Olvasóinknak

Kedves Olvasóink!



Szeretettel és Tisztelettel köszöntöm Önöket!

Mielőtt a Tanú vélemény rovat szellemi önarcképét átnyújtanám Önöknek, engedjék meg, hogy köszönetet mondjak azért a szeretetért, bizalomért, amelyet a lap indulása óta Önöktől kaptam. Köszönöm a biztatást, az elismerő szavakat, még egyszer köszönöm, és továbbra is elvárom a segítő szándékú kritikákat, bíráló megjegyzéseket is, amelyet Önöktől kaptam.

„Nyelvében él a nemzet!” – hangzik a máig ható intelem. Ez a nyelv pedig napjainkban végveszélyben van! A könyvekből, a folyóiratokból, a képernyőn keresztül árad felénk a szellemi bóvli, a szennyes gondolat, az esztétikai-erkölcsi-világnézeti mocsok, egyre jobban teret hódít a durvaság, az erőszak, a hazugság… Körülvesz bennünket a döntően önző és haszonelvű világ, amely elérni és megszerezni akar, amely az élet minőségét csak az anyagi javakban és az élvezetekben méri.

E „tiszta fényű lappal”, ahogyan Hegyi Béla író, esszéista nevezte, a Tanú tiltakozni kíván a mindennapjainkat elárasztó szellemi igénytelenség ellen.

A nemzeti kultúra és műveltség terjesztésével, a korrekt tájékoztatás megteremtésével ez a folyóirat - a maga szerény módján - szeretné elősegíteni az emberi személyiség méltóságának, egyenlőségének és tiszteletének, mint demokratikus eszménynek a megvalósítását.

Az irodalom, a szellem, a szív erejével kíván hozzájárulni a honfitársak igazságosságra, szabadságra és hazaszeretetre történő neveléséhez, az ismeretek és eszmék szabad kicseréléséhez, a hazánk múltjának és jelenének pótolhatatlan, egyedi és meg nem újítható forrását jelentő kulturális örökségünk megőrzéséhez.

Európa szívében csak erős nemzeti műveltséggel, évszázados hagyományainkkal tudunk megmaradni függetlennek, magyarnak. Ismert, hogy a nemzeti öntudatot történelmünk viharos századaiban az irodalom, a kultúra tudta megőrizni. A nemzetmegmaradás egyik legfontosabb eszköze a nemzeti kultúra: ha van nemzeti kultúránk, létezik nemzet is. A diktatúra időszakaiban az irodalom jelentette az egyedüli kapaszkodót, a vigaszt; szólt helyettünk az egész nemzet helyzetéről, kínjairól. A Tanú /Németh László emlékére/ azért született, hogy szellemi-lelki otthona legyen azoknak az öntudatos, tenni akaró polgároknak, akik még hisznek az eszményekben, a kultúra összetartó erejében.

Ma költők, írók, tudósok helyett médiasztárokra hallgatnak a gyermekeink, és megmosolyogni való bolond, aki elérzékenyül a kristálytiszta költészet olyan hangjain, mint Áprily Lajos Március című versének utolsó strófája, amely így hangzik:

„Barna patakja
napra kacagva
a lomha Marosba csengve siet,
Zeng a csatorna,
zeng a hegy orma,
s zeng - úgy-e zeng, úgy-e zeng a szíved?”

A Tanú, indulásakor arra vállalkozott, hogy a kortárs irodalom, a művészetek, valamint a hiteles történetírás és politológia eszközeivel szolgálja az igényes olvasókat, fölvállalva a nemzeti értékeket, a polgári esztétikai-erkölcsi értékrendet.

A közjó elkötelezett és önzetlen szolgálatára törekedve igyekszem megtartani azt az erkölcsi-szakmai igényességet, amit a lap ars poeticájában megfogalmaztam.
Nem várom el olvasóimtól, hogy véleményük mindenben egyezzen a szerző meggyőződésével, pusztán arra törekszem, hogy írásaimmal továbbgondolkodásra késztessem, éltessem, hitet és önbizalmat adjak. Az aztán már az olvasó dolga, hogy saját élményeivel, tudásával, gondolataival, érzésvilágával egészítse ki az olvasottakat, és alakítsa ki saját álláspontját, véleményét a körülöttünk levő világról.

De ahogyan azt a híres argentin író, Borges megfogalmazta: „Akárcsak az olvasás, az előadás is közös munka, és azok, akik hallgatják, nem kevésbé fontosak, mint az, aki beszél...”

Hiszem, hogy a lap munkássága nem hiábavaló, és a Tanú-nak hosszú évekig helye lesz a polgári Magyarország kulturális térképén.

Adjon Isten ehhez mindig elegendő erőt!



Szabó Piroska

2020. május 18., hétfő

Antalliáda

Harminc év telt el az első szabad választások és az MDF kormányának megalakítása óta: 2020 az emlékezések éve.
Különösen sok szó esik Antall Józsefről, az 1867-es kiegyezés minden csínját-bínját kiválóan ismerő történészről, aki a választásokon győztes MDF élén május 23-án kormányra jutott, s önmagát és embereit kamikáze kormánynak nevezte. Tudta, hogy nyugati típusú demokráciáról a késő-kádári megértő anarchia után a gyakorlatban egyelőre szó sem lehet: a tömegek tüntettek, de a rendszerváltó elitek csak most léptek át az értelmiségi, akadémikus politizálgatásból az európai reálpolitikába. A magyar társadalomban volt egy elégedetlenségi potenciál, amelynek hangadóit és az utca népét a jogállam törvényes kereteinek parlamentáris megteremtése sem tudta leszerelni. (Az ugyancsak történész Szabad Györgynek, a parlament elnökének és sokaknak naiv hite volt, hogy a jogállam megteremtésével minden beindul.) Bíró Zoltán, az MDF megalakítója kiszorult pártjából, s követői paktumpolitikáról, az állampolgárok, a „lesajnált nép” többségét maga mögött hagyó MDF vezetőinek és a liberális SZDSZ, a választást elvesztő hangadó pesti és főképp lipótvárosi értelmiség egyezségéről beszéltek. (A négyigenes választással 1989 novemberében a szavazók a köztársasági elnök megválasztását átengedték az Országgyűlésnek, s így lett a vesztes párt, az SZDSZ egyik kulcsembere, Göncz Árpád, volt politikai fogoly köztársasági elnök. Paradoxon volt ez is: népszavazás volt a népszavazás ellen.)

Szomorú rendszerváltás volt: legalizálta a késő-kádári spontán privatizációt, azaz az állami vagyonnak a pártelit, az „új osztály” magántulajdonába jutását, s nem kellett az Magyar Szocialista Munkáspártnak, azaz ahogy akkoriban és korábban emlegették állampártnak sem elszámolnia a pártvagyonnal, s nem került sor a régi rendszer emberiség elleni vagy éppen háborús bűneinek a számonkérésére sem. Hogy ki hogy töltötte ki világnézeti lapját a pártidőkben, lassan közömbössé vált. „Végre legyen nekünk is jó” – mondták az emberek, de a hatalmas államadósság terhe olyan volt, mintha az inkvizíciót is bevezették volna a nyugati típusú demokrácia külsőségei mellett. Privatizációban – mondták büszkén a pártvezérek – gyorsabbak vagyunk, mint Teacherék, a britek, miközben a költségvetés borotvaélen táncolt, s az adósság gyorsabban növekedett, mint a kádári időkben. Kelet-Európában s nálunk is megjelentek a tömegtársadalom veszélyes tünetei. Itt volt a demokratikus intézményrendszer, s mellette egy olyan gazdaság, amely az embereket folyamatosan fogyasztásra, gazdagodásra, sőt jó közérzetre, köznapi boldogságra és szexre biztatta, de a kettő ütközött. A legtöbb ember képtelen volt a törvényesség határán kötéltáncot járni úgy, mint a félelmetes gyorsasággal feltűnt újgazdagok, s egyfajta folyamatos elégedetlenség ütötte fel a fejét a családtól kezdve az iskoláig és a munkahelyig. A mély kultúra, amely a szocializmusban mintegy marginálisan megmaradt, eltűnt, nem volt társadalmi integráció: nem lehetett polgári társadalmat csinálni polgárság nélkül. Az egyház hallgatott.
Hoztam nektek valakit, aki helyettetek is politizálni fog – jelentette ki a kezdetek kezdetén, a nemzeti kerekasztal-tárgyalások előtt a politizáló és népszerű költő, Csoóri Sándor. Antall József volt az.

A választási győzelem után az MDF Bem téri székházában tanítványaként én is gratuláltam, a kézfogáskor tenyere hideg és nedves volt. A neheze csak most jön – mondta. S így utólag, harminc év után csak azt mondhatjuk, az országnak, amely remény és polgárháborús érzelmek között hányódott, mint egykor 1918-ban, szerencséje volt. Megjött az az ember, akiből a kádári időkben folytatott hivatali és tudományos „eretnekségei” után a politikusi tehetség kitört. A vita nem fajult verekedéssé. Gyakran és sokan mondták, mondtuk akkor, hogy radikálisabb átmenet kellett volna, úgy, mint aztán Václav Klaus csinálta Csehországban vagy Mart Laar a sikerországgá lett Észtországban, s Antall Józsefnek nagy volt a személyes felelőssége, hogy nem így történt. Hibásan mérte fel a helyzetet?

A taxisblokád aztán megmutatta, milyen megosztott volt a mélyben az ország, hiszen a négynapos népfelzúdulás majdnem a kormány bukásához s polgárháborúhoz vezetett. A társadalomban nagy erővel volt jelen a nemzeti újjászületés vágya és ugyanakkor a szélsőséges, a „szadeszos” ultraliberalizmus. Lenin-fiúk – utalás az SZDSZ-es vezérek pártállami atyáira – álltak szemben mucsával, a magyar elmaradottsággal, ez volt leolvasható a tévéinterjúkból éppúgy, mint az utcai plakátokból és falfirkákból.

Valamit akkor elmulasztottunk, s nem azért, mert nem olvastuk a gazdasági liberalizmus apostolait, Friedmannt és Hayekot. S talán, mert olvastuk, nem lett nemzeti a Nemzeti Bank, baj lett a privatizációval, a kárpótlással és a földtörvénnyel. Bizonytalan, formátlan tömegként úgy csapódtunk Európa szikláihoz, mint a hullámverés.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Jó tanács

 „Putyin halálos beteg, az orosz hadsereg a padlón van – hogyan szépíti a nyugati média az ukrajnai helyzetet” – ezzel a címmel közölt publi...