Olvasóinknak

Kedves Olvasóink!



Szeretettel és Tisztelettel köszöntöm Önöket!

Mielőtt a Tanú vélemény rovat szellemi önarcképét átnyújtanám Önöknek, engedjék meg, hogy köszönetet mondjak azért a szeretetért, bizalomért, amelyet a lap indulása óta Önöktől kaptam. Köszönöm a biztatást, az elismerő szavakat, még egyszer köszönöm, és továbbra is elvárom a segítő szándékú kritikákat, bíráló megjegyzéseket is, amelyet Önöktől kaptam.

„Nyelvében él a nemzet!” – hangzik a máig ható intelem. Ez a nyelv pedig napjainkban végveszélyben van! A könyvekből, a folyóiratokból, a képernyőn keresztül árad felénk a szellemi bóvli, a szennyes gondolat, az esztétikai-erkölcsi-világnézeti mocsok, egyre jobban teret hódít a durvaság, az erőszak, a hazugság… Körülvesz bennünket a döntően önző és haszonelvű világ, amely elérni és megszerezni akar, amely az élet minőségét csak az anyagi javakban és az élvezetekben méri.

E „tiszta fényű lappal”, ahogyan Hegyi Béla író, esszéista nevezte, a Tanú tiltakozni kíván a mindennapjainkat elárasztó szellemi igénytelenség ellen.

A nemzeti kultúra és műveltség terjesztésével, a korrekt tájékoztatás megteremtésével ez a folyóirat - a maga szerény módján - szeretné elősegíteni az emberi személyiség méltóságának, egyenlőségének és tiszteletének, mint demokratikus eszménynek a megvalósítását.

Az irodalom, a szellem, a szív erejével kíván hozzájárulni a honfitársak igazságosságra, szabadságra és hazaszeretetre történő neveléséhez, az ismeretek és eszmék szabad kicseréléséhez, a hazánk múltjának és jelenének pótolhatatlan, egyedi és meg nem újítható forrását jelentő kulturális örökségünk megőrzéséhez.

Európa szívében csak erős nemzeti műveltséggel, évszázados hagyományainkkal tudunk megmaradni függetlennek, magyarnak. Ismert, hogy a nemzeti öntudatot történelmünk viharos századaiban az irodalom, a kultúra tudta megőrizni. A nemzetmegmaradás egyik legfontosabb eszköze a nemzeti kultúra: ha van nemzeti kultúránk, létezik nemzet is. A diktatúra időszakaiban az irodalom jelentette az egyedüli kapaszkodót, a vigaszt; szólt helyettünk az egész nemzet helyzetéről, kínjairól. A Tanú /Németh László emlékére/ azért született, hogy szellemi-lelki otthona legyen azoknak az öntudatos, tenni akaró polgároknak, akik még hisznek az eszményekben, a kultúra összetartó erejében.

Ma költők, írók, tudósok helyett médiasztárokra hallgatnak a gyermekeink, és megmosolyogni való bolond, aki elérzékenyül a kristálytiszta költészet olyan hangjain, mint Áprily Lajos Március című versének utolsó strófája, amely így hangzik:

„Barna patakja
napra kacagva
a lomha Marosba csengve siet,
Zeng a csatorna,
zeng a hegy orma,
s zeng - úgy-e zeng, úgy-e zeng a szíved?”

A Tanú, indulásakor arra vállalkozott, hogy a kortárs irodalom, a művészetek, valamint a hiteles történetírás és politológia eszközeivel szolgálja az igényes olvasókat, fölvállalva a nemzeti értékeket, a polgári esztétikai-erkölcsi értékrendet.

A közjó elkötelezett és önzetlen szolgálatára törekedve igyekszem megtartani azt az erkölcsi-szakmai igényességet, amit a lap ars poeticájában megfogalmaztam.
Nem várom el olvasóimtól, hogy véleményük mindenben egyezzen a szerző meggyőződésével, pusztán arra törekszem, hogy írásaimmal továbbgondolkodásra késztessem, éltessem, hitet és önbizalmat adjak. Az aztán már az olvasó dolga, hogy saját élményeivel, tudásával, gondolataival, érzésvilágával egészítse ki az olvasottakat, és alakítsa ki saját álláspontját, véleményét a körülöttünk levő világról.

De ahogyan azt a híres argentin író, Borges megfogalmazta: „Akárcsak az olvasás, az előadás is közös munka, és azok, akik hallgatják, nem kevésbé fontosak, mint az, aki beszél...”

Hiszem, hogy a lap munkássága nem hiábavaló, és a Tanú-nak hosszú évekig helye lesz a polgári Magyarország kulturális térképén.

Adjon Isten ehhez mindig elegendő erőt!



Szabó Piroska

2019. szeptember 4., szerda

Útravaló az iskolába

Egy hat-hétéves gyermek hatalmas ígéret, lehetőség, amit nem szabad eltékozolnunk. Az iskola dolga éppen az, hogy felszínre hozza a benne egyelőre még csak rejtőzködő tehetségét, képességeit.

Képtalálat a következőre: „Rajzolo kislany”
„Egy általános iskolai tanító rajzórát tartott egy csoportnyi hatéves gyereknek. Az osztályterem végében ült egy kislány, aki rendszerint nemigen figyelt az iskolában – nem így azonban a rajzórán! A lányka több mint húsz percen át ült, és elmélyülten, karjait rajzlapja köré kerítve munkálkodott. A tanítót megigézte a látvány. Végül megkérdezte a kislánytól, mit rajzol, aki anélkül, hogy felnézett volna, így felelt: Istent rajzolom. A tanító elcsodálkozott. De hiszen senki sem tudja, hogy Isten milyen! Egy perc, és megtudják! – mondta a kislány.”

Ezzel a történettel kezdődik Ken Robinsonnak, a kreativitás, az innováció és a humán erőforrások nemzetközileg elismert szakértőjének Az alkotó elem című könyve, amely „arra buzdít bennünket, hogy ne sodródjunk a tömeggel, hanem keressük meg igazi alkotóelemünket – képességeink és vágyaink találkozási pontját”.

A bevezetőt így folytatja Robinson: „A történet arra figyelmeztet bennünket, hogy a kisgyerekek fantasztikusan biztosak elképzeléseik helytálló voltában. Felnővén többségük elveszíti ezt a magabiztosságot. Kérdezzük csak meg egy osztálynyi elsőstől, hogy melyikük tartja magát kreatívnak, és mindnyájan a magasba nyújtják majd a kezüket. Tegyük fel ugyanezt a kérdést egy csapat végzős egyetemistának: a többség nem mozdul majd. Mély meggyőződésem, hogy valamennyien elképesztő természetes képességekkel jövünk világra, amelyek közül aztán jó néhánnyal elveszítjük a kapcsolatot. Bizarr módon annak, hogy ez bekövetkezik, iskoláztatásunk az egyik fő oka. Az eredmény, hogy nagyon sok ember soha még csak érintkezésbe sem kerül saját valóságos képességeivel, és ezért nem is tudja, valójában mire lenne képes, mit is érhetne el. Ebben az értelemben azt sem tudják, hogy kicsodák is valójában.”

Eljutunk oda, hogy újra és újra megfogalmazzuk, tanévkezdéskor különösen, hogy mire is való – többek között – az iskola?

Az alapvető hivatása az kellene legyen, hogy segítsen bennünket abban, mutassa meg nekünk, hogy miben vagyunk jók, ügyesek, tehetségesek, vagyis mi az, ami örömet okoz nekünk. Olyan környezet legyen az iskola, hogy benne minden gyermek, diák – és természetesen a tanító, a pedagógus is – inspirálva érezze magát, hogy kreatív módon fejlődjék. És ez természetesen vonatkozik később a munkahelyeinkre, de a közhivatalokra is. A rohamosan változó világban a mai elsősök hatvan év múlva, 2079-ben mennek majd nyugdíjba. Feltehető a kérdés, hogy mit tanuljanak, hogy az érvényes legyen erre a hat évtizedre. A tudás nagy része egészen biztosan elavul majd. Egyetlen dolog az, ami nem avul el, ha felfedezik már az iskolában, hogy miben rejlik a tehetségük, ami majd számtalan fénytörésen keresztül képessé teszi, hogy alkalmazkodjék a változó és olykor barátságtalan világhoz. Önmagunk felfedezése olyan hajtóerő, aminek révén valamennyien sokkal jelentősebb teljesítményt nyújthatunk, mint amit mi magunkról vagy a környezetünk rólunk elképzel. Minden egyes embernek vannak olyan, csak ránk jellemző adottságaink, képességeink – és szenvedélyeink –, amelyek életünk folyamán képesek inspirálni bennünket.

Egy gyermek rendkívüli képzelőerővel, intelligenciával, érzelemgazdagsággal – és igen! –, spiritualitással (mint ahogyan a kezdő történet bizonyítja) jön a világra, amiknek azonban csak a töredékét használja majd. Ezek a képességek a maguk összetettségében, egymásra hatásukban működnek, amit nem szabadna elválasztani egymástól. Mint ahogyan a jobb és a bal agyféltekénket tudatosan harmonikus egységben kellene használnunk, működtetnünk. A bal agyféltekénk felelős a logikus, racionális, analitikus gondolkodásért, a jobb agyfélteke a kreatívabb, képzelőerőt igénylő, holisztikus gondolkodásért. A bal féltekénkkel beszélünk, írunk, olvasunk és számolunk, elemzünk és érvelünk, míg a jobb agyféltekénkkel éljük át az érzelmeket, rajzolunk, hallgatjuk és élvezzük a zenét, látjuk meg az összefüggéseket, használjuk az intuíciónkat. Az iskola dolga, hogy megteremtse ezt az inspiráló harmóniát! Sajnálatos, hogy a mai iskola többnyire csak a bal agyféltekére akar támaszkodni, holott a fejlett érzelemvilág, az intuíció pozitív hatással van a szövegértésre, sőt a számok világában való elmerülésre is. Az iskola lehet az elsődleges harmóniateremtő erő, amely segít felfedezni a személyiségünk hajtóerőit.

Egy hat-hétéves gyermek hatalmas ígéret, lehetőség, amit nem szabad eltékozolnunk. Az iskola dolga éppen az, hogy felszínre hozza a benne egyelőre még csak rejtőzködő tehetségét, képességeit, mindazt, ami örömöt okoz neki.

Vajon elhisszük-e, hogy a gyermekeink képesek elképzelni a Jóistent, és le is tudják rajzolni? Ha elhisszük neki, boldog lesz a gyermekünk az iskolában, és boldog lesz az élete során is, mert képes lesz megtalálni azt, amire született, vagyis képes lesz elolvasni és megvalósítani Istennek a róla szóló tervét.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Jó tanács

 „Putyin halálos beteg, az orosz hadsereg a padlón van – hogyan szépíti a nyugati média az ukrajnai helyzetet” – ezzel a címmel közölt publi...