Olvasóinknak

Kedves Olvasóink!



Szeretettel és Tisztelettel köszöntöm Önöket!

Mielőtt a Tanú vélemény rovat szellemi önarcképét átnyújtanám Önöknek, engedjék meg, hogy köszönetet mondjak azért a szeretetért, bizalomért, amelyet a lap indulása óta Önöktől kaptam. Köszönöm a biztatást, az elismerő szavakat, még egyszer köszönöm, és továbbra is elvárom a segítő szándékú kritikákat, bíráló megjegyzéseket is, amelyet Önöktől kaptam.

„Nyelvében él a nemzet!” – hangzik a máig ható intelem. Ez a nyelv pedig napjainkban végveszélyben van! A könyvekből, a folyóiratokból, a képernyőn keresztül árad felénk a szellemi bóvli, a szennyes gondolat, az esztétikai-erkölcsi-világnézeti mocsok, egyre jobban teret hódít a durvaság, az erőszak, a hazugság… Körülvesz bennünket a döntően önző és haszonelvű világ, amely elérni és megszerezni akar, amely az élet minőségét csak az anyagi javakban és az élvezetekben méri.

E „tiszta fényű lappal”, ahogyan Hegyi Béla író, esszéista nevezte, a Tanú tiltakozni kíván a mindennapjainkat elárasztó szellemi igénytelenség ellen.

A nemzeti kultúra és műveltség terjesztésével, a korrekt tájékoztatás megteremtésével ez a folyóirat - a maga szerény módján - szeretné elősegíteni az emberi személyiség méltóságának, egyenlőségének és tiszteletének, mint demokratikus eszménynek a megvalósítását.

Az irodalom, a szellem, a szív erejével kíván hozzájárulni a honfitársak igazságosságra, szabadságra és hazaszeretetre történő neveléséhez, az ismeretek és eszmék szabad kicseréléséhez, a hazánk múltjának és jelenének pótolhatatlan, egyedi és meg nem újítható forrását jelentő kulturális örökségünk megőrzéséhez.

Európa szívében csak erős nemzeti műveltséggel, évszázados hagyományainkkal tudunk megmaradni függetlennek, magyarnak. Ismert, hogy a nemzeti öntudatot történelmünk viharos századaiban az irodalom, a kultúra tudta megőrizni. A nemzetmegmaradás egyik legfontosabb eszköze a nemzeti kultúra: ha van nemzeti kultúránk, létezik nemzet is. A diktatúra időszakaiban az irodalom jelentette az egyedüli kapaszkodót, a vigaszt; szólt helyettünk az egész nemzet helyzetéről, kínjairól. A Tanú /Németh László emlékére/ azért született, hogy szellemi-lelki otthona legyen azoknak az öntudatos, tenni akaró polgároknak, akik még hisznek az eszményekben, a kultúra összetartó erejében.

Ma költők, írók, tudósok helyett médiasztárokra hallgatnak a gyermekeink, és megmosolyogni való bolond, aki elérzékenyül a kristálytiszta költészet olyan hangjain, mint Áprily Lajos Március című versének utolsó strófája, amely így hangzik:

„Barna patakja
napra kacagva
a lomha Marosba csengve siet,
Zeng a csatorna,
zeng a hegy orma,
s zeng - úgy-e zeng, úgy-e zeng a szíved?”

A Tanú, indulásakor arra vállalkozott, hogy a kortárs irodalom, a művészetek, valamint a hiteles történetírás és politológia eszközeivel szolgálja az igényes olvasókat, fölvállalva a nemzeti értékeket, a polgári esztétikai-erkölcsi értékrendet.

A közjó elkötelezett és önzetlen szolgálatára törekedve igyekszem megtartani azt az erkölcsi-szakmai igényességet, amit a lap ars poeticájában megfogalmaztam.
Nem várom el olvasóimtól, hogy véleményük mindenben egyezzen a szerző meggyőződésével, pusztán arra törekszem, hogy írásaimmal továbbgondolkodásra késztessem, éltessem, hitet és önbizalmat adjak. Az aztán már az olvasó dolga, hogy saját élményeivel, tudásával, gondolataival, érzésvilágával egészítse ki az olvasottakat, és alakítsa ki saját álláspontját, véleményét a körülöttünk levő világról.

De ahogyan azt a híres argentin író, Borges megfogalmazta: „Akárcsak az olvasás, az előadás is közös munka, és azok, akik hallgatják, nem kevésbé fontosak, mint az, aki beszél...”

Hiszem, hogy a lap munkássága nem hiábavaló, és a Tanú-nak hosszú évekig helye lesz a polgári Magyarország kulturális térképén.

Adjon Isten ehhez mindig elegendő erőt!



Szabó Piroska

2019. november 18., hétfő

Tudatlanság


A bölcsek szerint a tudatlanok legnagyobb gyengéje az, hogy nincsenek tudatában a tudatlanságuknak.

Szomorú? Megdöbbentő? Felháborító? Egy volt   tanárunk hatodik éve tart Hungarikumok és örökségmenedzsment címmel összkari, választható tantárgyat a Budapesti Corvinus Egyetemen. Eleddig megközelítőleg hétszáz hallgató végezte el az előírt penzumot. Akikről szó van, négyszázhúsz–négyszázötven ponttal jutottak be az egyetemre (nagyjából az átlag felett), mondhatjuk tehát, hogy az ország értelmiségének utánpótlását, a szépreményű fiatalság „krémjét” jelentik. A tantárgy fő célja éppen a magyar nemzeti identitás bemutatása, összetevőinek rendszerezése.

A tanegységhez tartozó szemináriumokon egyetemi tanárunk többször is felmérte a hallgatók tudását, ismereteit. Röpdolgozatok százaival igazolhatná ezeknek a tizenkilenc-húszéves fiataloknak a magyar nemzeti identitását – mind a magyar irodalom és történelem, az ország földrajza, mind a magyar kultúra, vagy a műalkotások, életművek, a magyar művészet, gasztronómia, találmányok, a sport terén –, amely a nulla felé közelít.

Csak néhány példa: a hallgatók száz százaléka Katona Józsefet jelöli meg a Bánk bán zeneszerzőjeként, összekeverik Petőfi és József Attila arcképét, fogalmuk sincs, hogy az ország melyik részén található Tokaj híres borvidéke, vagy merre van Pannonhalma, amelynek történelme a 10. században kezdődött. A Pál utcai fiúk írójaként Gárdonyi Gézát tippelik, Szinyei Merse híres, Majális című festményének címe szerintük Pán-európai piknik, nem tudják, ki volt a háromszoros ökölvívó olimpiai bajnok Papp László, de amint értesülnek arról, hogy sportolt valamikor, úszónak vagy kardvívónak vélik. Senki, egyetlen hallgató sem ismeri fel a Rákóczi induló dallamait, nem beszélve Liszt Magyar rapszódiájáról vagy a Csárdáskirálynő ismert melódiáiról.

Történelmi tudásuk magyar viszonylatban szintén a nullával egyenlő, mintha sohasem tanulták volna az általános és középiskolában azokat az ismereteket, amelyek a tananyag részét képezik.

Ez a hihetetlen tudatlanság olyan tünet, ami a szóban forgó egyetemi tanár számára – aki kezdetben magától értetődőnek gondolta egy magyar egyetemista hallgatóról, hogy nemcsak attól magyar, hogy magyar nyelven beszél, hanem van magyar kulturális identitása is – szomorú, megdöbbentő és felháborító!

A konklúzió: nincs magyar identitása az egyetemi hallgatóknak – legalábbis a Corvinuson és a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen, ahol egyetemi tanárunk tanít. Arra azonban van kapacitásuk, hogy a nemzeti kormány ellen tüntessenek. Brávó! (Tudvalévő, hogy a tüntetések minden esetben a Corvinus elől indultak a Közép-európai Egyetem irányába. Illetve a Momentumnak a budapesti egyetemisták közötti népszerűsége is egy „nemzeti” identitás megnyilvánulása, amennyiben a budapesti összellenzéki jelöltekre voksolók között kimutatható lenne az arányuk.)

A bölcsek szerint a tudatlanok legnagyobb gyengéje az, hogy nincsenek tudatában a tudatlanságuknak. Vagy: a tudatlanság biztos receptje: légy elégedett a véleményeddel és a tudásoddal! Mark Twain aforizmáját a hallgatók a zászlójukra írhatnák – miközben tisztelet a kivételnek: „Az életben mindössze tudatlanságra és magabiztosságra van szükség, és a siker garantált.”

1 megjegyzés:

Jó tanács

 „Putyin halálos beteg, az orosz hadsereg a padlón van – hogyan szépíti a nyugati média az ukrajnai helyzetet” – ezzel a címmel közölt publi...