Az európai közösségi élet válságáról szóló irodalom új művel gyarapodott, Mannheim Károly munkájával,*
melyet nem annyira felépítésének és megállapításainak nagyigényű volta
tüntet ki, mint inkább az alapvető európai értékekről való, egyszerre
mély és gyakorlatias felfogása és a kibontakozás lehetőségeinek szolid,
nem egeket rázó, de mégis biztató felvázolása. A munka hét, különböző
helyen és időben tartott előadást tartalmaz, azonban egységbe foglalja
őket a gondolatmenetnek és problémafelvetéseknek az összefüggése. Közös
tárgyuk végeredményben az, hogy miben áll a társadalmi értékelés és a
közösségi nevelés mai válsága, és merre van a belőle kivezető út.
Az első előadás maga is Korunk diagnózisa
címet viseli, s gondolatmenete a következő: Azok a társadalmi
technikák, amelyek a közösségi magatartásokat meghatározzák vagy
befolyásolják, a legújabb korban gyökeresen megváltoztak. A társadalmi
magatartások tömegessé válása az integrálódás és egyetemes kölcsönhatás
olyan folyamatait indította el, melyeken csak tudatos társadalmi
tervezéssel lehet úrrá lenni. Ez, valamint a háborús technika fejlődése,
az információnak, a közlekedésnek, a tudományos gondolatokkal való
ellátásnak, a közvélemény alakításának mechanizált tömegprodukción
alapuló új technikái abban az irányban hatnak, hogy csökkentik a
kulcshelyzetek számát, növelik azok jelentőségét, elősegítik a
társadalmi tervezést végző vezető kisebbség korlátlan uralmát, és
lehetővé teszik számára a tömegérzelmek {1-246.}
hatékony irányítását. Mindez nemcsak a totális államokban van így,
hanem mindenütt, ahol nagyobb válságok, pl. háború, gazdasági
depresszió, infláció, katasztrofális munkanélküliség stb. rendkívüli
intézkedéseket kívánnak meg. Az előre megtervezett, tudatos
tömegszervezésen alapuló társadalomnak ez a perspektívája kétségbe
ejtheti mindazokat, akiknek a számára az egyén szabadsága, magánélete és
a társadalmi ellenőrzésben való effektív részvétele az emberi méltóság
elengedhetetlen kellékeit jelentik. Közelebbről nézve azonban kiderül,
hogy mindez az elembertelenedésnek, az eltömegesedésnek és az
elszolgaiasodásnak csupán a veszélyét foglalja magában, azonban nem vezet szükségképpen
ebben az irányban. Először is fel kell ismernünk, hogy nem minden
társadalmi tervezés szükségképpen rossz, mert nemcsak a mechanikus
egyformaság irányában lehet tervezni, hanem a szabadság és a
változatosság irányában is, s lehet a beavatkozást csupán arra a
területre korlátozni, amelyen az erők szabad játéka konfliktusra és
zavarra vezetne. Azonkívül nem minden tervezés vezet szükségképpen
diktatúrához, hanem megvalósítható demokratikus keretek között is,
csakhogy ehhez a demokráciát a szociális igazság gondolatán keresztül,
ami nem jelent feltétlenül mechanikus egyenlőséget, el kell mélyíteni.
Ez azonban nem valósítható meg a régi „laissez faire liberalizmus”
alapján, mely a társadalom és a gazdaság végső döntéseit a véletlenre, a
gazdasági és társadalmi erők egymást egyensúlyozó hatására bízta, s
türelem alatt teljes semlegességet értett. Az új demokráciának, ha fenn
akar maradni, harcos demokráciává kell átalakulnia, s nem maradhat
semleges, mert funkcionálásának előfeltétele az, hogy bizonyos alapvető
értékekre nézve, melyeket bizonyos részben a klasszikus ókortól, nagyobb
részben pedig a keresztyénségtől örököltünk, megegyezés álljon fenn.
Ugyanakkor fenn kell tartani a liberalizmusnak azt a vívmányát, hogy az
alapvető értékeken való megegyezésen túl a részletesebb és komplikáltabb
értékek területén továbbra is fennmaradjon az egyéni választás és a
kísérletezés szabadsága.
Hogy mindez lehetséges-e, azt nem absztrakt módon, hanem {1-247.}
a társadalmi fejlődés pillanatnyi stratégiai helyzetében kell
lemérnünk. Ez pedig ma az előbbiekben kívánatosnak megjelölt fejlődés
számára komoly eshetőségeket mutat. Napjainkban egyidejűleg fokozódik a
bizalmatlanság mind a rossz eredményekre vezető laissez-faire
módszerekkel szemben, mind a nemzeti totalitárius rendszereknek az
egyéni szabadságot megsemmisítő eredményességével szemben, mind azzal a
hittel szemben, hogy a forradalmi kommunizmus minden baj orvossága
lehet. A különféle társadalmi és szellemi erőknek az az összefogása,
amit a háború kényszerített ki, szintén ennek a szintézisnek az
irányában működik, mert egyrészt a nyugati civilizáció nagy értékeinek a
megőrzését, mint feladatot, mindennél jobban kiemeli, másrészt
ugyanakkor az eredmény érdekében a legmodernebb társadalmi tömegszervező
technika alkalmazását írja elő. A társadalmi technikának azok az új
módszerei, melyek a társadalomnak az állammal szemben való mindenféle
forradalmát hatástalanná teszik, nagy jövőt biztosítanak az evolúciós
módszereknek, különösen ha ennek során sikerül olyan alternatívákat
állítani az eddigi uralkodó osztályok elé, melyek lehetőséget adnak
számukra az új világba való beilleszkedésre, és ezáltal kiválasztják
közülük azokat, akik hajlandók és képesek erre a beilleszkedésre. A
„szabadság érdekében való tervezés” (planning for Freedom) módszerének a
kidolgozását a mai generációnak kell vállalnia, mert ha egyszer az
alapvetés rossz lesz, és az új társadalmi technikát valamilyen csoport a
maga érdekében monopolizálni tudja, akkor a diktatúra kikerülhetetlen.
A második előadás az értékelés válságával
foglalkozik. A legújabb időkig csak igen kevés emberben vált tudatossá,
hogy társadalmi értékeink a középkori társadalom vallási és erkölcsi
egységéhez képest a legteljesebb zűrzavarba jutottak. A szeretet és
egyetemes testvériség gondolatán alapuló keresztyén tradíció, a
szabadság, szabad személyiség, jólét, biztonság, boldogság, türelem és
emberszeretet gondolatain alapuló felvilágosodott és {1-248.}
liberális értékelési mód, valamint az egyenlőséget, társadalmi
igazságot, egyetemes társadalmi biztonságot és tervszerű társadalmi
rendet hangoztató szocializmus még szerves összefüggésben voltak
egymással. A zűrzavar csak akkor vált tudatossá, amikor megjelent a
fasizmusnak mindeme gondolatokkal radikálisan szakító társadalmi
erkölcse, mely társadalmi értékrendszerét a termékenység, a faj, a
hatalom, a hódítás, a fegyelem és a vak engedelmesség törzsi és katonai
erényeire akarja felépíteni. Egyszerre napvilágra került, hogy olyan
társadalomban élünk, melynek normái rendezetlenek, és nem fejlődnek
egyenletesen. Innen a kontraszt a demokráciáknak a döntések terén – még a
háborúban is – megnyilatkozó ingadozása és a fasizmusok
leegyszerűsített értékrendszere és gyors elhatározásokra való képessége
között. A zűrzavar ma nemcsak a végső értékekre, hanem az emberi
viselkedés mindennapos formáira is kiterjed. Zűrzavar van a tekintetben,
hogy az ifjúságot egészséges önzésre és a szabad versenyben való
helytállásra, vagy önzetlenségre, társadalmi szolgálatra és a közös
céloknak való alárendelődésre kell-e nevelni. Kétséges, hogy az aszkézis
és az önfegyelem, avagy a minél nagyobb önkifejtés az ideál-e. Nem
tudjuk, hogyan értelmezzük mindennapi használatra a szabadság és a
fegyelem határait, nem tudjuk, hogy racionalistákat neveljünk-e, akik
hasznossági szempontból kiindulva könnyen elhagyják a tradicionális
módszereket, vagy az erkölcsi szabályrendszerben megtestesült örökség
szigorú megőrzőit. A nevelés magasabb fokain nem tudjuk, hogy az
iparosodó társadalom által nagymértékben megkívánt specialistákat vagy
filozófiailag képzett, átfogó és összefogó szellemeket neveljünk-e. Nem
tudjuk, mi a munka és mi a szabadidő erkölcsi értéke, s hogyan lehet
humanizálni a mechanikus tömegmunkát és a mechanikus tömegszórakozás
intézményeit. Nem tudjuk, hogy nemi életünkben az örökölt tilalmak
rendszerét kell-e erősítenünk, vagy pedig mindenfajta titkolódzást és
tilalmat el kell-e távolítanunk erről a területről. Zavarosak az igazi
nőiességre és az igazi férfiasságra vonatkozó ideáljaink is.
Teljességgel ellentmondók és sokfélék a mindennapi {1-249.}
életműködésekre vonatkozó viselkedési szokások is. Végezetül arra nézve
sincs biztos megegyezésünk és mértékünk, hogy a szokásoknak és az
értékelésnek ez a nagy változatossága maga jó-e vagy rossz. Mindez
nemcsak véleménybeli különbségeket jelent, hanem a közösségi élet
zavarait is. A régi, homogénebb társadalmaknak gyakran egybeeső vallási,
politikai és társadalmi tekintélyei helyett ma a tekintélyek sokasága
viaskodik az egyes ember értékeléséért. Minthogy a tekintélyek igazolása
teljesen önkényessé vált, tehát nincs egységes mérték a társadalmi
szerepviselők felelősségének mértékére és szempontjaira sem, úgyhogy
végül senki sem felelős semmiért. Minthogy hiányzik az általánosan
elfogadott társadalmi értékek szilárd háttere, hiábavalók a propaganda, a
szuggesztió, a tanulás, a szoktatás, a fegyelmezés, a gyermekvédelem, a
lélekgyógyászat stb. stb. összes módszerei – bármilyen modernek is –,
mert hiszen teljességgel céltalanul és összefüggéstelenül dolgoznak
egymás mellett és egymás ellen. Sem az emberi test, sem az emberi lélek
nem bírja ki a teljes bizonytalanságot, a tökéletesen szabad választást,
a végtelen változatosságot, hanem szüksége van az alapvető kérdésekben
bizonyos minimális egyformaságra és folytonosságra. Az élet különböző
területein érvényesülő értékek ellentmondása az emberi jellemet,
ahelyett hogy összefogná, szétesővé teszi, mert az, amit az emberek
életük egyik szektorában cselekszenek, teljességgel összefüggéstelenül
marad azzal, amit életük más területein művelnek.
Az értékelés e válságának okára nézve éles
ellentét van az idealisták között, akik a modern társadalom krízisét
éppen bizonyos alapvető értékektől való eltávolodásra vezetik vissza, és
a marxisták között, akik az értékek válságát bizonyos társadalmi és
gazdasági változások puszta függvényének tekintik. A marxizmusnak megvan
az az alapvető érdeme, hogy rámutatott arra, hogy a kultúra és az
értékelés világa bizonyos társadalmi feltételektől függ, amelyek között a
gazdasági rendnek és az osztályoknak elsőrendű fontossága van. Ha
azonban az értékelés válságát kizárólag ebből a szemszögből ítéljük meg,
akkor vizsgálódásunk {1-250.}
területét önkényesen leszűkítjük. Az értékek ui. végsőleg abban
gyökereznek, hogy emberek bizonyos helyzetekben a választás lehetősége
és szükségessége előtt állanak. Ennek során pedig egyaránt működésbe
lépnek legegyénibb aspirációik és a társadalmi környezetük által
kialakított, reájuk ható objektív normák, s e két tényező egymásra
hatásából adódik minden értékelés. Ebből következik az a felismerés,
hogy a társadalom változása az erkölcsi helyzetek újjáértékelését és új
megfogalmazását kívánja, s az a felismerés, hogy ha tisztába akarunk
jönni a társadalmi szerkezet változásával kapcsolatos válsággal, akkor
először tisztába kell jönnünk az értékeléssel kapcsolatos társadalmi és
lélektani folyamatokkal, az értékek kialakulásával, terjesztésével,
kiegyenlítésével, egységesítésével és átvételével.
Ebből a szemszögből nézve korunk értékelési
válságának egyik legfőbb oka társadalmunk ellenőrzés nélküli, rohamos
növekedése és eltömegesedése, mely lehetetlenné teszi, hogy a
szeretetnek, kölcsönös segítségnek és testvériségnek kis közösségekre
méretezett erkölcsi elvei az összefüggő és komplex tömegtársadalmakban
rendező szerepüket régi formájukban be tudják tölteni. Emberek igen
gyakran azért mondanak csődöt a modern társadalomban előálló
helyzetekben, mert senki nem tanította őket, hogyan kell az otthonban
tanult erkölcsi erényeket a nagy (nemzeti, emberi) közösségek igényeihez
átállítani. Az új társadalmi helyzetek bizonyos intézmények értelmét
teljesen megváltoztatták. Így pl. a magántulajdon és az értékelésnek
vele kapcsolatos rendszere termékeny és igazságos volt kisparasztok és
kézművesek társadalmában, de értelme megszűnik és kihatásai gyökeresen
megváltoznak a nagyméretű ipari technika szervezetében. A gyári üzem
keretén belül a munkának egészen más az ideálja, mint az egyéni munkát
végző „jó iparos”-é. A különböző s azelőtt egymástól izoláltan élő
osztályok és csoportok összekeveredése is napvilágra hozza értékeléseik
különbözőségét és ellentmondását. Míg a régi szokás által irányított
társadalmakban a legfontosabb értékeket gondolkodás nélkül elfogadták, s
új értékelések egy hosszadalmas szokásszerű próbálgatási folyamaton {1-251.}
keresztül alakultak ki s szilárdultak meg, addig ma az értékek gyors
ütemű, tudatos képzésére volna szükség, melynek szervei és módszerei
teljességgel hiányoznak, az emberek tehát tanácstalanságukban elfogadják
erkölcsi irányítóként azt a hatalmi tényezőt, aki a legnagyobb erővel
jelentkezik erre a szerepre. Ha egy olyan társadalmat szeretnénk
megszervezni, amely nem alapul merő szokásszerűségen, de nem is vak
engedelmességen, hanem kollektív mérlegelésen, tudatos belátáson és
megegyezésen, akkor meg kell találnunk a totalitárius agyonszabályozás
és a laissez faire liberalizmus anarchiája között a Harmadik Utat, és ez
a társadalmi tervezés demokratikus módszere, „a szabadság érdekében
való tervezés”.
Ennek a munkának első követelménye, hogy fel kell
adni a laissez faire liberalizmusnak az értékekkel szemben való
közömbösségét. Be kell vinni a köztudatba, hogy a demokrácia
funkcionálásának feltétele az önfegyelem, a véleménybeli eltérések
hátratétele életbe vágó közös akciók érdekében. Ezt az erényt azonban
nemcsak a parlamentben, hanem a mindennapi élet mindenféle kis
közösségében egyaránt ki kell fejleszteni. Az értékekre vonatkozó
megegyezés továbbá nemcsak a vélemények összeegyeztetését jelenti, hanem
közös életre való együttes vállalkozást is, ez pedig magában foglalja
társadalmi rendszerünk bajainak a tudatos számbavételét, vagyis a közös
értékekért való küzdelem teljességgel párhuzamos a szociális igazságért
való küzdelemmel, noha nem azonos vele, és nem is merülhet ki benne,
hanem ezenfelül pozitív módon is létre kell hoznia az alapvető értékekre
vonatkozó megegyezést, és ki kell építenie a társadalmi értékelések
tudatos kialakításának és módosításának a szerveit. Ez pedig a merő
tradíción alapuló értékalakítási módszerekhez képest olyan nóvumot
jelent, melynek keresztülvitele egészen széles alapú és óriási méretű
társadalmi átnevelést kíván. S még ha szkeptikusak vagyunk is abban,
hogy a nagy tömegeket teljességgel át lehet-e nevelni, akkor sem
elégedhetünk meg mai nevelési rendszerünkkel, amely gátlások
létesítésére és az ítélőerő növekedésének megakadályozására irányul,
hanem megfelelő {1-252.}
nevelési stratégiát kell kidolgoznunk, amely mind a kiválasztottak,
mind a tömegek nevelését tudatosan végiggondolja. (Úgy, amint a
katolikus egyház az egyszerű embernek képekben és rituális
cselekedeteken keresztül kívánja az igazságot bemutatni, a magasabb
értelmiségűeket pedig bevezeti a teológiai érvelés és igazságkeresés
módszereibe.) Mindehhez az értékek terjesztésének és egyeztetésének
kezünkben lévő eszközeit, az ifjúság nevelését, a szociális munkát, a
gyermekvédelmet stb. magasabb síkon össze kell hangolni, mind a céljukra
vonatkozó elméleti felfogások, mind a gyakorlati politikájuk és
együttműködésük tekintetében. A háború egyik legnagyobb tanúsága, hogy
mennyi rejtett lélektani és intézményi erő tud működésbe lépni, ha a
társadalom integrációjára valóban szükség van. A háború utáni újjáépítés
nagy munkája remélhetőleg fenntartja az integrálódásnak azt a
szükségletét, amelyet ma a háború vált ki: ha ez nem történik meg, akkor
az emberiség elkerülhetetlenül valamilyen totalitárius vagy
diktatórikus szervezési módszer rabigájába fog kerülni.
A harmadik előadás tárgya az ifjúság problémája a modern társadalomban.
Az ifjúság minden társadalomban az életerő tartalékát képviseli, mely
képes a társadalom életerejének a felfrissítésére. Mind a társadalmi
forradalom, mind a társadalmi reform, ha komolyan új utakat akar nyitni,
ezt csakis az ifjúság által viheti keresztül. Az idősebb és közbenső
generációk előre láthatják és irányíthatják a változásokat, de élni és
elevenné tenni csakis az ifjúság fogja az új helyzeteket. Az ifjúság sem
nem progresszív, sem nem konzervatív természeténél fogva, hanem
potenciálisan bármiféle új kezdetre kapható, mert még nincs teljesen
beleágyazva a meglévő társadalmi rend és érdekek status quójába. A
szokásszerűen szilárdan megalapozott társadalmakban, melyek általában
arra hajlanak, hogy az ifjúságban rejlő vitális tartalékot lehetőleg
kismértékben használják ki, sőt visszaszorítsák, az ifjúság zökkenő
nélkül átlép a társadalmi status quo {1-253.}
kialakult helyzeteibe. Ezzel szemben az értékelési zavarban élő
társadalmi szervezetek jellegzetes tünete a pubertás válsága, amelyet a
szilárd, szokásszerű és tradicionális alapokon fejlődő társadalmak
egyáltalán nem ismernek. Az ifjúságnak ez a válságos korszaka azonban,
melyben oly nagy mértékben kapható új alakulásokra, bandák, csapatok
alakítására, nemcsak baj, hanem haszon is lehet, s egy dinamikus
társadalom igyekezni fog az ifjúságnak ezt a korszakát minél
termékenyebben kihasználni és organizálni. Feltűnő, hogy ennek a
módszerei és szervezetei mennyire hiányoznak Angliában, s ezzel
valószínűleg szorosan összefügg a társadalmi és értékelési reformcélok
tudatos, világos és határozott körvonalazásának a hiánya is.
Természetesen oka lehet ennek a biztonság és jólét magas foka, mely a
szükséges átalakulások fokozatos és folytonos lefolyását lehetővé tette;
továbbá a tőkésosztály szellemének a befolyása, mely Franciaországgal
együtt nemcsak katonai, hanem lélektani síkon is valamiféle
Maginot-vonal1
mögé igyekezett húzódni, hogy a veszéllyel való szembenézést elkerülje;
az is, hogy az angolok sokkal inkább intézményeikben élnek, mint
tudatos és reflexív gondolataikban; az is, hogy Angliában a szabad
intelligencia, bár a legteljesebb szabadsággal nyilváníthatja
véleményét, végeredményben igen kevéssé befolyásos helyet foglal el a
közéletben; s az egész nevelési rendszer, amely annyira előnyben
részesíti a vizsgákat és az adatszerű tanulást a kísérletezéssel és az
önálló ítélkezéssel szemben. A szükséges reformok és változások világos
tudatának és körvonalazásának legdöntőbb oka azonban az ifjúság helyének
és súlyának a bizonytalansága vagy hiánya. Az ifjúságnak Angliában
nincs társadalmi tekintélye, s hiányoznak a spontán, önkéntes ifjúsági
egyesületei, ahol az ifjúság speciális szelleme és kvalitásai
összegeződhetnének. Márpedig a társadalom értékvilágának előttünk álló
átszervezése csakis a társadalom vitális tartalékainak a teljes
mozgósításával érhető el, amihez egész nemzetre kiterjedő ifjúsági
mozgalomra van szükség, nehogy az ifjúság latens energiái
szétszóródjanak a társadalmi értékelés fennálló káoszában. Egy ilyen
egész nemzetre kiterjedő ifjúsági {1-254.}
mozgalomra építettek a totalitárius rendszerek, s ezt meg kell tennie
az angol demokráciának is, mert ez nem a totalitárius felfogásból
magából, hanem annak dinamikájából következik, és a demokráciának, ha
fenn akar maradni, szintén dinamikussá kell válnia. Azokat a rugalmas és
sokoldalú attitűdöket, amelyeket a harcos demokráciának ki kell
fejlesztenie, csakis nevelés útján lehet elérni. Ennek pedig Angliában
volnának a legkomolyabb esélyei, mert ez az ország eddig valóban
nagymértékben képesnek mutatkozott egyensúlyozott lelkeket és rugalmas,
sokoldalú attitűdöket produkálni.
A negyedik előadás a szociológia és a társadalmi tudatosság
összefüggéseivel foglalkozik. Mai nevelési perspektívánk legdöntőbb
változása szerinte az, hogy a nevelés töredékes és részekre szaggatott
koncepciójával szemben a nevelés egyetemes koncepciója lépett előtérbe.
Az előző korban nemcsak az iskoláztatás alsóbb és magasabb fokozatai, az
egyes iskolatípusok, az egyes osztályok, az egyes tantárgyak nevelési
programja volt teljességgel elszakítva a többitől, hanem teljes
összefüggéstelenség uralkodott az otthon, az iskola, a műhely, a
gyermekvédelmi s szociális intézmények és egyáltalán az iskola és az
élet nevelői munkája között. Teljességgel izolálva volt mindettől az
erkölcsi nevelés kérdése, amely szintén tantárgyként volt beillesztve a
többi tárgyak közé. A liberális nevelés, még ott is, ahol magasabb
értékek felé volt irányítva, a személyiséget absztrakt módon fogta fel, s
annak különböző veleszületett képességeit akarta nevelni, tekintet
nélkül azok összefüggésére és a társadalmi adottságok meghatározó
hatására. Ma tudjuk egyrészt azt, hogy az emberi személyiség egy és
oszthatatlan, másrészt azt, hogy kialakulása szorosan összefügg a
társadalmi környezettel. Az indusztriális civilizáció növekedése részben
vagy teljesen szétzüllesztette azokat a közösségeket és módszereket,
melyeken belül szokásaink és tradicionális értékeléseink azelőtt
létrejöttek, ami az egyes ember alkalmazkodási zavarain felül egész
kultúránk {1-255.}
eltömegesedését, elembertelenedését és elsilányulását idézte elő.
Ezekkel a rohamos változásokkal nem lehet többé az egyszerű józan
észnek, a próbálgatásnak és a tévedéseken való tanulásnak (trial and
error) a lassan fejlődő társadalmakra szabott módszerével szembenézni,
hanem csakis a társadalmi tudatosságnak azon a magas fokán, amelyet a
szociológia mai fejlettségű tudománya jelent. A pszichológia és a
szociológia ma sok vonatkozásban lehetővé teszik, hogy az emberi
viselkedés és a társadalmi szervezés különböző feltételeit és hatásait
át tudjuk tekinteni, és az egyes ember neurózisait mint a társadalmi
környezethez való alkalmazkodás zavarait tudjuk értelmezni. Társadalmi
tudatosság nem azonos a marxi értelemben vett osztálytudatossággal, mely
a társadalmi tudatosságnak csupán egyik aspektusa, tudniillik a harcos
társadalmi csoport szempontjából nézett tudatosság. Most azonban totális
és minden oldalú tudatosságra van szükség, mely nemcsak ismeretből,
hanem lelki beállítottságból is áll, különösen bizonyos gátlások, tudat
alatti félelmek leküzdésére való készségből és bátorságból.
E háború előtt Angliában igen kis mértékben volt
meg az ilyenfajta tudatosságra való készség. Ennek azonban semmi köze az
angol faji jelleghez, hanem inkább az angol társadalmi fejlődés
folytonosságának, fokozatosságának és egy bizonyosfajta nevelésnek az
eredménye. Egyike azoknak a dolgoknak, amelyek a kontinensről jövő
embert a legjobban meglepik, az az angol életstílus, amely kimondatlanul
hagy annyi minden lényeges dolgot, amelynek létezésével és
fontosságával nagyon is tisztában van. Ez az életstílus minden
esztétikai szépsége és belső értéke mellett is aligha tud megfelelni
azoknak a követelményeknek, amelyeket a modern társadalmi fejlődés
támaszt a társadalmat vezető elittel szemben. Tárgytalanná vált az a
félelem is, hogy a problémák tudatosítása túlságosan kiélezné a
tőkésosztály és a munkásság ellentétét, mert a totalitárius rendszerek
megjelenésével a szabadság és a diktatúra alternatívája vált döntővé,
noha az emberek nagyobb részben még ma is a régi kapitalista–kommunista
ellentét kategóriáiban gondolkodnak. Valójában {1-256.}
azonban ma Nyugaton a jobboldal és a baloldal nagyobb része egyaránt
hajlandó lényeges áldozatokra, ha azt remélheti, hogy a rekonstrukció
létrejöhet osztályharc, forradalom és diktatúra nélkül, és a fasizmus
vagy kommunizmus alternatívája között meg lehet találni egy Harmadik
Utat, egy olyan tervtársadalom útját, amelyben a terv közösségi
ellenőrzés alatt áll, és amelyben a szabadság módszerei és formái nem
szűntek meg; vagyis a progresszív demokrácia útját. Ennek lehetősége a
társadalmi tudatosság kialakulásán áll vagy bukik.
Az ötödik előadás a tömegnevelés és csoportanalízis
kérdésével foglalkozik. Rámutat arra, hogy a nyugat-európai
demokráciákban, melyek eddig nagyobb gazdasági biztonságuk folytán nem
jutottak a legélesebb válságba, szintén dolgoznak a szétesés modern
erői, melyek az egész társadalom dezorganizálására fognak vezetni,
hacsak nem találjuk meg a társadalmi ellenőrzés, a közösségi kultúra és a
tömegtársadalom szükségleteinek megfelelő nevelés új, kielégítő
formáit. Mindehhez világosan tudnunk kell, hogy a nevelés nem
absztrakte, hanem egy adott társadalomban formálja az embert; hogy a
végső nevelési egység sohasem az egyén, hanem mindig a csoport; hogy a
társadalom nevelési célkitűzését nem lehet elválasztani attól a
történeti helyzettől és attól a társadalmi rendtől, amelyben a szóban
levő társadalomnak helyt kell állnia; hogy az erkölcsi kódexek és normák
nem öncélt jelentenek, hanem mindig az egyéni és csoportalkalmazkodás
egymásra ható játékának az eredményét, amelyek a változott helyzetekkel
változásoknak vannak alávetve; hogy a nevelést és a nevelési módszerek
hatását csak úgy érthetjük meg, ha a társadalmi ellenőrzés egyik
módszereként vesszük számba a sok közül; s hogy a legfejlettebb nevelési
módszer is hatástalan marad, ha a társadalmi vezetés többi módszerével
nincs összehangolva. Ha meg akarjuk akadályozni, hogy hatalmi szóval
írjanak elő új hitrendszereket és új erkölcsi kódexeket, akkor magunknak
kell olyan fórumot teremtenünk, amely a {1-257.}
rohamos átalakulások mai idejében irányítást tud adni a társadalmi
alkalmazkodás kérdéseiben; nem diktátori hatalmánál fogva, hanem a benne
összegyűlt legjobb szellemek tekintélye és az egész közösséggel való
szoros kapcsolata alapján.
Ha egyszer tudomásul vesszük, hogy minden emberi
aktivitás döntő szempontja az alkalmazkodás, vagyis az egyén
viselkedésének a környezet követelményeihez való igazodása, akkor
bizonyos fokig ellene kell mondanunk annak az utóbbi évtizedekben
elterjedt szélső individualizmusnak, mely azt képzelte, hogy a
társadalmi és a lélektani újjárendezés képessé tesz bennünket arra, hogy
tilalmak nélkül éljünk. Bizonyos mennyiségű tilalom és szankció
elkerülhetetlen. Egy jól rendezett társadalom azonban igyekszik a lehető
legkevesebb tilalommal dolgozni, igyekszik különbséget tenni az egyes
tilalmak között, és igyekszik segíteni az egyént, hogy a lehető
legjobban tudjon alkalmazkodni, és talpra tudjon állni, ha az
alkalmazkodásban megbukott. Társadalmunk konvenciói és tilalmai
tekintetében tehát ma ismét a szókratészi reflexió módszerére2
van szükség, mely először kísérelte meg a fennálló erkölcsi kódex
elavuló elemeit analizálni és mitikus magyarázatokat kritikai
megvilágításba helyezni. Ebből a szempontból társadalmi erkölcsünk
normái között fogunk találni olyanokat, amelyeknek a társadalmi rend
szempontjából határozott és világos funkciójuk van, mint például az
emberölés tilalmának, a fegyelmezettség, a megbízhatóság, az
állhatatosság parancsainak stb. Találunk olyanokat, amelyek egymásnak
ellentmondanak, minthogy ellentétes forrásból származnak, s ezáltal az
alkalmazkodás lélektani zavarait idézik elő. Ha pl. a család és az
iskola önfeláldozásra nevel, utána pedig kidob egy olyan életbe,
amelynek a verseny és az önzés az alapszabálya, az ellentétes kívánalmak
összeütközéséből egy csomó neurózis fog származni, amelyeken végsőleg
csakis az ellentétes szellemű intézmények összehangolásával lehet
segíteni. Találni fogunk olyan szabályokat, amelyeknek valaha megvolt a
funkciójuk, ma azonban elvesztették társadalmi jelentőségüket. Ezeknél a
racionális szociológiai analízisnek nagy jelentősége van abban az {1-258.}
irányban, hogy képessé teszi az egyént és a közösséget az ilyen
értékmérőktől való megszabadulásra. Találunk azután olyan normákat,
amelyek önmagukban értelem nélküliek ugyan, de bizonyos társadalmi
folyamatok során valóságos funkciót kaptak vagy kaphatnak. Végül vannak
értelmetlen szabályok, melyeknek semmiféle valóságos funkciójuk nincs,
hanem a régebbi társadalmak gyámoltalanságából és történeti
esetlegességekből származnak, pl. a különböző rituális étkezési
szabályok. Ezek, még ha próbálnak is nekik utólag bizonyos racionális és
higiénikus értelmet adni, egyszerűen a közösség és az egyén lélektani
ballasztját jelentik, és kétségtelenül nincsen helyük az erkölcsi normák
között. Erkölcsi értékmérőink revíziója nem olyan forradalmi
követelmény, mint amilyennek látszik, hiszen a reformáció, különösen
pedig a puritanizmus3
sem volt más, mint a keresztyén erkölcsiségnek végsőkig menő
megtisztítása mindennemű mágikus elemtől, egy racionálisabb erkölcsiség
kialakítása érdekében.
Különösen a pszichoanalízis világított rá az
erkölcsi értékmérő és a közösségi alkalmazkodás különböző
konfliktusainak a szubjektív oldalára. Azonban a pszichoanalízisnek az
analitikus és a beteg viszonyára szorított individualista gyógymódja
csupán az egyik lehetősége a lélektani kezelésnek, és hátránya az, hogy a
beteget teljesen kiveszi a maga szociális környezetéből. Ma már érdekes
kísérletei léteznek a csoportanalízisnek a kórházi ideggyógyászat, a
gyermeklélektani tanácsadás és a munkaiskola kereteiben, s nem kevésbé
fontos eredményeket lehet elérni a politikai ideológiáknak, a
közvéleménynek, de általában a társadalom különböző csoportjaiban
uralkodó általános véleményeknek az elemzése terén.
A hatodik, rövid előadás a nemzetiszocializmus csoportstratégiáját
vizsgálva rámutat arra, hogy ennek sikere éppen abban rejlik, hogy
sohasem közeledik az egyénhez mint egyénhez, hanem mindig mint valamely
társadalmi csoport tagjához, s igyekszik {1-259.}
rohamos támadással bizonytalanná tenni azokat a különböző csoportokat,
amelyekhez az általa megnyerni kívánt egyének tartoznak, azután pedig az
ilyen módon gazdátlanná és megzavarodottá vált egyéneket a lehető
leggyorsabb módon beleszervezi egy új csoportba.
A hetedik előadás keresztyén gondolkodók egy köre előtt hangzott el, Új társadalomfilozófia felé
címen. Kiindul abból a megállapításból, hogy a reneszánsz és a
liberalizmus óta a keresztyénség megszűnt a társadalmi élet alapvető
rendező és erjesztő eleme lenni, s az emberi ügyek szabályozását és
spiritualizálódását fokozatosan átengedte a társadalom legkülönbözőbb
versengő csoportjainak és intézményeinek. Azokon a területeken,
amelyekről nem vonult vissza, hatása továbbra is erős és átfogó maradt,
ahol azonban visszavonult, ott a vallási vonatkozások teljességgel
formálisakká váltak. Ezzel párhuzamosan alakult ki az egyházaknak –
főleg a kontinentális Európában – az a hajlandósága, hogy az uralkodó
osztályokkal dolgozzanak együtt, és azok érdekeivel azonosítsák magukat.
Ez az oka annak a bizalmatlanságnak, amellyel a közönség ma az
egyházaktól kiinduló társadalmi reformterveket fogadni szokta. A szabad
versenyen alapuló társadalmi berendezkedés megengedhette magának, hogy a
vallásos forrásból táplálkozó szabályok és értékmérők segítsége nélkül
meglegyen. A kanti Gesinnungsethik4
formalizmusa pontosan megfelel a liberális és kapitalista korszak
állapotának, amelyben a különböző, összefüggéstelen erkölcsi szabályok
nem alkottak Szent Tamás Summáinak5
szellemében vett egységes, konkrét rendszert. A modern, tömeges
társadalom összefüggéseiben azonban nem elég az egyén lelkületét számba
venni, mert azonnal jelentkeznek az egyéni cselekedetnek a közösség
egészére való hatásai is, tehát meg kell követelni, hogy az egyén
cselekedeteinek társadalmi hatásait lemérje, és e felelőssége tudatában
(Verantwortungsethik) cselekedjék. Egy ilyen társadalmi összefüggésben
azonban, ahol olyan nagy jelentősége {1-260.}
van a társadalmi tervezésnek, az egészért való felelősségnek, a hosszú
lejáratra szóló elhatározásoknak, az egész társadalmat összefogó
megegyezéseknek, egyszerre kiderül, hogy mindehhez vallásos gyökerű
integráló erőkre van szükség, mert ha ezek a gyökerek elszakadnak, mint
az az európai történelem szekularizált korszakaiban történt, akkor a
társadalmi értékekből nem marad meg más, mint az emberi viselkedésnek a
környezethez való alkalmazása, amelyben jó vagy rossz egyszerűen
hasznosságot és eredményességet jelent, anélkül hogy felelni tudna arra
kérdésre, mi a célja ennek a hasznosságnak és eredményességnek. Az
alapvető, végső értékektől való elszakadásnak egyik tünete, hogy
elszellemtelenedett korunkban semmi megfelelője nincs azoknak az
alapvető típusoknak és képeknek, amelyekben a középkori keresztyén
tapasztalat a keresztyén igazságot – példázatos jellegének megfelelően –
megjelenítette, amilyenek a Hős, a Bölcs, a Szűz, a Szent, a Bűnbánó, a
Keresztség, a Feloldozás, az Eucharisztia, a Jó pásztor, a Kereszt, a
Megváltás. Az ilyen példázatos tapasztalatok („paradigmatic experience”)
adják meg a lehetőséget, hogy a cselekvés különböző folyamataira
különböző súlyt tudjunk helyezni, és az élet különböző fázisai és
különböző helyzetei meg tudják kapni a maguk drámai jelentőségét. Az
európai erkölcsiségnek a keresztyénség melletti másik alapvető
tényezőjének, a racionalista humanizmusnak a kép- és példaanyaga kevésbé
ismert és kevésbé gazdag, azonban az értékszemlélet regenerálásának itt
is széles területe és lehetősége volna. Ilyen képek, példázatok és
drámai elemek nélkül az emberi viselkedés, az emberi jellem és az emberi
együttélés teljességgel szétesik. A kielégíthetetlen pénzkeresés, az
öndokumentálás, a végtelenbe növekvő hatalmi komplexumok, az örökös
lereagálás, a céltalan szórakozás, korunk megannyi jellemzői, mind
különböző aspektusai ennek a szétesési folyamatnak, melyen a tudományos
felismerés önmagában nem segíthet. Mert pl. az emberi lelkiállapotok és
lelki típusok tisztára tudományos megközelítése szempontjából lehetséges
és megengedett, hogy a szent és a hisztérikus között fokozati
különbséget {1-261.}
találjunk; azonban a társadalmi együttélés szempontjából
katasztrofálissá válhatik, ha elkezdjük – amint ez korunkban szokásos – a
szenteket hisztérikusokként és a hisztérikusokat szentekként kezelni.
Ha hiányoznak a társadalmi értékelés vallásos integráló erői, akkor
helyettük álvallásos tényezők, valláspótlékká előlépett politikai
ideológiák jelentkeznek.
A szükséges integráló erőt a keresztyénségben
megtestesült erkölcsi értékmérők kétségtelenül tudnák szolgáltatni, de a
tradicionális keresztyén etika szabályai és rendszere erre magukban nem
elegendők. A keresztyén etikának éppen az a teljesítménye, de egyben a
paradoxonja is, hogy egy szomszédsági viszonyokon alapuló társadalom
erényeit az egész emberiség viszonylatában alkalmazni kívánta, és a
„szeresd felebarátodat” parancsát minden emberre vonatkoztatta. (Ez a
kontraszt a nyugat-európai nyelvekben élesebben kirajzolódik, mert
ezekben a „felebarát” szónak a „közeli”, „szomszéd” kifejezés, proximus,
prochain, neighbour, Nächster felel meg.) Ma azonban a keresztyénségben
megtestesült erkölcsi értékeknek a megváltozott, eltömegesedett
viszonyokra való áttétele gyakorlati problémává vált. Ha tehát azt
akarjuk, hogy a társadalmi élet ismét a vallás erőivel itatódjék át, s
hogy ezek az erők keresztyén jellegűek legyenek, ez csak úgy lehetséges,
ha azok, akik a keresztyén tradíciót képviselik, nem elégednek meg a
vallás szokásszerű vagy intézményes formáival, hanem képesek a
keresztyénségben adott végső vallásos tapasztalat alapvető forrásaiból
meríteni. E feladat szempontjából a katolicizmus és a protestantizmus
helyzete különböző. A katolicizmus előnye az, hogy sok tekintetben
fenntartotta a keresztyénség kapitalizmus előtti társadalomszemléletét, s
így könnyebben képes megérteni a társadalmi rendezésnek a vallásos erők
felé mutató szükségleteit, s a tomizmuson keresztül régtől fogva
megszokta, hogy társadalmi intézményeket filozófiai felfogások
funkcióiként legyen képes felfogni. Jelentős a katolicizmusnak az a
hajlandósága is, hogy a vallásos tapasztalatot igyekszik összekapcsolni
szigorú ésszerűséggel és felelős gondolkodással, s ez a tulajdonsága
teszi képessé arra, hogy bizonyos {1-262.}
modern irracionalista mozgalmakkal szemben erős ellenállást tud
tanúsítani. Viszont a katolikus szociológia veszélye az, hogy modern
méretű társadalmi és társadalomszervezési kérdések megoldásánál is
hajlik középkori mértékek alkalmazására, s így a korporativizmus, a
céhrendszer, a hivatásrendiség6
propagálásával igen gyakran a totalitárius jellegű kisebbségi uralom
számára szolgáltat fedőformulákat. A protestantizmus viszont lényegesen
közelebb van a modern ember világképéhez, az egyéni szabadság, önkéntes
kooperáció, önsegély és kölcsönös segítés gondolataihoz, amelyek a
tekintélyuralom, a centralizáció és a túlszervezés fenyegető
veszélyeivel szemben erőssé teszik. Azonfelül nem szabad elfelejteni,
hogy a tomizmus szisztematikus gondolkodásra való nevelőmunkája után
milyen jelentősége volt a protestantizmusnak a modern racionalizmus
kifejlesztésében, mely sokkal inkább képes megfelelni új helyzetek és
váratlan tapasztalatok követelményeinek. Ugyanakkor azonban az
individuális racionalizmusnak az a veszélye, hogy kizárólagos uralmában
könnyen ahhoz a modern titanizmushoz vezet, amely semmiféle keretben,
rendszerben és metafizikában nem hisz, csak az örökös változás és az
örökös szenzáció dinamikájában.
A kérdés az, hogy a keresztyén gondolkodásnak
ebben az új feladatában egyáltalán segítségére jöhet-e a szociológia, az
emberi élet dolgainak ez a leginkább szekularizált felfogása. Semmi
kétség, hogy a szociológiát nem szabad és nem lehet
visszaegyháziasítani, s csak saját hitelét ásná alá, ha bizonyos témákat
vallási meggondolások alapján szenteknek és érinthetetleneknek,
bizonyos megállapításokat tilosaknak vagy kötelezőknek nyilvánítana, s
megelégednék az ilyen módon adódó félutas megoldásokkal. Sokkal
őszintébb dolog, ha a szociológus a maga módszerét és feltevéseit,
bármilyen vallásos tételbe ütközzenek is, végigviszi a végső
konzekvenciáig. Csak így érheti el, hogy megmutatkozzanak számára a
szociológiai módszer összes lehetőségei: ugyanakkor viszont megjelennek a
módszer határai és korlátai is, és ez az a pont, ahol a teológusnak
hivatkoznia kell és lehet a maga, mélyebb tapasztalatokon alapuló
értékmérőire, nem {1-263.}
pedig előbb, amikor ezzel csupán a szociológus munkáját bénítja meg, és
eredményeit teszi felemásokká. Egy ilyen értelmű termékeny
együttműködés teológia és szociológia között ma, amikor a szélső
racionalizmus kifutotta a maga formáját, és megmutatkoztak a határai,
sokkal könnyebben elképzelhető, mint egy fél századdal ezelőtt.
A teológus oldaláról nézve a legfőbb kérdés az,
hogy milyen mértékig engedi meg a kísérletező módszer jelentőségét a
vallásos gondolkodás keretén belül. Ha azt a felfogást vallja, hogy a
társadalmi életre vonatkozó keresztyén igazság bizonyos élesen
körülhatárolt megállapításokban foglalható össze, melyek időtlen
érvényűek, akkor ezen belül a szociológiai gondolkodásmód számára alig
marad hely. Döntő jelentőségű azonban, hogy a keresztyén erkölcsi
állásfoglalás lényege nem absztrakt szabályokban, hanem sokkal inkább
képekben és példázatokban van lefektetve, amelyek mindig egy adott
társadalmi környezetbe beleágyazott konkrét kép segítségével akarnak
vezetni. Ez pedig azt a követelményt támasztja minden keresztyén
számára, hogy ne a konkrét képet utánozza le, amire esetleg egyáltalán
nincs is meg a lehetősége, hanem Krisztus intencióját próbálja átvinni a
legkülönbözőbb más helyzetekre, és a társadalmi feltételek változásával
újra és újra teremtő munkával ragadja meg azt, amit a változott
viszonyokra a keresztyén tanítás alapvető példázatai és mintái mondanak.
Ha pedig a keresztyén igazságnak ez a felfogása helyes, akkor ez
egyúttal a legélesebben megvilágítja a társadalmi normák jelentőségét a
társadalmi élet számára, azt tudniillik, hogy egyrészt meg kell
menteniök a cselekvő embert a végtelen lehetőségeknek és a folytonos
változásnak a személyiséget megzavaró és szétszóró hatásától, másrészt
viszont szabad teret kell hagyniok a változott helyzethez való
alkalmazkodásra. Minthogy pedig a „szabadság érdekében való
tervezés”-nek pontosan ugyanez a célja, ebből az következik, hogy ma a
keresztyén etikai gondolkodás munkája és a szabadság érdekében való
társadalmi tervezés munkája a legnagyobb mértékben egy irányban haladnak
és haladhatnak. Más oldalról pedig azt állapíthatjuk {1-264.}
meg, hogy az európai emberiség erkölcsi és szellemi fejlődésének két
döntő tényezője, a vallás és az ész, a keresztyénség és a racionális
humanizmus – melyekből ma nem lehet előre látni, hogy végül is kettejük
közül melyiké lesz a döntő szó – a mai történelmi helyzetben
meglehetősen azonos feladatok előtt állanak, és meglehetősen azonos
beállítást kell hogy felvegyenek, mert hiszen olyan ellenség jelent meg,
mely mind a kettő számára halálos veszedelmet jelent: a mechanizált
barbarizmus.
Ebben a szemléletben könnyen megoldódnak az evolucionizmus és a keresztyén modernizmus7
problémái. Egyrészt ugyanis világossá válik, hogy a folytonos fejlődés
nem terjed ki az emberi élet végső, legmélyebb tapasztalataira („basic
experience of life”), és teljesen felesleges, hogy a vallásos
gondolkodás folytonosan igyekezzék a kor újdonságaihoz alkalmazkodni.
Másrészt viszont világossá válik az evolucionizmusnak az az igazsága,
hogy a készenlét mindenféle élőlény legdöntőbb erkölcsi kvalitása, ami
vallásos, erkölcsi és kulturális téren azt a képességet jelenti, mely
folyton változó új helyzetekben tud azonnal és biztosan visszanyúlni
alapvető, mély tapasztalatokhoz, és képes ezeknek a szellemében, nem
pedig ezeknek szokásszerűen átörökített, megmerevedett történeti formái
szerint cselekedni.
A keresztyén erkölcsi gondolkodás regenerálásának
ebben a munkájában első feladat annak megállapítása, hogy a társadalmi
rekonstrukciónak előttünk nyitva álló lehetőségei közül melyik felel meg
leginkább az élet amaz alapvető szemléletének, melyet keresztyénnek
mondhatunk. Azon lehet vitatkozni, hogy ez az alapvető, végső keresztyén
tapasztalás vajon miben áll, az eredendő bűnben, a megváltásban, a
szeretet megszabadító és teremtő erejében, vagy pedig a keresztben, a
szenvedés mélyebb értelmében. A lényeg az, hogy ezek azok a végső
gyökerek, amelyekhez visszanyúlva a helyes magatartás szabályait újra
meg újra értelmeznünk és átértelmeznünk kell. Le kell mérni a különböző
gazdasági szervezési formák szociológiai távolhatásait – itt lehet nagy
szerepe a szociológusnak –, s a keresztyénség szempontjából értékes vagy
elvetendő voltukat nem azok szerint {1-265.}
a formulák, jelszavak vagy külső formák szerint kell eldöntenünk,
melyeket felvesznek, hanem azok szerint a végső hatások szerint,
amelyeket a társadalom elmélyedt szociológiai ismerete alapján végsőleg a
társadalomban és az emberi lélekben elő fognak idézni. Hasonlóképpen
kell lemérni a keresztyén igazság szempontjából a társadalom politikai
és társadalmi struktúrájára vonatkozó terveket is. A hagyományos
keresztyén erkölcsi kódex minden egyes szabályát vizsgálat alá kell majd
venni a modern tömegtársadalomban való értelmezés, átértelmezés és
elmélyítés lehetősége és szükségessége szempontjából. Át kell vizsgálni
először azokat az erkölcsi szabályokat, amelyek végsőleg a fennmaradás
értékét szolgálják, mert míg egy egyszerűbb és áttekinthetőbb világban
ezt a komplexumot néhány egyszerű normával és aránylag egyszerű
problémával („ne ölj”, „szabad-e a katonának hazája védelmében ölni?”)
fel lehetett dolgozni, addig a modern tömegtársadalom életében az emberi
cselekedeteknek egy sokkal szélesebb területe az, amelyik összhatásában
a többi egyének és az egész közösség fennmaradását számba vehetően
érintik. Végig kell azután vizsgálni az aszketizmus
problémáját abból a szempontból, hogy egyrészt az aszkézis hagyományos
értékeléséből mi az, ami egy primitívebb gazdasági feltételek között élő
világ szűkösségével függött csupán össze, és mi az, amelyben mélyebb
értékek nyilvánulnak meg, melyek különösen alkalmasak arra, hogy a
vágyak és szükségletek határt nem ismerő felkorbácsolásán alapuló modern
világ korrumpálódásának határt szabjanak. Új formáit és új lehetőségeit
kell találni a magányosságnak
és az időleges visszavonulásnak, melynek számára a modern amerikai,
német vagy orosz tömegtársadalmakban máris nem marad semmi hely.
Ugyanakkor azonban a tömegélmények spiritualizálásának a módszereit és útjait is meg kell találni. Végül meg kell teremteni a szervezett
emberi viszonylatok, pl. a gyári együtt munkálkodás erkölcsi kódexét,
azok fegyelmét, viselkedési szabályait, felelősségi rendszerét,
munkaserkentő tényezőit, külső presztízsét és belső hierarchiáját.
Mindezekkel a kérdésekkel kapcsolatban a legkülönbözőbb {1-266.}
pontokon érezhetjük annak az új szellemnek a jelentkezését, mely
tudatos körvonalazás nélkül is a „szabadság irányában való tervezés”
gondolata felé mutat, s amely antifasiszta, antikommunista és
antikapitalista egyszerre. Ez az új szellem mutatkozik abban a
felfogásban, amely a nagyban való gazdasági szervezés értékét mind
kevésbé pénzügyi kalkulációkban és magánköltségekben, hanem sokkal
inkább organikus jólétben és társadalmi költségben méri le. Ezzel
párhuzamosan jut mindig inkább előtérbe a munkára indító tényezők között
a pusztán pénzügyi és anyagi szempontok mellett a szolgálat gondolata.
Kialakulóban van a tőkésnek a bizonytalanságtól való túlzott félelme és a
vállalkozónak és a spekulánsnak kalandorstílusa között egy egységes
attitűd, amely arra igyekszik, hogy az alapvető szükségletekre vonatkozó
társadalmi biztonságot általánossá tegye, ugyanakkor azonban társadalmi
és kulturális területen egy bizonyos kollektív vállalkozói szellemet
hozzon létre. A szabadság felfogása mindig jobban eltávolodik a pénzügyi
befektetés és a spekuláció képeitől, és mindig inkább a teremtő erő
kibontakoztatásának a képére alakul át. Végül mind erősebb az igazi
demokrácia felé való törekvés, amely nem elégszik meg az általános
választójogban való parányi részesedéssel, hanem egy mélyre menő
decentralizáció által igyekszik mindenkire alkotó társadalmi feladatot
róni. Nem bizonyos, hogy végül is ezek a tendenciák fognak győzni, de ha
nem tudnak győzni, akkor korlát nélkül fognak érvényesülni azok a ma
rejtett tendenciák, melyek egy harmadik világháború kirobbantása
irányában működnek. A felvázolt Harmadik Útnak nem lehet sikere, ha
előtérbe kerülnek azok az érdekek, melyek nem forradalmi módszerek alatt
az alapvető társadalmi és gazdasági bajoknak csupán felületi orvoslását
értik, nem pedig teljes és dinamikus társadalmi és gazdasági
újjárendezést. Ezzel a veszéllyel szemben ismét csak a kérdésekkel való
tudatos és bátor szembenézés, a társadalmi tudatosság segíthet.
{1-267.}
Eddig a mű gondolatmenete. Benne mindenekelőtt érdeklődéssel vesszük
tudomásul mindazt, amit az angol társadalomról mond, anélkül hogy ehhez
továbbiakat tudnánk fűzni. Elvileg lényegesebb számunkra az, amit az
értékek és az értékelés szociológiájáról, a keresztyén erkölcsiség
regenerálásáról, a nevelés történeti feladatáról, az európai politikai
fejlődés lehetséges Harmadik Útjáról és a szociológia feladatairól mond.
A társadalmi értékelés folyamatára vonatkozóan
döntő jelentőségű és termékeny az a felfogása, mellyel minden társadalmi
értéket két tényezőnek, egy végső élettapasztalatnak („basic experience
of life”) és a társadalmi környezethez való alkalmazkodás adott
történelmi szükségleteinek az összekapcsolódásaként fog fel. Az első
nélkül a társadalmi értékek puszta hasznossági értékekké redukálódnak,
és üresek maradnak, a második nélkül a társadalmi értékek irreálisakká
és pusztítókká válnak. A társadalmi értékeknek ez a felfogása az
idealizmus és a materializmus Szküllája és Kharübdisze között az egyedül
lehetséges termékeny megoldás. Végeredményben a tények és értékek
kérdéséről van itt szó, azonban az egész megfogalmazást igen egészséges
realizmus hatja át, aminek jellemző tünete az, hogy azt, amit
Közép-Európában a német idealizmus szóhasználatával „abszolút érték”-nek
neveznének, azt ő alapvető, végső élettapasztalatnak,
úgy is mondhatnánk, az életről való végső tapasztalatnak,
mélytapasztalatnak nevezi. E végső tapasztalat fontosságának a
felismerése folytán jut el a keresztyénség erkölcsi hagyatékának ahhoz a
– részéről teljesen szekularizált, de igen mélyen és végig átgondolt –
méltatásához, mely művének legnagyobb értéke. A keresztyén
erkölcsiségnek azt a jellegzetes vonását, hogy nem merev szabályokban,
hanem a lélek visszhangját kiváltó képekben és példázatokban van
lerögzítve, kétségtelenül nem ő ismerte fel, azonban nagyon termékeny az
a felismerése, hogy a keresztyén erkölcsiség deformálódásának, korunk
erkölcsi szétesésének és erkölcsi világképünk elszellemtelenedésének
döntő oka éppen ezeknek a példázatos tapasztalatoknak („paradigmatic
experience”) a meghalványodása, illetőleg merev normákká való
megkeményedése.
{1-268.}
Fontos momentuma e műnek a nevelés jelentőségének a teljes előtérbe
állítása. Azok között a munkák között, melyek a modern
társadalomfejlődéssel kapcsolatos társadalmi, politikai és gazdasági
problémákkal, tervekkel és célkitűzésekkel foglalkoznak, ez az, mely
nemcsak kimondja, hogy mindezek a tervek az ember teljes átnevelését és a
nevelés alapvető reformját kívánják meg, hanem egyúttal ennek a
programnak a kiindulópontjaira és gyakorlati elágazásaira is rámutat.
Politikai síkon nagy értéke e munkának, hogy az
európai társadalmi és politikai fejlődés sokaktól kívánt Harmadik Útja
számára világos és hátsó gondolatok nélküli programot ad. A „Harmadik
út” kifejezést két vonatkozásban használja. A két szemben álló
szervezési mód, a „laissez faire liberalizmus”8
és a totalitárius társadalomszervezés alternatívája között a szabadság
érdekében való tervezésben látja a Harmadik Utat, minthogy azonban
felismeri és kifejti, hogy a laissez faire liberalizmus feltámasztása a
modern tömegtársadalom világában teljességgel lehetetlen, a szabadság érdekében való tervezés
programja egyúttal a két szemben álló, többé-kevésbé totalitárius
világnézeti program, a fasizmus és a kommunizmus között is Harmadik Utat
jelent. Nyilvánvalóan látszik, hogy ennek a programnak semmi köze a
Harmadik Útra irányuló azokhoz a célkitűzésekhez, melyek fasizmus és
kommunizmus között végeredményben a gazdasági liberalizmus valamilyen
korrigált formáját szeretnék feltámasztani, melyek tehát a modern,
eltömegesedett társadalom fejlődési vonalát szeretnék valamiképpen
meglassítani vagy megállítani. A szerző ugyanakkor, mikor teljesen
tisztában van a modern tömegtársadalmi fejlődés közösségromboló és
kultúrapusztító jelenségeivel, világosan látja azt is, hogy a benne
megnyilatkozó folyamatokat semmi módon nem lehet megállítani, hanem
csakis e fejlődés következményeinek a végső konzekvenciákig való
vállalása után találhatjuk meg a közösségi erkölcsiség regenerálódásának
és a kultúraképződésnek az új kiindulópontjait.
Kissé túlzottnak látszik az a nagy szerep, amelyet a szerző a {1-269.}
szociológiának, a szociológiai tudatosságnak és a szociológusnak az új
társadalmi értékelés kialakításában szán. Némileg emlékeztet ez a múlt
századi naiv materializmusnak a tudomány valláspótló szerepére vonatkozó
hitére, bármennyire is mélyen tisztában van a szerző azzal, hogy a
társadalmi értékrend végső megalapozása nem tudományos kérdés. Semmi
kétség, hogy társadalmi, történeti és erkölcsi tudatosságunk ma oly
fokú, mint még a történelemben talán soha; azonban ma még nem tudhatjuk,
mennyi ebből a tudatosságból az értelmi világosság kiterjedése és
mennyi a válságtünet. Az előttünk levő műből az a meggyőződés érződik
ki, hogy a magas fokú tudatosság most már állandó állapota kell hogy
legyen közösségi életünknek, mert a modern tömegtársadalom
összefüggésein csak így tudunk úrrá lenni. Ezzel szemben valószínűnek
kell tartanunk, hogy ha egyszer a társadalmi értékelés új szervei és
módszerei megszilárdulnak, a társadalom életében ismét bizonyos
szokásszerűség fog érvényre jutni, s ez így is van jól, mert a túl éles
tudatosság túl sok alkotó energiát köt le. A tudatosságot elsősorban nem
a modern tömegtársadalmi fejlődés követeli, hanem az ezzel járó válság.
Ezt viszont a tömegtársadalmi fejlődés nem annyira okozta, mint inkább
súlyosbította azzal, hogy olyankor jelent meg, amikor a társadalmi
értékelés már válságba kezdett jutni, és szervei és módszerei, melyeknek
hivatása lett volna az új helyzeten úrrá lenniök, már élettelenek vagy
maguk is válságtól gyötörtek voltak. A szerző sokat utal a modern
tömegtársadalmi összefüggések túlkomplikáltságára, valójában azonban
nemcsak a túlkomplikálódás okozza az értékelési zűrzavart, hanem az
értékelési bizonytalanság is fokozza a komplikáltság érzését. Ha némileg
szokatlanul hangzik is, azt kell mondanunk, hogy az erkölcsi értékelés
szerveinek és módszereinek a regenerálódásával a társadalmi
összefüggések lényegesen le is fognak egyszerűsbödni. Ez nem jelenti
természetesen a tudatosságnak a mai helyzetben való lebecsülését
valamiféle ködös irracionalizmus javára, hanem annak hangsúlyozását,
hogy válságos helyzetben nem a merő tudatosság, hanem tudatosság,
bátorság és készenlét, mint {1-270.} erkölcsi
kvalitások a döntők. Hogy ez a gondolat a szerző gondolatmenetének is
az irányában fekszik, az annál valószínűbb, mert maga is utal a
készenlét morális kvalitásának a jelentőségére, s mert a tudatosságra
használt kifejezése (awareness, nem consciousness) az éberség
vonatkozását is magában foglalja. A „tudatosság” szerepével párhuzamosan
a „tudós” szerepét sem szabad túlfeszítenünk. Ha szociológus alatt az
európai válság néhány igazán nagy diagnosztáját értjük, akkor
kétségtelenül el lehet fogadnunk a jövendő társadalmi értékvilág
kialakításában a szociológusnak szánt fontos szerepet. Ha azonban a
szociológiát mint a tudományos üzem egyik szakágát tekintjük, akkor
ebben az értelemben a „tudós”-tól nem szabad többet várnunk, mint
amennyit adhat. Az új értékelési rend kialakítása végsőleg mégiscsak
olyanoknak a személyes teljesítményein fog nyugodni, akik azonfelül,
hogy teljes egységben képesek látni a válság és a kibontakozás erkölcsi,
tudományos és politikai aspektusait, személy szerint is egyszerre
bírnak erkölcsi, tudományos és politikai hitellel és hivatottsággal az
értékek terén való útmutatásra.
1943
(Bibó István Válogatott tanulmányok.I. kötet.)
A műveltség nem ünneplőruha, amelyet hordani kell. A műveltség a helytállás segédeszköze, a kifejezés szerszáma, a vállalkozás fegyverzete.
Olvasóinknak
Kedves Olvasóink!
Szeretettel és Tisztelettel köszöntöm Önöket!
Mielőtt a Tanú vélemény rovat szellemi önarcképét átnyújtanám Önöknek, engedjék meg, hogy köszönetet mondjak azért a szeretetért, bizalomért, amelyet a lap indulása óta Önöktől kaptam. Köszönöm a biztatást, az elismerő szavakat, még egyszer köszönöm, és továbbra is elvárom a segítő szándékú kritikákat, bíráló megjegyzéseket is, amelyet Önöktől kaptam.
„Nyelvében él a nemzet!” – hangzik a máig ható intelem. Ez a nyelv pedig napjainkban végveszélyben van! A könyvekből, a folyóiratokból, a képernyőn keresztül árad felénk a szellemi bóvli, a szennyes gondolat, az esztétikai-erkölcsi-világnézeti mocsok, egyre jobban teret hódít a durvaság, az erőszak, a hazugság… Körülvesz bennünket a döntően önző és haszonelvű világ, amely elérni és megszerezni akar, amely az élet minőségét csak az anyagi javakban és az élvezetekben méri.
E „tiszta fényű lappal”, ahogyan Hegyi Béla író, esszéista nevezte, a Tanú tiltakozni kíván a mindennapjainkat elárasztó szellemi igénytelenség ellen.
A nemzeti kultúra és műveltség terjesztésével, a korrekt tájékoztatás megteremtésével ez a folyóirat - a maga szerény módján - szeretné elősegíteni az emberi személyiség méltóságának, egyenlőségének és tiszteletének, mint demokratikus eszménynek a megvalósítását.
Az irodalom, a szellem, a szív erejével kíván hozzájárulni a honfitársak igazságosságra, szabadságra és hazaszeretetre történő neveléséhez, az ismeretek és eszmék szabad kicseréléséhez, a hazánk múltjának és jelenének pótolhatatlan, egyedi és meg nem újítható forrását jelentő kulturális örökségünk megőrzéséhez.
Európa szívében csak erős nemzeti műveltséggel, évszázados hagyományainkkal tudunk megmaradni függetlennek, magyarnak. Ismert, hogy a nemzeti öntudatot történelmünk viharos századaiban az irodalom, a kultúra tudta megőrizni. A nemzetmegmaradás egyik legfontosabb eszköze a nemzeti kultúra: ha van nemzeti kultúránk, létezik nemzet is. A diktatúra időszakaiban az irodalom jelentette az egyedüli kapaszkodót, a vigaszt; szólt helyettünk az egész nemzet helyzetéről, kínjairól. A Tanú /Németh László emlékére/ azért született, hogy szellemi-lelki otthona legyen azoknak az öntudatos, tenni akaró polgároknak, akik még hisznek az eszményekben, a kultúra összetartó erejében.
Ma költők, írók, tudósok helyett médiasztárokra hallgatnak a gyermekeink, és megmosolyogni való bolond, aki elérzékenyül a kristálytiszta költészet olyan hangjain, mint Áprily Lajos Március című versének utolsó strófája, amely így hangzik:
„Barna patakja
napra kacagva
a lomha Marosba csengve siet,
Zeng a csatorna,
zeng a hegy orma,
s zeng - úgy-e zeng, úgy-e zeng a szíved?”
A Tanú, indulásakor arra vállalkozott, hogy a kortárs irodalom, a művészetek, valamint a hiteles történetírás és politológia eszközeivel szolgálja az igényes olvasókat, fölvállalva a nemzeti értékeket, a polgári esztétikai-erkölcsi értékrendet.
A közjó elkötelezett és önzetlen szolgálatára törekedve igyekszem megtartani azt az erkölcsi-szakmai igényességet, amit a lap ars poeticájában megfogalmaztam.
Nem várom el olvasóimtól, hogy véleményük mindenben egyezzen a szerző meggyőződésével, pusztán arra törekszem, hogy írásaimmal továbbgondolkodásra késztessem, éltessem, hitet és önbizalmat adjak. Az aztán már az olvasó dolga, hogy saját élményeivel, tudásával, gondolataival, érzésvilágával egészítse ki az olvasottakat, és alakítsa ki saját álláspontját, véleményét a körülöttünk levő világról.
De ahogyan azt a híres argentin író, Borges megfogalmazta: „Akárcsak az olvasás, az előadás is közös munka, és azok, akik hallgatják, nem kevésbé fontosak, mint az, aki beszél...”
Hiszem, hogy a lap munkássága nem hiábavaló, és a Tanú-nak hosszú évekig helye lesz a polgári Magyarország kulturális térképén.
Adjon Isten ehhez mindig elegendő erőt!
Szabó Piroska
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
A család és a női életpályák
Nádasi Katalin Mottó: „A család a hozzánk legközelebb eső kórház, a gyerekeink első iskolája, és egyben a legjobb, legszebb öregek ...
-
Szerző:Almássy Ferenc Éric Zemmour talán az egyetlen magyarbarát francia véleményformáló. A konzervatív Le Figaro hasábjain az őt érő tá...
-
Ha a 2000-es évek legnépszerűbb magyar könnyűzenei dalát keressük, legtöbbeknek azonnal Fluor Mizu?-ja, vagy Majkától a Belehalok juthat e...
-
Nádasi Katalin Mottó: „A család a hozzánk legközelebb eső kórház, a gyerekeink első iskolája, és egyben a legjobb, legszebb öregek ...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése