Olvasóinknak

Kedves Olvasóink!



Szeretettel és Tisztelettel köszöntöm Önöket!

Mielőtt a Tanú vélemény rovat szellemi önarcképét átnyújtanám Önöknek, engedjék meg, hogy köszönetet mondjak azért a szeretetért, bizalomért, amelyet a lap indulása óta Önöktől kaptam. Köszönöm a biztatást, az elismerő szavakat, még egyszer köszönöm, és továbbra is elvárom a segítő szándékú kritikákat, bíráló megjegyzéseket is, amelyet Önöktől kaptam.

„Nyelvében él a nemzet!” – hangzik a máig ható intelem. Ez a nyelv pedig napjainkban végveszélyben van! A könyvekből, a folyóiratokból, a képernyőn keresztül árad felénk a szellemi bóvli, a szennyes gondolat, az esztétikai-erkölcsi-világnézeti mocsok, egyre jobban teret hódít a durvaság, az erőszak, a hazugság… Körülvesz bennünket a döntően önző és haszonelvű világ, amely elérni és megszerezni akar, amely az élet minőségét csak az anyagi javakban és az élvezetekben méri.

E „tiszta fényű lappal”, ahogyan Hegyi Béla író, esszéista nevezte, a Tanú tiltakozni kíván a mindennapjainkat elárasztó szellemi igénytelenség ellen.

A nemzeti kultúra és műveltség terjesztésével, a korrekt tájékoztatás megteremtésével ez a folyóirat - a maga szerény módján - szeretné elősegíteni az emberi személyiség méltóságának, egyenlőségének és tiszteletének, mint demokratikus eszménynek a megvalósítását.

Az irodalom, a szellem, a szív erejével kíván hozzájárulni a honfitársak igazságosságra, szabadságra és hazaszeretetre történő neveléséhez, az ismeretek és eszmék szabad kicseréléséhez, a hazánk múltjának és jelenének pótolhatatlan, egyedi és meg nem újítható forrását jelentő kulturális örökségünk megőrzéséhez.

Európa szívében csak erős nemzeti műveltséggel, évszázados hagyományainkkal tudunk megmaradni függetlennek, magyarnak. Ismert, hogy a nemzeti öntudatot történelmünk viharos századaiban az irodalom, a kultúra tudta megőrizni. A nemzetmegmaradás egyik legfontosabb eszköze a nemzeti kultúra: ha van nemzeti kultúránk, létezik nemzet is. A diktatúra időszakaiban az irodalom jelentette az egyedüli kapaszkodót, a vigaszt; szólt helyettünk az egész nemzet helyzetéről, kínjairól. A Tanú /Németh László emlékére/ azért született, hogy szellemi-lelki otthona legyen azoknak az öntudatos, tenni akaró polgároknak, akik még hisznek az eszményekben, a kultúra összetartó erejében.

Ma költők, írók, tudósok helyett médiasztárokra hallgatnak a gyermekeink, és megmosolyogni való bolond, aki elérzékenyül a kristálytiszta költészet olyan hangjain, mint Áprily Lajos Március című versének utolsó strófája, amely így hangzik:

„Barna patakja
napra kacagva
a lomha Marosba csengve siet,
Zeng a csatorna,
zeng a hegy orma,
s zeng - úgy-e zeng, úgy-e zeng a szíved?”

A Tanú, indulásakor arra vállalkozott, hogy a kortárs irodalom, a művészetek, valamint a hiteles történetírás és politológia eszközeivel szolgálja az igényes olvasókat, fölvállalva a nemzeti értékeket, a polgári esztétikai-erkölcsi értékrendet.

A közjó elkötelezett és önzetlen szolgálatára törekedve igyekszem megtartani azt az erkölcsi-szakmai igényességet, amit a lap ars poeticájában megfogalmaztam.
Nem várom el olvasóimtól, hogy véleményük mindenben egyezzen a szerző meggyőződésével, pusztán arra törekszem, hogy írásaimmal továbbgondolkodásra késztessem, éltessem, hitet és önbizalmat adjak. Az aztán már az olvasó dolga, hogy saját élményeivel, tudásával, gondolataival, érzésvilágával egészítse ki az olvasottakat, és alakítsa ki saját álláspontját, véleményét a körülöttünk levő világról.

De ahogyan azt a híres argentin író, Borges megfogalmazta: „Akárcsak az olvasás, az előadás is közös munka, és azok, akik hallgatják, nem kevésbé fontosak, mint az, aki beszél...”

Hiszem, hogy a lap munkássága nem hiábavaló, és a Tanú-nak hosszú évekig helye lesz a polgári Magyarország kulturális térképén.

Adjon Isten ehhez mindig elegendő erőt!



Szabó Piroska

2019. december 25., szerda

Csendes éj

Csendes éj, szentséges éj… Néhány évvel ezelőtt a karácsonyi készület idején, így december táján, minden bevásárlóközpontban reggeltől estig szólt a zene.



Játszották a legismertebb karácsonyi dallamokat a magyar, az európai, de főleg az amerikai szokás szerint. Az emberek pedig vásároltak, átadták magukat a hangulatnak és szinte észre sem vették, hogy karácsonyra vesznek-e még ajándékot, vagy valamilyen ünnepséget rendeznek csupán az ajándékozás vagy a bevásárlás kedvéért. Mert sokan nem tudták volna megmondani már akkor sem, hogy tulajdonképpen mit is ünneplünk ilyenkor, vagy mit jelent egyáltalán ünnepelni.

Évszázadok óta rakódnak a tévedések és a sanda félreértelmezések Jézus Krisztus személye vagy a keresztény ünnepek körül. Volt, aki csak a katolikus ünneplés módján gúnyolódott olyasmit tulajdonítva a hívőknek vagy az Egyháznak, amit sohasem vallottak. Volt, aki semleges, polgári tudatlanságot színlelve mondott elképesztőbbnél elképesztőbb ostobaságokat Jézusról, a keresztény hitről vagy az ünnepről. De a keresztény kulturális környezetben felnőtt nemzedékek színlelt tudatlanságát vagy félreértését mára a valódi tudatlanság váltja fel, mégpedig széles körökben Európa szerte. Mostanában Budapesten is többen megjegyzik, hogy a decemberi időben már nem hallatszik az üzletekben a karácsonyi zene. Vajon miért? Nehogy valakit zavarjon? Vagy, mert akik a műsort meghatározzák, már maguk is elfelejtették, hogy a decemberi bevásárlási láz milyen gondolatokkal és érzelmekkel indult?

Pedig az emlékezet sok mindennél fontosabb. Kortársaink közül is sokan vallják, hogy egy népet, egy nemzetet nem elsősorban a közös törvények alkotnak, nem is feltétlenül egyetlen olyan nyelv, amely különbözik másokétól, hanem a közös emlékezet. És ilyen értelemben az egész kereszténység egyetlen, sok önálló arculatú népből álló különleges nép, egyetlen „szent nemzet”. Közös emlékezetük tárgya pedig maga Jézus Krisztus. Születése, élete, tanítása, csodái, halála és feltámadása.

Ennek a közös emlékezetnek az egyik sarokpontja pedig a karácsony. Nem tudjuk, hogy Jézus melyik hónapban és napon született, de december 25-én ünnepeljük ezt a születést. Benedek pápa írja a Názáreti Jézusról szóló könyvében: „Térjünk vissza annak a történelmi órának nagy összefüggéséhez, amelyben Jézus születése történt. Augustus császárra és az egész földkerekségre’ tett utalásával Lukács tudatosan hozott létre egyszerre történeti és teológiai keretet azon eseményekhez, amelyeket elbeszélni készült. Jézus pontosan meghatározható időben született” (Joseph Ratzinger – XVI. Benedek, A Názáreti Jézus III., Budapest, 2013.)

Történelmi személy születésére emlékezünk tehát. De olyan személyre, aki isteni, akiről azt énekli az Egyház: „Időben anya szülte őt, de Atya az idő előtt, s bár benne két természet él, mégis egy isteni személy”. Ő lett tehát az emberiség történelmének szereplője, és minden kegyetlen és értelmetlen látszat ellenére ő nem egy azok közül, akik átvonulnak a nagy színpadon: ő a főszereplő. Sokszor volt már, hogy elhallgatott a róla szóló ének. Sokszor előfordult, hogy róla még beszélni sem volt szabad, és mégis mindig előtört az emlékezet mélyéről, a teremtett világ nagy összefüggéseinek mélységéből. Szelíden, mint a ma született csecsemő, de ellenállhatatlanul, egyetlen igazi esélyként, mert benne van az élet, és ez az élet „az emberek világossága”. Ő az igazság fénye és a felénk forduló isteni arc ragyogása. Ha ő ránk tekint, ez nagyobb örömmel tölti el a szívünket, mint ha bőségben van ételünk-italunk, vagy akár ízlésünk és kényünk-kedvünk szerint válogathatunk az anyagi javakban. Mert az ember olyan lény, aki nem csak a jelen pillanatban akarja kellemesen érezni magát, mint a teremtett világ számos más, csodálatos élőlénye körülöttünk, hanem különös igény él benne arra is, hogy felemelje a fejét, körültekintsen a világban, értelmesnek, értékesnek, fontosnak tudja saját magát és az emberiséget. El lehet ezt az igényt altatni, túl lehet harsogni, de újra meg újra feltámad, új és új alakban jelenik meg és belekiáltja a történelembe, hogy nem elég az embernek az, amiről egy-egy ideológia azt mondta, hogy ennyi és semmi több, hogy az embernek márpedig csakis ezek a szükségletei. Énekeljük el hát legalább otthon, vagy hallgassuk meg közösen a régi karácsonyi szent énekeket, zökkenjünk vissza abba az időbe, amely nem csak telik, de tartalma van és értelmesen halad egy kitűzött cél felé. Mert ez a tartalmas idő az, ami tényleg létezik, akár tudomást veszünk róla, akár nem. Ne hagyjuk, hogy elmenjen mellettünk!

A Jézusra való emlékezés legnagyszerűbb formája a szentmise, a szentáldozás és az Oltáriszentség tisztelete. Hiszen a második isteni személy nem csak megtestesült, de köztünk akar maradni, társunk, Urunk, Mesterünk, barátunk és táplálékunk akar lenni. Ezt ünnepeljük majd jövő szep­temberben az Eucharisztikus Világkongresszuson. Ezt a világot átölelő szeretetet akarjuk átélni már most is, az idén karácsonykor, amikor örömmel fohászkodunk fel Juhász Gyula szavaival:

„Hisz a világnak minden tájain
Most Téged várnak és Benned remélnek,
A csodálatos földi születésnek
Meleg és fénylő ünnepnapjain.”

(Utolsó imádság, in: Égre néző, Isten jelenléte a magyar költészetben, Szent István Társulat, Budapest, 2019.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Jó tanács

 „Putyin halálos beteg, az orosz hadsereg a padlón van – hogyan szépíti a nyugati média az ukrajnai helyzetet” – ezzel a címmel közölt publi...