Olvasóinknak

Kedves Olvasóink!



Szeretettel és Tisztelettel köszöntöm Önöket!

Mielőtt a Tanú vélemény rovat szellemi önarcképét átnyújtanám Önöknek, engedjék meg, hogy köszönetet mondjak azért a szeretetért, bizalomért, amelyet a lap indulása óta Önöktől kaptam. Köszönöm a biztatást, az elismerő szavakat, még egyszer köszönöm, és továbbra is elvárom a segítő szándékú kritikákat, bíráló megjegyzéseket is, amelyet Önöktől kaptam.

„Nyelvében él a nemzet!” – hangzik a máig ható intelem. Ez a nyelv pedig napjainkban végveszélyben van! A könyvekből, a folyóiratokból, a képernyőn keresztül árad felénk a szellemi bóvli, a szennyes gondolat, az esztétikai-erkölcsi-világnézeti mocsok, egyre jobban teret hódít a durvaság, az erőszak, a hazugság… Körülvesz bennünket a döntően önző és haszonelvű világ, amely elérni és megszerezni akar, amely az élet minőségét csak az anyagi javakban és az élvezetekben méri.

E „tiszta fényű lappal”, ahogyan Hegyi Béla író, esszéista nevezte, a Tanú tiltakozni kíván a mindennapjainkat elárasztó szellemi igénytelenség ellen.

A nemzeti kultúra és műveltség terjesztésével, a korrekt tájékoztatás megteremtésével ez a folyóirat - a maga szerény módján - szeretné elősegíteni az emberi személyiség méltóságának, egyenlőségének és tiszteletének, mint demokratikus eszménynek a megvalósítását.

Az irodalom, a szellem, a szív erejével kíván hozzájárulni a honfitársak igazságosságra, szabadságra és hazaszeretetre történő neveléséhez, az ismeretek és eszmék szabad kicseréléséhez, a hazánk múltjának és jelenének pótolhatatlan, egyedi és meg nem újítható forrását jelentő kulturális örökségünk megőrzéséhez.

Európa szívében csak erős nemzeti műveltséggel, évszázados hagyományainkkal tudunk megmaradni függetlennek, magyarnak. Ismert, hogy a nemzeti öntudatot történelmünk viharos századaiban az irodalom, a kultúra tudta megőrizni. A nemzetmegmaradás egyik legfontosabb eszköze a nemzeti kultúra: ha van nemzeti kultúránk, létezik nemzet is. A diktatúra időszakaiban az irodalom jelentette az egyedüli kapaszkodót, a vigaszt; szólt helyettünk az egész nemzet helyzetéről, kínjairól. A Tanú /Németh László emlékére/ azért született, hogy szellemi-lelki otthona legyen azoknak az öntudatos, tenni akaró polgároknak, akik még hisznek az eszményekben, a kultúra összetartó erejében.

Ma költők, írók, tudósok helyett médiasztárokra hallgatnak a gyermekeink, és megmosolyogni való bolond, aki elérzékenyül a kristálytiszta költészet olyan hangjain, mint Áprily Lajos Március című versének utolsó strófája, amely így hangzik:

„Barna patakja
napra kacagva
a lomha Marosba csengve siet,
Zeng a csatorna,
zeng a hegy orma,
s zeng - úgy-e zeng, úgy-e zeng a szíved?”

A Tanú, indulásakor arra vállalkozott, hogy a kortárs irodalom, a művészetek, valamint a hiteles történetírás és politológia eszközeivel szolgálja az igényes olvasókat, fölvállalva a nemzeti értékeket, a polgári esztétikai-erkölcsi értékrendet.

A közjó elkötelezett és önzetlen szolgálatára törekedve igyekszem megtartani azt az erkölcsi-szakmai igényességet, amit a lap ars poeticájában megfogalmaztam.
Nem várom el olvasóimtól, hogy véleményük mindenben egyezzen a szerző meggyőződésével, pusztán arra törekszem, hogy írásaimmal továbbgondolkodásra késztessem, éltessem, hitet és önbizalmat adjak. Az aztán már az olvasó dolga, hogy saját élményeivel, tudásával, gondolataival, érzésvilágával egészítse ki az olvasottakat, és alakítsa ki saját álláspontját, véleményét a körülöttünk levő világról.

De ahogyan azt a híres argentin író, Borges megfogalmazta: „Akárcsak az olvasás, az előadás is közös munka, és azok, akik hallgatják, nem kevésbé fontosak, mint az, aki beszél...”

Hiszem, hogy a lap munkássága nem hiábavaló, és a Tanú-nak hosszú évekig helye lesz a polgári Magyarország kulturális térképén.

Adjon Isten ehhez mindig elegendő erőt!



Szabó Piroska

2019. július 13., szombat

A SZÓLÁS- ÉS SAJTÓSZABADSÁGRÓL I.


A politikus, politológus vagy a közönséges véleményt mondó is szívesen használ közhelyeket. Puffancs divatszavakat, amelyek gyakran pontatlanok.



Magukat arra illetékeseknek képzelgők azzal vádolják a kormányt, hogy szűkíti a szólás- és a sajtószabadságot kies hazánkban. E téma tárgya meglehetősen kolloid halmazállapotú, amit nehéz helyesen megítélni. A jó válasz gyakorlati ismereteket is föltételez, és még a legárnyaltabb okosonckodás sem biztos hogy hiteles képet ad.

A politikus, politológus vagy a közönséges véleményt mondó is szívesen használ közhelyeket. Puffancs divatszavakat, amelyek gyakran pontatlanok, hányavetin odadobottak. Ilyen például a populista, aminek a jelentését sem tudják, csak annyit róla, hogy leminősítő kifejezés ma.

Még homályosabb a sajtó- vagy a szólásszabadság fogalma. Ismerethiányban szenvedők bűvészkednek e fogalmakkal, s a tényleges valóságról, amire gátlástalanul ráhúzzák e kifejezéseket, sejtelmük sincs. Az elfuserált nő, az impotencia­gyáros Sargentini ugyan mit tudhat Magyarországról s főleg viszonyairól? A tehetségtelenségében megbuggyant ellenzéktől tájékozódott? Afféléktől, akik az Eiffel-tornyot Tejfel-toronynak mondják?

Mennyire megbízhatatlan a szólás- és a sajtószabadság megítélése? Erre említek néhány történelmi példát. A Horthy-korszakban börtönre ítélték Karinthy Frigyest istenkáromlás címén Fekete mise novellája miatt. Hiába tiltakoztak Babits és más írótársai az ítélet ellen. Ez biza utócenzúrázás volt. Vagy mégsem? A legszebb Trianont siratókat ő írta Kosztolányi Vérző Magyarországában és a Pesti Naplóban. A minap a Kossuth rádióban emlegették Kosztolányinak ezt a trianoni írásokból összeállított antológiáját, néven is neveztek belőle néhány írót, csak éppen Karinthyt felejtették ki, remélem, nem tendenciózusan. Még napjainkban is cenzúrázzák Karinthyt Rákosi Mátyás szellemében? Nem. Csak éppen a Kossuth rádió irodalmi műsorait tudatlanok vagy előítéletek rabjai készítik olykor-olykor. A cenzúra és az ostobaság ugyanaz a fogalom néha.

Maradva a Horthy-korszakban. Karinthy tehát antikommunista, Trianon-ellenes, de antináci és antifasiszta cikkei is megjelenhettek. Lajos Iván Hitler-ellenes könyvét 1939-ben adták ki, a világháború kitörésekor. Előre bebizonyította, hogy a nácik elvesztik a háborút. Hitler őrjöngő követelésére a belügy betiltja a művet. Ez (utó)cenzúra külső nyomásra. De nekem a 2. kiadásom van meg. Tehát látszatcenzúra. Sőt! Szekér Nóra kilenc kiadást talált belőle. És német, angol, francia, lengyel nyelven is terjesztették a könyvet. Vagyis mégsem volt náci a Horthy-adminisztráció? De hogyan lehetséges az, hogy azóta sem jelent meg? Sem a Rákosi-, sem a Kádár-, sem az 1989 utáni időkben? Mikor volt tehát cenzúra? 1945 előtt vagy 1945 után?

Kodolányi János gyilkos groteszkjét, a Zárt tárgyalást 1943-ban adták ki. A nácizmus, a kommunizmus és a liberálkapitalizmus szatírája. Alaptétele, hogy mind a három voltaképpen korcs, életképtelen téveszme egy tőről fakad. És lássatok csudát! Az antináci és antikommunista mű azóta sem látott napvilágot! Várkonyi Nándor Magyar Dunántúl című hazafias és egyben antihitlerista esszéje 1944-ben megjelent, bele a német megszállás pofájába. Utána vagy harminc évig nem. A Kardos-féle Magvető adta ki. Hermann Imre világhírű magyar–zsidó pszichiáter markánsan fajelmélet-ellenes, tehát antináci munkája 1943-ban adatott ki, de 1984-ig nem. Újrakiadását én forszíroztam, de ha a Magvető igazgatója, Kardos nem ül együtt a börtönben az ÁVH rosszvoltából félholtra megkínozva Kádárral és Aczéllal, máig sem jelent volna meg újra. Értitek ti mindezt? Mikor is volt itt cenzúra? Szólás- és sajtószabadság? Miként hazudozik múltunk száz évéről előbb a kommunizmus, most a liberalizmus?

Persze a szólás- és sajtószabadság korlátozásának sokféle módja lehetséges. Van olyan eljárás is, amit senki sem tart cenzúrának, és mégis az. Ilyen például az elhallgatás, amikor egy műről nem adnak hírt, mintha nem is lenne. Az elhallgatás manapság azonban nem államilag irányított cenzúra, hanem magánszorgalmú személyes elfogultság vagy klikk alantas akciója.

(Folytatjuk.)



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Jó tanács

 „Putyin halálos beteg, az orosz hadsereg a padlón van – hogyan szépíti a nyugati média az ukrajnai helyzetet” – ezzel a címmel közölt publi...