Olvasóinknak

Kedves Olvasóink!



Szeretettel és Tisztelettel köszöntöm Önöket!

Mielőtt a Tanú vélemény rovat szellemi önarcképét átnyújtanám Önöknek, engedjék meg, hogy köszönetet mondjak azért a szeretetért, bizalomért, amelyet a lap indulása óta Önöktől kaptam. Köszönöm a biztatást, az elismerő szavakat, még egyszer köszönöm, és továbbra is elvárom a segítő szándékú kritikákat, bíráló megjegyzéseket is, amelyet Önöktől kaptam.

„Nyelvében él a nemzet!” – hangzik a máig ható intelem. Ez a nyelv pedig napjainkban végveszélyben van! A könyvekből, a folyóiratokból, a képernyőn keresztül árad felénk a szellemi bóvli, a szennyes gondolat, az esztétikai-erkölcsi-világnézeti mocsok, egyre jobban teret hódít a durvaság, az erőszak, a hazugság… Körülvesz bennünket a döntően önző és haszonelvű világ, amely elérni és megszerezni akar, amely az élet minőségét csak az anyagi javakban és az élvezetekben méri.

E „tiszta fényű lappal”, ahogyan Hegyi Béla író, esszéista nevezte, a Tanú tiltakozni kíván a mindennapjainkat elárasztó szellemi igénytelenség ellen.

A nemzeti kultúra és műveltség terjesztésével, a korrekt tájékoztatás megteremtésével ez a folyóirat - a maga szerény módján - szeretné elősegíteni az emberi személyiség méltóságának, egyenlőségének és tiszteletének, mint demokratikus eszménynek a megvalósítását.

Az irodalom, a szellem, a szív erejével kíván hozzájárulni a honfitársak igazságosságra, szabadságra és hazaszeretetre történő neveléséhez, az ismeretek és eszmék szabad kicseréléséhez, a hazánk múltjának és jelenének pótolhatatlan, egyedi és meg nem újítható forrását jelentő kulturális örökségünk megőrzéséhez.

Európa szívében csak erős nemzeti műveltséggel, évszázados hagyományainkkal tudunk megmaradni függetlennek, magyarnak. Ismert, hogy a nemzeti öntudatot történelmünk viharos századaiban az irodalom, a kultúra tudta megőrizni. A nemzetmegmaradás egyik legfontosabb eszköze a nemzeti kultúra: ha van nemzeti kultúránk, létezik nemzet is. A diktatúra időszakaiban az irodalom jelentette az egyedüli kapaszkodót, a vigaszt; szólt helyettünk az egész nemzet helyzetéről, kínjairól. A Tanú /Németh László emlékére/ azért született, hogy szellemi-lelki otthona legyen azoknak az öntudatos, tenni akaró polgároknak, akik még hisznek az eszményekben, a kultúra összetartó erejében.

Ma költők, írók, tudósok helyett médiasztárokra hallgatnak a gyermekeink, és megmosolyogni való bolond, aki elérzékenyül a kristálytiszta költészet olyan hangjain, mint Áprily Lajos Március című versének utolsó strófája, amely így hangzik:

„Barna patakja
napra kacagva
a lomha Marosba csengve siet,
Zeng a csatorna,
zeng a hegy orma,
s zeng - úgy-e zeng, úgy-e zeng a szíved?”

A Tanú, indulásakor arra vállalkozott, hogy a kortárs irodalom, a művészetek, valamint a hiteles történetírás és politológia eszközeivel szolgálja az igényes olvasókat, fölvállalva a nemzeti értékeket, a polgári esztétikai-erkölcsi értékrendet.

A közjó elkötelezett és önzetlen szolgálatára törekedve igyekszem megtartani azt az erkölcsi-szakmai igényességet, amit a lap ars poeticájában megfogalmaztam.
Nem várom el olvasóimtól, hogy véleményük mindenben egyezzen a szerző meggyőződésével, pusztán arra törekszem, hogy írásaimmal továbbgondolkodásra késztessem, éltessem, hitet és önbizalmat adjak. Az aztán már az olvasó dolga, hogy saját élményeivel, tudásával, gondolataival, érzésvilágával egészítse ki az olvasottakat, és alakítsa ki saját álláspontját, véleményét a körülöttünk levő világról.

De ahogyan azt a híres argentin író, Borges megfogalmazta: „Akárcsak az olvasás, az előadás is közös munka, és azok, akik hallgatják, nem kevésbé fontosak, mint az, aki beszél...”

Hiszem, hogy a lap munkássága nem hiábavaló, és a Tanú-nak hosszú évekig helye lesz a polgári Magyarország kulturális térképén.

Adjon Isten ehhez mindig elegendő erőt!



Szabó Piroska

2012. november 6., kedd

Móricz Zsigmond Publicisztikája



A színpad kisdiák korától szerelme volt Móricz Zsigmondnak, az újságíráshoz, mint irodalmunk annyi jeles alkotóját, eleinte a kényszerűség vitte. A magyar író még a 20. század első évtizedeiben sem igen élhetett meg szépirodalmi műveiből. Újságot kellett csinálnia, vagy a lóversenyhez értenie, hogy a másutt szerzett pénzen a regényhez és vershez szükséges nyugodt órákat biztosíthassa. Az újságírás azonban nemcsak kényszerűség volt, sokaknak szerelme is; a polgári újságírásban elzüllők mellett az irodalomtörténet az újságírásban nagyra emelkedő írókat is számontartja. Ady Endre, Biró Lajos, Barta Lajos az ellenzéki újságíráson keresztül érkezett az irodalomba, s Móricz Zsigmond útja is másként alakulhatott volna az újságírói munka nélkül. A szerkesztőségekben pályája kezdetén kényszerűségből dolgozott, de a riporteri munkát, a publicisztikát akkor is kedvvel művelte, mikor már régen nem tartozott szerkesztőségi kötelékbe, s a kényszerűségből vállalt műfajokat is nemesítette. Riportírói szemmel közelítette meg először az élet új jelenségeit, riportokban dolgozta fel először a két háború közti magyar {213.} társadalom szinte minden kérdését: a korabeli művelődési viszonyokat, a parasztság helyzetét, a "földalatti Magyarország" gondjait, s mindent, amit látott, – írt a pápáról és az ókécskei kisbíróról, Olaszország mesetermő tájairól, a Tisztelt Házról és az erdélyi havasokról. A riport olykor csak "ürügy" volt a számára, hogy írói véleményét nyilváníthassa, s az újsághasábokon is küzdjön a nyomorúság és a kulturálatlanság ellen. Vagyis azt csinálta riportjaiban is, amit regényeiben és novelláiban: azt írta, "hogy élnek ott, ahol a hetedik krajcár hiányzik", s egyben keresi azokat a lehetőségeket, amelyekkel a magyar nép valamelyest feljebb emelkedhet. Így lesz igehirdetője a Sándor-féle téglának és a hasurának, cikkezik a zöldségtermesztés előnyeiről, a csoportos földbérletről, a bokortanyákról és a népfőiskoláról. A riportnak, illetve a publicisztikának egy új fajtáját teremtette meg, amely riport is, elbeszélés is, vallomás is, líra is; elbeszélés, vallomás, líra és tények ötvözete.
Ebből az újfajta riportból nőtt ki részben az Árvácska című csodálatos regénye is. Több riportot már korábban is novellaként vett fel novellás köteteibe (Tiszazugi méregkeverők, Az Isten tenyerén), s több rajzában, tárcájában, riportjában ismerhető fel a nagy regények és elbeszélések csírája. Legelső riportját Ököritóról írta, az ököritói tűzvészről, 1910-ben; 1917-ben A fáklyát ezzel a tűzvésszel fejezi be. A fáklyának egyik alapeszméje éppen az Ököritó című riportban kifejtett gondolat, az értelmiség vezetésével kapcsolatosan. Az egyik legnagyobb Móricz-novellának Az ebédnek a magva ott van a Szabolcsi földvárban. Az Úri muriban a Rozika számára berendezett tanya első megfogalmazása a Tulipánfa az Alföldön című kis írásban olvasható.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Jó tanács

 „Putyin halálos beteg, az orosz hadsereg a padlón van – hogyan szépíti a nyugati média az ukrajnai helyzetet” – ezzel a címmel közölt publi...