekeink, és megmosolyogni való bolond, aki elérzékenyül a kristálytiszta költészet olyan hangjain, mint Áprily Lajos Március című versének utolsó strófája, amely így hangzik:

„Barna patakja
napra kacagva
a lomha Marosba csengve siet,
Zeng a csatorna,
zeng a hegy orma,
s zeng - úgy-e zeng, úgy-e zeng a szíved?”

A Tanú, indulásakor arra vállalkozott, hogy a kortárs irodalom, a művészetek, valamint a hiteles történetírás és politológia eszközeivel szolgálja az igényes olvasókat, fölvállalva a nemzeti értékeket, a polgári esztétikai-erkölcsi értékrendet.

A közjó elkötelezett és önzetlen szolgálatára törekedve igyekszem megtartani azt az erkölcsi-szakmai igényességet, amit a lap ars poeticájában megfogalmaztam.
Nem várom el olvasóimtól, hogy véleményük mindenben egyezzen a szerző meggyőződésével, pusztán arra törekszem, hogy írásaimmal továbbgondolkodásra késztessem, éltessem, hitet és önbizalmat adjak. Az aztán már az olvasó dolga, hogy saját élményeivel, tudásával, gondolataival, érzésvilágával egészítse ki az olvasottakat, és alakítsa ki saját álláspontját, véleményét a körülöttünk levő világról.

De ahogyan azt a híres argentin író, Borges megfogalmazta: „Akárcsak az olvasás, az előadás is közös munka, és azok, akik hallgatják, nem kevésbé fontosak, mint az, aki beszél...”

Hiszem, hogy a lap munkássága nem hiábavaló, és a Tanú-nak hosszú évekig helye lesz a polgári Magyarország kulturális térképén.

Adjon Isten ehhez mindig elegendő erőt!



Szabó Piroska

2012. március 12., hétfő

Megmentett gondolatok:Az újságírói műveltségről II. rész

2011. november 30., szerda

 

 



A jelenség, sajnos egyáltalán nem egyedi.Ha nemcsak a jó, hanem a rossz, akkor a zavar is lehet tökéletes. Zavar van a hazai médiavilág tetején.
Amikor megtörtént egy könnyűzenei énekes halála, balesete (?) öngyilkossága(?), és a köré font, a kegyeletre hivatkozó, lényegében kegyelettelen kampány kellős közepén meghalt a mai nemzeti színjátszás minden bizonnyal legnagyobb alakja. Az élet, illetve a halál kínálta fel a médiának, hogy bizonyságot tegyen róla: tudja, mi a távlatos érték és mi a tünékeny villanás. a média ezen a vizsgán-tisztelet a nagyon kevés kivételnek- csúnyán megbukott...Mert bebizonyította, hogy műveletlen. Sőt arról is bizonyságot tett újfent, hogy ez nem is érdekli. Kérkedik sajátos értékzavarával, ami nemcsak az üzleti szellemre, a pénzcsinálás szándékára, a szenzációhajhászó hajlamra vezethető vissza, hanem a már-már közveszélyes butaságra, kiüresedettségre is.
Az igazi újságíró műveltségének sajátossága az,hogy a valamilyen tudományos területen elsajátított ismeret, mint biztos háttér, a tudás rendszerezésének, továbbfejlesztésének időszerű módja úgy van benne, mint a levegőben az oxigén. A lélegző ember sem gondol minden fujtatással az életet jelentő elemre. Az újságíró sem arra, hogy bölcsészetet, orvostant, vagy hittudományt tanult. Arra az igényre gondol és érez rá,azzal él együtt, ami ezeknek a tudományoknak a műveltségi mértékét jelenti. Ezt az igényt nem volna szabad megkerülni.Ugyanis új ismeretet általában ahhoz tudunk kapcsolni, amihez már vannak mágnes- pontjaink. Ameddig csak írásos sajtó létezett, ezt viszonylag könnyű volt belátni. Mióta azonban mikrofon és kamera előtt az ahhoz megfelelőnek látszó alkattal bármi cserfességet el lehet adni, szétrombolódott a korábban sem tökéletes értékrend. Amikor a közszolgálati rádióban André Gíde-t Zsid helyett Gáidnak mondják, mert a tudatlan Amerika-mániákusok el sem tudják képzelni, hogy valaki nem az "amerikai áldás" terméke, akkor -a vészterhes sötétségben is-világosan látszik:nem lapszuszról, pillanatnyi emlékezetzavarról van szó, hanem a műveletlenség tombolásáról. Írásban ilyesmit nem lehet elkövetni. Ezért volna fontos az újságírást annak tekinteni, ami a nevében benne van: az újság írásának. Akkor is, ha az a rádióban vagy a képernyőn történik. Ha valaki nem tud írni, az nem újságíró. Nem ismeri azt a fegyelmet, amit a fehér papír vagy akár a számítógép billentyűzete jelent. Fecsegni- a némák kivételével -úgyszólván mindenki tud. Jól írni azonban viszonylag kevesen. A mesterfecsegők még sztárok is lehetnek ebben az elferdült világban; a Mikszáth, Ady, Móra jelezte színtéren azonban segédnek sem jók.
Ezzel nem azt akarom mondani, hogy feltétlenül az írott sajtóból kell felépíteni az elektronikus sajtó műhelyeit,de azt igenis állítom, hogy nagyon kevés kivételtől eltekintve csak olyanokat volna szabad "szóhoz juttatni" az elektronikában, akik a betűvetéshez is értenek. Olyanokat, akiknek a szemléletét ráadásul nem kizárólag a pártpolitikai és -ideológiai rokonságokról lehet felismerni, hanem a szeretetről, amellyel közel hajolnak az élet dolgaihoz: és a történeti gondolkodásról, amely segíti őket eligazodni a mában. De ez utóbbi az újságírás minden területére igaz.
Szabó Piroska

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Ti urak

Kondor Katalin Ti urak, ott, a magasságos Európai Parlamentben, nem szégyellitek magatokat? Foglalkoztok-e egyáltalán a titeket az álságos u...